معاون میراث فرهنگی در نشست هفته میراث فرهنگی و روز موزه:

ایران مبتکر ثبت جهانی آثار میراث زنجیروار است/ پرونده 5 اثر اسلامی ایرانی در راه جهانی شدن

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه ایران مبتکر ثبت جهانی میراث زنجیروار از جمله 56 کاروانسرا در مسیر شاه راه خراسان است، از تهیه پنج پرونده جهان اسلام از سوی ایران خبر داد.
تصویر ایران مبتکر ثبت جهانی آثار میراث زنجیروار است/ پرونده 5 اثر اسلامی ایرانی در راه جهانی شدن

به گزارش خبرنگار پرسون، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری هفته میراث فرهنگی و روز موزه عنوان کرد: براساس شعار جدید (ایکوم) برای فعالیت موزه ها، دیگر رویکردهای قدیمی جواب نمی دهد، زیرا قبل از کرونا 23 میلیون بازدیدکننده از موزه های کشور داشتیم و باید در روند روبه جلو از فناوری های جدید استفاده کنیم. براین اساس دیجیتال سازی در این حوزه صورت پذیرفته تا ارتباط با مخاطبین بیشتر شود.

وی با اشاره به ایجاد سامانه های هوشمند از جمله سامانه پرونده های حفاظت به تداوم رویکرد مردم محور در مشارکت مرمت پرداخت و گفت: در سالهای اخیر در حوزه بنا بیش از 6 هزار بنا با بودجه مردم مرمت شده و هم اکنون 2500 کارگاه مرمت در حال فعالیت است.

وی با اشاره به مرمت 60 هزار اثر موزه ای افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم برگزاری نمایشگاههای موزه ای ایران با دیگر کشورها بسیار تقویت شد.

طالبیان با اشاره به پیگیری 9 ثبت جهانی آثار ملموس و یک ثبت جهانی ناملموس از ایران عنوان کرد: برای ثبت نوروزگاه ها نیز اقدامات خوبی انجام شد و بعد از کرونا به نتیجه خواهد رسید.

وی به ابلاغ طرح میراث بان که همکاری خوب مردم را در برخواهد داشت، اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 100 پایگاه میراثی ایجاد شده است که 47 مورد پایگاه جهانی است.

طالبیان به بحث ثبت تنوع آثار مدرن و صنعتی نیز پرداخت و گفت: در این مدت 1100 اثر ناملموس ثبت شده است و پرونده های نظیر 56 کاروانسرا، راه آهن سراسری ایران، نقش رستم، و سبلان به یونسکو ارسال و یا در حال تکمیل پرونده آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: دو پرونده هورامان و راه آهن در تیرماه در یونسکو بررسی خواهد شد، ولی این دو پرونده بسیار بزرگ است و ثبت جهانی آن پیچیده است.

طالبیان تصریح کرد: پرونده شاه راه خراسان و جاده ابریشم شامل ثبت 56 کاروانسرا در قالب پرونده های ثبتی زنجیری در سال آینده مورد بررسی جهانی قرار خواهد گرفت و به نوعی ایران مبتکر ثبت آثار میراثی زنجیروار است.

وی افزود: همچنین پنج میراث جهانی اسلام از جمله گنبد علویان همدان، منظر فرهنگی ماسوله، مجموعه بسطام، تربت جام و منظر فرهنگی الموت برای ثبت جهانی در یونسکو در حال آماده کردن پرونده آنها هستیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ثبت جهانی جشن نوروز نیز گفت: چهار جشن دیگر شامل یلدا و مهرگان نیز برای ثبت جهانی در حال پیگیری آن هستیم.

289281