قبل از پایان دولت دوازدهم؛

وابستگی بندرعباس به منابع آبی میناب و سد شمیل قطع می‌شود

استاندار هرمزگان گفت: وزارت نیرو و دستگاه های ذیربط محلی باید در قالب یک برنامه مشترک و مشابه اقدامی که در غرب کشور برای مهار روان آب ها صورت گرفت، این برنامه را با تأمین اعتبار از محل منابع صندوق توسعه در هرمزگان و دیگر استان های جنوبی نیز عملیاتی کنند.
تصویر وابستگی بندرعباس به منابع آبی میناب و سد شمیل قطع می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون از هرمزگان، فریدون همتی در آیین تجلیل از دست اندرکاران طرح سرنی که با حضور حاج رسولی ها معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، با بیان اینکه در راستای مهار آب های سطحی و روان آب‌ها اقدامات خوبی در سطح کشور و استان هرمزگان انجام شده است، اظهار کرد: وزارت نیرو در برنامه ریزی های ملی باید نیازهای جامعه محلی در مناطق مختلف را نیز مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: در اهداف برنامه ریزی شده برای سد سرنی و استقلال میناب، هیچ سهمی برای این شهرستان در نظر گرفته نشده بود که این اقدام منجر به برخی خسارت های جبران ناپذیر و غیرقابل اصلاح به دشت میناب شد، اما در دولت دوازدهم، علی‌رغم عدم تخصیص ردیف اعتباری در مراحل اولیه، عملیات احداث خط انتقال از تصفیه خانه تا مخزن اصلی شهر میناب را اجرا کردیم که روند اجرایی پروژه تسریع پیدا کند.

استاندار هرمزگان، اتکاء ۱۰۰درصدی به شیرین‌سازی آب را در راستای تأمین منابع پایدار آبی شهر بندرعباس و قطع وابستگی به ذخایر آبی میناب و بخش شمیل، از جمله برنامه های مهم دولت در هرمزگان عنوان کرد و گفت: تا پایان دولت دوازدهم تمام نیاز آبی شهر بندرعباس از طریق آب شیرین کن ها تأمین می شود.

همتی افزود: قرارداد خرید تضمینی ۵۰هزارمتر مکعب آب از فاز نخست آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی خلیج فارس منعقد شده است و به زودی این ظرفیت وارد مدار می شود که با تحقق آن، وابستگی شهر بندرعباس به منابع آبی میناب به طور کامل قطع می شود و آب سد استقلال و سد سرنی فقط برای مصارف آب شرب و بخش کشاورزی میناب مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به استعدادهای فراوان بخش کشاورزی در شهرستان های رودان و میناب، گفت: محصولات گلخانه ‌ای شهرستان رودان در کشورهای همسایه شمالی ایران شناخته شده است و اگر زمانی تغییری در قیمت انرژی رخ بدهد، منطقه جنوب ایران و هرمزگان به دلیل منابع انرژی خدادادی، تنها مکانی است که کشت گلخانه ای در آن به صرفه است.

همتی با بیان اینکه در سال های پربارش در هرمزگان، ۱۳میلیارد متر مکعب آب در سطح استان جاری می شود، عنوان کرد: از این میزان ۱۰میلیارد متر مکعب تبخیر می شود و ۱.۵میلیارد متر مکعب نیز به دریا می ریزد که وزارت نیرو و دستگاه های ذیربط محلی باید در قالب یک برنامه مشترک و مشابه اقدامی که در غرب کشور برای مهار روان آب ها صورت گرفت، این برنامه را با تأمین اعتبار از محل منابع صندوق توسعه در استان های جنوبی نیز عملیاتی کنند.

استاندار هرمزگان همچنین گفت: به دلیل شرایط خاص منطقه، بارندگی رگباری و انتقال گل و لای به سدها، عمر مفید سد ها به شدت کاهش پیدا می کند که می توان همزمان با برنامه ریزی برای ساخت سد، در بالادست آن با احداث سازه های آبخیزداری، از ورود گل و لای به سدها جلوگیری کنیم که عمر مفید سدها با تهدید مواجه نشود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این آیین، با اشاره به دستاوردهای مهم دولت در صنعت آب و برق، گفت: خوشبختانه و به برکت الطاف خداوند، بدون تکیه به درآمدهای نفتی، پروژه های بزرگی در کشور افتتاح شده و قطار توسعه نیز باسرعت در حال حرکت است و امروز در سایه تحریم ها، دانش و تکنولوژی در بسیاری از صنایع بومی‌سازی شده است و توانمندی‌های داخلی به سرعت در حال گسترش است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه طی سال های پس از انقلاب، کشور در همه بخش ها شاهد تحول و رونق بوده است، از کم توجهی به نیروی انسانی گلایه کرد و گفت: علی‌رغم دستیابی به توفیقات مهم در حوزه های مختلف، نیروی انسانی به عنوان عامل اصلی تحرک در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این در حالی است که کشور مدیون مدیران پاکدست و نیروی انسانی پرتلاش، فداکار و ایثارگر برای سازندگی، استقلال و خودکفایی کشور و شکوفا کردن باور ملی است.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف ما طی این سال ها این است که قدر نیروی انسانی را به خوبی ندانسته ایم، چرا که اگر منابع اعتباری و تکنولوژی هم داشته باشید اما منابع انسانی خوب و پاکدست نداشته باشید، نمی‌توان مقاصد انقلاب را به پیش برد.

استاندار هرمزگان در پایان از وزیر نیرو، مدیران، پیمانکاران و کارگرانی که در تحقق این طرح بزرگ نقش آفرینی کردند، قدردانی کرد.

طرح سد سرنی، سامانه انتقال و تصفیه خانه آن با هدف تامین چهار میلیون متر مکعب آب شرب به عنوان بخشی از نیاز آب شرب ۱۲ میلیون مترمکعبی میناب ، حفظ تعادل سفره آب زیرزمینی و محیط زیست احداث شده است و از مجموع ظرفیت تصفیه خانه آب سرنی، حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه برای مصارف آب شرب میناب، ۵۰ لیتر بر ثانیه به روستاهای در طول مسیر و شهرک‌های صنعتی و مابقی برای آب شرب بندرعباس مصرف خواهد شد که با اجرا و تکمیل پروژه های آب شیرین کن بندرعباس، این حجم از آب هم برای سایر مصارف شهرستان میناب در آینده استفاده خواهد شد.

هزینه اجرای تصفیه خانه سرنی ۳۳ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۱۵ میلیون یورو اعتبار ارزی بوده است و در مجموع برای اجرای پروژه سرنی شامل سد سرنی، خط انتقال و تصفیه خانه، بالغ بر ۶۱ میلیون یورو معادل یک هزار و ۶۷۸ میلیارد تومان هزینه شده و علاوه بر این اعتبار، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از محل منابع عمومی برای هزینه های خدمات مهندسی و تملک و سایر هزینه ها در این پروژه مهم ملی، تامین اعتبار گردیده است.

در طول اجرای پروژه به مدت سه سال، به طور متوسط نزدیک به ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۶۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال داشتند که ۸۵ درصد نیروهای اجرایی طرح، از نیروهای بومی منطقه بوده اند.

شایان ذکر است، عملیات اجرایی سد سرنی در آبان ۱۳۹۶ آغاز شد و در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ سد و خط انتقال آن به بهره برداری رسید، همچنین عملیات اجرایی تصفیه خانه نیز با دستور رییس جمهور در اسفند ۹۶ آغاز شد و در اردیبهشت ۱۴۰۰ افتتاح شد.

احداث یک مدرسه ۱۰ کلاسه و یک مدرسه دوکلاسه در روستاهای منطقه نیز از جمله فعالیت های داوطلبانه پیمانکاران طرح بوده است.

منبع:ایسنا

289232