رصد تخلفات و جرائم انتخاباتی در فضای مجازی

رئیس دادگستری شهرستان بروجرد گفت: «فضای مجازی» از مهمترین گزینه‌های تخلفاتی ایام انتخابات است که باید کنترل شود که در این رابطه تخلفات از طریق پلیس فتا شناسایی و برخورد قانونی با متخلفان اعمال می‌شود.
تصویر رصد تخلفات و جرائم انتخاباتی در فضای مجازی

به گزارش سایت خبری پرسون، هرچه به روز انتخابات نزدیک می‌شویم بازار تبلیغات داغ‌تر می‌شود و طرفداران هر کاندیدایی سعی دارند از روش‌های مختلف اطرافیان را متقاعد کنند تا به نفع کاندیدای مورد نظرشان رای دهند، هرچند تبلیغات رسمی کاندیداهای این دوره از انتخابات شورای شهر و روستا و همچنین ریاست جمهوری آغاز نشده است اما تنور تبلیغات غیر رسمی برخی از کاندیداهای شورای شهر در فضای مجازی از مدت‌ها پیش داغ شده است.

فعالیت‌های مقدماتی که رنگ و بو تبلیغات برای ورود به عرصه انتخابات دارد شروع شده و طرفداران کاندیداها برای کسب رای حداکثری تلاش می‌کنند و البته از تمام امکانات در فضای مجازی و حقیقی برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند اما گاهی اوقات هواداران این کاندیداها برای رسیدن به منظور خود حتی مبادرت به توهین و ایجاد جرائم نیز می‌کنند.

در ادامه گفت‌وگوی حمید رضا ابوالحسنی رئیس دادگستری شهرستان بروجرد در رابطه با تخلفات کاندیداها آمده است:

رئیس دادگستری شهرستان بروجرد اظهار داشت: از مهمترین گزینه‌های تخلفاتی که باید کنترل شود بحث فضای مجازی است به همین منظور جلسات متعددی برای پیشگیری این گونه تخلفات و جرائم انتخاباتی برگزار و مهمترین مصوبات این جلسات نیز ابلاغ شده است.

لزوم کنترل فضای مجازی در زمان انتخابات

وی افزود: تنها فضای مجازی نیست که احتیاج به کنترل دارد چرا که این تخلفات در فضای حقیقی نیز به کرات دیده شده و باید به طور جد با آن برخورد و مقابله کرد.

ابوالحسنی در بحث تبلیغات کاندیداها در سطح شهرستان عنوان کرد: بحث تبلیغات از مهمترین موضوعاتی‌ست که باید این روزها مد نظر داشته باشیم به ویژه تبلیغات پیش از موعد.کسانی که در فضای مجازی یا غیر از آن اقدام به تبلیغ غیر مجاز کنند ابتدا به آنها تذکرات لازم داده می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت اقدام و انجام تبلیغات زود هنگام در فضای مجازی و حقیقی و نادیده گرفتن تذکرات لازم، پرونده تشکیل داده و چون با شروع انتخابات بحث مصونیت اتفاق می‌افتد قرار رسیدگی به پرونده‌های تخلفاتی را به بعد از انتخابات موکول می‌کنیم و با این افراد متخلف برخورد می‌شود.

فضای مجازی بستری برای شور و شوق انتخابات

رئیس دادگستری شهرستان بروجرد تاکید کرد: بیشترین حساسیت ما در بحث فضای مجازی است، این فضا می‌تواند فضای بسیار خوبی برای انتخابات باشد و با ایجاد شور، شوق و تشویق مردم و گروه‌های مختلف می‌تواند در ایجاد انگیزه و حضور مردم موثر باشد به شرط آن که حریم این فضا حفظ شود و در تاریخ واقعی تبلیغات فعالیت داشته باشد.

ابوالحسنی با اشاره به ایجاد فضایی نا امن و متشنج در فضای مجازی گفت: ممکن است عده‌ای با توهین به کاندیداها در فضای مجازی محیطی متشنج ایجاد کنند برای رفع این مشکل و معضل سایت و کانال‌هایی که اقدام به این گونه جرائم کرده‌اند از طریق پلیس فتا شناسایی و تذکرات لازم داده خواهد شد در صورت تکرار و شکایت شاکی و مدعی العموم تشکیل پرونده شده و برخورد قانونی می‌شود.

انجام برخورد قانونی با توهین کنندگان در فضای مجازی

وی تصریح کرد: هدف این است که با افرادی که در فضای مجازی توهین و اخلال می‌کنند برخورد قانونی شود.تعدادی از کانال‌ها که مبادرت به تخلف کرده‌اند هنوز از طریق پلیس فتا و اداره اطلاعات شناسایی نشده که به محض شناسایی این کانال‌ها با همکاری دادستانی محترم برخوردهای لازم انجام می‌گیرد.

رئیس دادگستری شهرستان بروجرد گفت: در راستای دستورات ریاست قوه قضاییه و تاکید رئیس کل دادگستری استان لرستان ستاد پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات انتخاباتی طبق برنامه در شهرستان بروجرد تشکیل شد.

منبع: تسنیم

288965

مطالب مرتبط