رییس اتحادیه سردخانه داران مطرح کرد؛

قصه پر غصه و ناتمام صادرات سیب آذربایجان‌غربی/انباشت 50 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌ها

رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان‌غربی از انباشت 50 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان خبر داد و گفت: در صورتی که محصول سیب درختی به بازار عرضه نشود با گذشت زمان کیفیت خود را از دست خواهد داد و ضرر اقتصادی زیادی بر کشاورزان تحمیل می‌شود.
تصویر قصه پر غصه و ناتمام صادرات سیب آذربایجان‌غربی/انباشت 50 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، استان آذربایجان‌غربی با تولید سالانه نزدیک به یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی رتبه اول کشور را به خود اختصاص می‌دهد که قطب تولید سیب در کشور به شمار می‌رود، این استان نزدیک 30 درصد از مجموع سیب درختی کشور را تولید که سهم عمده ای در تولید این محصول استراتژیک در کشور را دارد.

از دهه 60 در استان آذربایجان‌غربی به خصوص شهرستان ارومیه عمده محصول تولید شده انگور بود که به همین دلیل به شهر انگور نیز معروف است اما بعد از دهه 60 به خصوص دردهه 70 با برداشت آب از منابع آبهای زیرزمینی و علاقمندی باغداران به این بخش کشت و تولید سیب به تدریج جای محصول کم آب بر انگور را گرفت و باغات سیب در استان رونق و توسعه یافت و محصولات باکیفیتی را روانه بازار کرده است.

در حال حاضر 14 واحد فرآوری و صنایع تبدیلی کنسانتره سیب در استان فعال است که سهم مهمی در اشتغال و ارز آوری برای استان و کشور به همراه دارند اما شایان ذکر است طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات به وجود آمده در بازار سیب از جمله هزینه‌های تولید و فروش، وجود دلالان و واسطه‌ها، نبود بسته‌بندی مناسب و سورتینگ، سود جویی صنایع تبدیلی، خرید با قیمت نازل، مشکلات به وجود آمده در صادرات محصول سیب، کشاورزان را با معضلات بسیاری در این زمینه مواجه ساخته است.

خاطرنشان می‌شود در دنیای کنونی صادرات، نیروی محرکه توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و بیشترکشورهایی که به قدرت‌های بزرگ و مطرح جهانی تبدیل شده‌اند، برای تقویت بنیه اقتصادی خود به صادرات متکی هستند و از مهم‌ترین علل توجه به صادرات به اختصار می‌توان به افزایش درآمدهای ارزی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، تقویت بنیه اقتصادی، دستیابی به بازارهای جدید و کاهش هزینه تولید اشاره کرد.

استان آذربایجان‌غربی طی سال زراعی گذشته با تولید یک میلیون و 150 هزار تن سیب در رتبه نخست تولید این محصول استراتژیک کشور قرار گرفت و بیش از 800 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان دپو شد، که این امر آغاز گر غصه پر غصه و تکراری صادرات سیب از این استان بود و این مشکلات مهم و بحرانی باعث شد طی اواخر سال گذشته پای وزیر جهاد کشاورزی و معاونین وی را برای رفع موانع بخش کشاورزی و به خصوص صادرات سیب به استان بکشد وزیر جهاد کشاورزی نیز برای رفع موانع صادرات وعده‌های مکرری برای بازار سیب داد.

اما در حال حاضر با گذشت هشت ماه از برداشت محصول سیب هنوز 50 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان انباشت شده است و با گذشت زمان از کیفیت این محصول کاسته می‌‎شود و در بازار هم دیگر رغبتی برای خرید سیب وجود ندارد.

مشکلات بازاریابی، عدم بسته بندی و سورتینگ مناسب، هزینه گزاف حمل و نقل محصول با کامیون‌های یخچالدار و بسیاری از موارد دیگر از جمله مهمترین چالش‌های پیش رو در جهت توسعه صادرات سیب درختی استان می‌باشد که این امر باعث شده است دیگر تجار و صادرکنندگان رغبتی برای صادرات این محصول نداشته باشند.

انباشت ۵۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی

رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان‌غربی به خبرنگار پرسون گفت: سیب‌های انباشت شده در سردخانه‌های استان طبق آخرین آمار اعلام شده ۴۵ تا ۵۰ هزار تن است که صادرات این محصول به کندی انجام می‌شود.

مراد آقا بالازاده ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده و کاهش قیمت ارز در بازارهای مقصد مانند عراق، ترکیه، پاکستان و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل برای صادر کننده صادرات سیب صرفه اقتصادی نداشته و صادرات این محصول را با مشکل مواجه کرده است.

رییس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی به دلیل گرم شدن هوا حمل‌و نقل سیب بایستی از طریق کامیون‌های یخچالدار انجام شود، افزود: با توجه با اینکه قیمت ارز کاهش یافته است و کرایه حمل و نقل سه برابر افزایش یافته است صادرات سیب برای تجار در این بازه زمانی دیگر صرفه اقتصادی نداشته و صادرکننده دیگر رغبتی به امر ندارد..

آقابالازاده ادامه داد: ماندگاری سیب‌های کوهپایه‌ای در سردخانه استان در حدود ۶ تا هفت ماه و سیب دشت در حالت خوشبینانه پنج ماه است که اگر زمان‌ماندگاری محصول در سردخانه افزایش یابد باعث خرابی و کاهش کیفیت سیب‌ها خواهد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر سیب‌های بی‌کیفیت با قیمت پایین‌تر به کارخانه‌های صنایع تبدیلی برای تهیه کمپوت و کنسانتره ارسال می‌شود.

این مقام مسوول با ابراز تاسف اعلام کرد: سردخانه‌ای در اشنویه ۱۴۰۰ تن سیب انباشت شده است که بازار داخلی به دلیل وجود میوه‌های فصلی دیگر رغبتی برای خرید این محصول ندارد و با وجود مشکلات عدیده‌ای که برای صادرات سیب وجود دارد انباشت این محصول در سردخانه‌ها ضرر اقتصادی هنگفتی برای کشاورزان تحمیل کرده است.

صادرات 570 هزار تن سیب درختی از آذربایجان‌غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی اظهارداشت: تاکنون ۵۷۰ هزار تن سیب در سطح استان به کشورهای اوراسیا و خلیج نشین صادر شده و هنوز نزدیک ۵۰ هزار تن در دست باغداران استان باقی مانده است.

کرامتی طغیان بیماری کرونا و مشکلات جدی برای کشورها و همچنین مشکلات تعرفه گمرکی با کردستان عراق را از عمده مشکلات صادرات سیب و رکود صادرات در استان ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی و رایزنی با دستگاه‌های ذی‌ربط باقی مانده سیب باغداران صادر شود.

وی اولویت برنامه کاری سال جاری حوزه کشاورزی و باغی استان را تحقق شعار سال مقام معظم رهبری و رفع موانع تولید به عنوان کرد و گفت: تیم کاری و کارشناسی برای توجه به این مقوله مهم در جهاد کشاورزی استان مشغول برنامه‌ریزی است.

مام عزیزی فرماندار اشنویه هم خام فروشی محصولات باغی و زراعی را اساسی‌ترین مشکل حوزه کشاورزی دامی اشنویه عنوان کرد.

وی توجه به تقویت مکانیزاسیون بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و باغی تلاش برای عدم ضایع شدن چوب‌های ناشی از هرس باغات، توجه به نیروی کارآمد و تخصصی در اداره جهاد کشاورزی و مجموعه های مرتبط را از موضوعات مهم برای توسعه و تقویت بخش کشاورزی و باغی این شهرستان عنوان کرد.

خاطرنشان می‌شود سالانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی و عدم فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب در این بخش صدمات و ضررهای هنگفتی بر کشاورزان منطقه تحمیل می‌شود و قابل ذکر است به دلیل موقعیت جغرافیایی و برخورداری از شرایط اقلیمی منطقه بیشتر مشاغل استان بر پایه کشاورزی بوده و معیشت مردم به کشاورزی و درآمد از این محل بستگی دارد که انتظار می‌رود مسوولین مربوطه توجه ویژه‌های به بخش کشاورزی و صادرات محصولات اهتمام جدی داشته باشند تا کشاورزان منطقه بیش از این متضرر نشوند.

رقیه وکیلی_آذربایجان‌غربی

انتهای پیام/

288775