پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش دوم

آمریکا پشت پرده حادثه کابل است/ طالبان همان داعش است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طالبان قبل از حضو آمریکا در افغانستان تشکیل شده بود و البته انحرافاتی دارد. اما داعش در زمان حضور آمریکایی‌ها ایجاد شد. حتی گفته می‌شود ایالات متحده سلاح و تجهیزات داعش را تأمین کرده است. داعش متهم اصلی حمله به دانشجوها و دانش آموزان در این کشور است.
تصویر آمریکا پشت پرده حادثه کابل است/ طالبان همان داعش است

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص حادثه تروریستی اخیر در کابل به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: طالبان مدت‌هاست که حرکت‌های تروریستی را از دستور کار خود خارج کرده، اما داعش متأسفانه کارنامه بسیار سنگین و زشتی را در این رابطه بر جای گذاشته است.

قنادباشی افزود: داعش را آمریکایی‌ها در افغانستان برای پیشبرد مقاصد خود ایجاد کردند. در واقع داعش در این کشور یک گروه منشعب شده از طالبان است و تا کنون کارنامه ای جز کشتار کسانی که به نفع افغانستان و بر ضد آمریکا بوده اند، نداشته است. در این حادثه کسانی امیدهای آینده افغانستان هدف قرار گرفتند که در واقع هدف آمریکایی‌ها است.

وی ادامه داد: طالبان قبل از حضو آمریکا در افغانستان تشکیل شده بود و البته انحرافاتی دارد. اما داعش در زمان حضور آمریکایی‌ها ایجاد شده است. حتی گفته می‌شود ایالات متحده سلاح و تجهیزات داعش را تأمین کرده است. داعش متهم اصلی حمله به دانشجوها و دانش آموزان است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با خروج آمریکا از افغانستان، آنها به دنبال مأمور جایگزین در این کشور هستند تا افغانستان همچنان وابسته بماند. ایالات متحده به دنبال اثبات این موضوع است که خروج نیروهای نظامی‌اش سبب ناامنی در این کشور می‌شود و اهداف خود را بدون هزینه انجام دهند. زیرا آمریکا تلفات جانی و مالی در افغانستان داشت و حال این امور را داعش برای آنها بی‌هزینه انجام می‌دهد.

قنادباشی تصریح کرد: انتظار کمک از سازمان ملل در خصوص افغانستان نیست؛ زیرا این سازمان پوششی برای رشد منافع قدرت‌های بزرگ است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص سکوت برخی رسانه‌ها در حادثه کابل، گفت: هزینه بسیاری از خبرگزاری‌ها توسط قدرت‌های بزرگ و ارتجاع منطقه تأمین می‌شود و برای دفاع از ملت‌ها به وجود نیامده‌اند و انتظار از آنها بیهوده است.

288284

مطالب مرتبط