خادمیان در گفت‌و‌گو با پرسون؛

منبر جای توهین به ظریف نیست

یک مدرس حوزه گفت: سیاسی بودن به معنای جناح بازی و توهین کردن نیست. اشعری خطاب کردن مسئولی که در سال‌های گذشته به ولایتمداری تکیه کرده است در شأن مجالس، واعظ و مداح نمی‌باشد. 
تصویر منبر جای توهین به ظریف نیست

حجت‌الاسلام سید حسین خادمیان نوش‌آبادی، مدرس حوزه در خصوص اظهارنظرهای سیاسی برخی مداحان در شب‌های قدر به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: متولیان امور معنوی در جامعه همانند نقش پدر در خانواده را دارند. پدر با وجود واقعیت داشتن خطا، مراتب جذب، تعلیم و تربیت را جایگزین تنبیه، افترا، توهین و هتک حرمت می‌کند.

خادمیان ادامه داد: حتی امر به معروف و نهی از منکر نیز باید با رعایت شأن طرف مقابل و علم به موضوع انجام شود. برخی از مداحان و واعظین وظیفه خود که ایجاد معنویت، تعلیم و تربیت دینی و جذب است را فراموش می‌کنند. مقام معظم رهبری به عنوان نفر اول مذهب تشیع، می‌فرمایند من نیز نقص معنوی دارم. اما یک مداح و یا منبری به واسطه یک خبر و با عنوان دفاع از انقلاب، ولایتمداری و اسلام شروع به موضع گیری، قضاوت، هتک حرمت و توهین به دیگران می‌کند.

وی افزود: رهبری فرمودند با مفسدین اقتصادی به گونه‌ای برخورد شود که خانواده آنها دچار آسیب نشوند. مداحان به این مسئله توجه نمی‌کنند و با وجود این که خطای برخی مسئولین اثبات نشده، شاید خانواده یک مقام سیاسی مخاطب آنها باشد و با این مواضع حال معنوی را خراب و باعث رنجش و یا خجالت آنها در شب مقدسی مانند شب قدر شوند.

این مدرس حوزه با بیان این که همه ما اهل سیاست هستیم؛ گفت: بزرگ معمار سیاست اسلامی، امام راحل بودند که در معرفی چهارچوب سیاستمداری دین دار عنوان می‌کردند که محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. به این معنا که اگر ما قواعد مکتب را مطرح کنیم، سیاست ما حفظ و معرفی می‌شود.

خادمیان بیان کرد: در شرایطی که شبکه‌های بهایی و وهابی، جوانان شیعه را بمباران اعتقادی می‌کنند و شبهات وحشتناکی ایجاد می‌کنند و برخی نیز به سادگی می‌پذیرند؛ مداحان باید لایه‌های عقیدتی، توحیدی، معاد، نبوت و امامت مردم را تقویت کنند و با مناجات خوانی از فرصت‌های شب قدر استفاده کنند. زیرا افرادی که تقید خاصی ندارند در این چند شب در مجالس مذهبی شرکت می‌کنند و فرصت برای جذب این افراد فراهم می‌شود.

وی با بیان این که ساختن نوحه علیه یک وزیر و یا مسئول، مقبول دستگاه عقیدتی نیست؛ تصریح کرد: این موارد باعث تقویت انقلاب نمی‌شود؛ بلکه باعث اتلاف سرمایه و فرصت و انزجار مردم می‌شود.

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که آیا مباحث سیاسی باید توسط واعظین بیان شود؛ گفت: باید حقیقت‌ها، دستاوردها و کمبودهای یک حکومت دینی مطرح شود. زمانی که دیانت مردم تقویت شود؛ نظام اسلامی و انقلاب اسلامی نیز تقویت می‌شود.

خادمیان تصریح کرد: برخی از مداحان از علم لازم برخوردار نیستند و سوابق آنها در گذشته مشخص شده است، اما آنها دوربین و بلندگو در اختیار دارند و رسانه ملی نیز این برنامه‌ها را پخش می‌کند. اشعار توحیدی دیگر جایی در مراسم‌ها ندارد و باعث افول اخلاقی، دینی و معنوی در زندگی مردم شده ایم.

وی گفت: ما شاگرد مکتب امام سجاد هستیم که ایشان مرزبان بنی امیه با وجود این که حکومت مخالف و قاتل خاندان‌اش است را برای ایجاد امنیت دعا می‌کرد. باید چنین مواردی را میان ادیان مسیحی، یهودی و زرتشتی مطرح کنیم. باید جایگاه مدافعین حرم و یا ورزشکاری که با وجود چندین سال زحمت با حریف اسرائیلی بر اساس اعتقادات خود مبارزه نمی‌کند؛ برجسته شود.

این مدرس حوزه گفت: یک مداح و یا منبری باید محاسبه کند که چقدر باعث اخلاق‌مدار شدن مردم شده است. آمار بالای طلاق و مساجد خالی نشان می‌دهد که در امور معنوی، ساختارسازی، عقیدتی و اصول دین صحیح عمل نکرده‌ایم و بهانه تراشی کرده‌ایم.

خادمیان در پایان تاکید کرد: سیاسی بودن به معنای جناح بازی و توهین کردن نیست. اشعری خطاب کردن مسئولی که در سال‌های گذشته به ولایتمداری تکیه کرده است در شأن مجالس، واعظ و مداح نمی‌باشد.

287295