مدیریت بحران اقدامات اضطراری خشکسالی را مدنظر قرار می‌دهد

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: این سازمان جنبه‌های تنش‌زا و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از بروز خشکسالی و اقدامات اضطراری و واکنشی این پدیده را مدنظر قرار می‌دهد.
تصویر مدیریت بحران اقدامات اضطراری خشکسالی را مدنظر قرار می‌دهد

به گزارش سایت خبری پرسون، این مطلب را اسماعیل نجار در نشست بررسی مشکلات ناشی از خشکسالی و تنش آبی کشور که به منظور اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم در مصرف بهینه آب با حضور وزیر نیرو، دو تن از معاونین جهاد کشاورزی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، معاون امور زیر بنائی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور در محل وزارت نیرو برگزار شد، عنوان کرد.

وی در این نشست ضمن ارائه گزارش وضعیت خشکسالی در کشور با توجه به بازدید های اخیر از برخی استان ها اظهار داشت: خسارت و اثرات نامطلوب ناشی از خشکسالی به حدی است که بعضی ها خسارت آن را بیشتر از سایر بلاهای طبیعی مثل سیل و زلزله می دانند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم یک واقعیت است، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که تغییر اقلیمی که نتیجه‌اش بیابان زایی، گرد و غبار و تغییر پوشش گیاهی بسیاری از مناطق است با بارش‌های کوتاه مدت رفع نمی‌شود.

نجار با اشاره به هزینه کاشت و تثبیت شن‌های روان که سلامت مردم را در برخی استان‌ها به خطر انداخته، خاطرنشان کرد: با همه این هزینه‌ها نیاز بسیار بیشتر از این میزان بوده از این رو کم هزینه‌ترین اقدام در این بخش حفظ همه داشته‌ها در این زمینه است.

وی آموزش مردم برای حفظ منابع عظیم طبیعی را یکی از الزامات دانست و اظهار داشت: اقدامات حفاظتی می‌تواند در حفظ این میراث برای آینده بسیار مهم باشد در این راستا می‌توان هزینه‌های انجام جرم در حوزه‌های منابع طبیعی را افزایش داد.

در ابتدای این نشست رئیس سازمان هواشناسی با ارائه گزارشی از پیش بینی وضعیت بارندگی های آینده در کشور سال آبی سختی را پیش بینی کرد.

همچنین معاونین کشاورزی به تشریح مشکلات کشاورزان و عشایر ناشی از خشکسالی و کم آبی پرداخت.

همچنین جانباز، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور گزارشی از وضعیت تنش های آبی در سطح کشور و میزان ذخایر آب پشت سدها همراه با پیشنهادات ارائه کرد.

مقرر شد یک جلسه کارشناسی با حضور سازمان مدیریت بحران کشور، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه ظرف روز جاری برگزار و پیشنهادات به دولت ارائه کنند.

همچنین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی کار کارشناسی دقیق انجام و پیشنهادات را به شورای عالی سازگاری کم آبی ارائه کند.

286047

مطالب مرتبط