مدیرکل صدا وسیمای مرکز زنجان:

معضل کم‌آبی؛ بحران‌های اجتماعی را در تعامل با تحولات اقلیمی تشدید می‌کند

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: توسعه تصفیه فاضلاب‌ها و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

تصویر معضل کم‌آبی؛ بحران‌های اجتماعی را در تعامل با تحولات اقلیمی تشدید می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، لطیفی مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان بحران کم‌آبی را مهمترین معضل عصر حاضر دانست و گفت: اگر به این موضوع مهم توجه ویژه‌ای صورت نگیرد می‌تواند بحران‌های اجتماعی را در تعامل با تحولات اقلیمی تشدید کند.

او با تاکید بر تدوین ساز و کار ملی مواجهه با کم آبی، افزود: به دلیل کاهش نزولات جوی و هدر رفت آب در حوزه شرب و کشاورزی باید به سمت استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و توسعه تصفیه فاضلاب‌ها برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت حرکت کنیم.

لطیفی با اشاره به اینکه کشور ما به لحاظ بهره‌برداری از منابع انرژی از جمله آب در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، گفت: باید در راستای فرهنگ‌سازی عمومی‌برای اصلاح الگوی مصرف گام‌های جدی‌تر و موثرتری از سوی مسئولین امر برداشته شده و از ظرفیت بالای رسانه ملی در این راستا بهره‌گیری مناسبی صورت گیرد.

رئیس رسانه استانی رسالت صدا و سیما را در ترویج فرهنگ مصرف بهینه سنگین و خطیر دانست و ادامه داد: آشنایی عموم شهروندان با دشواری و هزینه بر بودن تولید آب شرب بهداشتی و تصفیه فاضلاب شهری گام موثری در این زمینه است و ما این آمادگی را داریم که با مشارکت اداره آب و فاضلاب تهدید پیش‌روی کشور در حوزه کم آبی را به شکل مبسوط منعکس کنیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان زنجان هم با قدردانی از دقت نظر رسانه استانی در ترویج استفاده بهینه از منابع آبی، گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر‌های زنجان، ابهر، ماهنشان و دندی در دست بهره‌برداری بوده و در شهر‌های زرین آباد، ارمغانخانه و خرمدره نیز در دست احداث است.

او افزود: این شرکت با رشد ۹ درصدی در جمعیت تحت پوشش تاسیسات فاضلاب شهری، بیش از ۳۰۱ هزار نفر را تحت پوشش خدمات جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب قرار داده است.

جزء قاسمی حجم فاضلاب جمع‌آوری شده در این شهر‌ها را بیش از ۴۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز عنوان کرد و گفت: تعداد کل مشترکان فاضلاب خانگی در استان زنجان بیش از ۹۲ هزار واحد و تعداد مشترکان فاضلاب غیرخانگی نیز بیش از ۴هزار واحد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان ادامه داد: طرح افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب با هدف جلوگیری از آلودگی منابع زیرزمینی ناشی از دفع فاضلاب به صورت چاه جذبی، بازگشت آب مصرفی به چرخه استفاده در صنایع و کشاورزی و پیشگیری از مشکلات زیست‌محیطی ناشی از هدایت فاضلاب در مسیر‌های اصلی و فرعی عمومی‌شهر زنجان اجرا می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

305625