در گفت وگو با پرسون مطرح شد:

کارگران؛ قربانی اصلی کرونا/ محدودیت‌ها باید محدود شود

یک فعال کارگری گفت: رسما و عملا کارگران از حوزه مسئولیت و وظیفه مدیران و دولتمردان خارج هستند و کسی به فکر این قشر عظیم بیکار در این روزها نیست.

تصویر کارگران؛ قربانی اصلی کرونا/ محدودیت‌ها باید محدود شود

کردستان ـ در این اوضاع نابسامان اقتصادی بیشترین زیان متوجه طبقه کارگر می‌شود از یک سو بازار کار به شدت افت کرده‌است و از سوی دیگر شاهد اعمال محدودیت‌هایی هستیم که تاکنون تاثیری بر کاهش کرونا نداشته است.

محمدامیر کنعانی؛ فعال کارگری در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: در سال‌های اخیر وضعیت بازار کار به ویژه برای کارگران ساختمانی و فصلی بسیار نامساعد بود و با شیوع کرونا این وضعیت بدتر شده است.

این فعال کارگری عنوان داشت: متاسفانه بسیاری از کارگران ساختمان، فصلی و حتی نیروهای شرکتی نیز به علت وضعیت اقتصادی و رکود چرخه تولید عملا بیکار شده‌اند و این می‌تواند در بلندمدت برای همه ما زمینه ساز یک مشکل ملی شود.

کنعانی تاکید کرد: از سویی دیگر وعدهای بعید مسئولان در بحث ساماندهی کارگران خود درد دیگری است که این روزها هرچه بیشتر بر روح و روان کارگران تاثیر می‌گذارد.

این فعال کارگری گفت: در هفته‌های گذشته توسط مسئولان و مدیران مقرر شده بود که مکانی برای ساماندهی کارگران در شهر سنندج ایجاد و در نظر گرفته شود، ولی کدام مکان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد؟ و باید گفت که این طرح و برنامه تنها در حد یک حرف و وعده بیش نبود.

کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئولان در ستاد کرونا اعلام می کنند که شرایط قرمز است و مردم حدالمقدور نباید از منزل خارج شوند، آیا مسئولی که خود ماهانه حقوقی به مراتب بالاتر از 10 میلیون تومان دریافت می‌کند درد کارگری که زندگی‌اش را با حقوق زیر 2 میلیون آنهم با پرداخت 4 یا 5 ماه یکبار می‌تواند بگذارند؟!.

وی تصریح کرد: لذا حضور کنونی کارگران فصلی و ساختمانی در میادین شهری شاید در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاید در ظاهر اشتباه و به نوعی «قانون‌شکنی» باشد، ولی بی‌شک خانواده کارگر نان می‌خواهد.

این فعال کارگری با انتقاد از عدم حمایت‌های دولت از کارگران در این ایام رکود، تورم اقتصادی و کرونا، گفت: رسما و عملا کارگران از حوزه مسئولیت و وظیفه مدیران و دولتمردان خارج هستند و کسی به فکر این قشر عظیم بیکار در این روزها نیست.

کنعانی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تا زمانی که مصوبه‌های ما در بحث کرونا ضمانت اجرایی نداشته باشند و از سوی دیگر برنامه‌ای اصولی و کاربردی در بحث ساماندهی کارگران اجرا نشود، وضعیت از این بهتر نخواهد شد.

آیین مهر ـ استان کردستان

285870