مرادی در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

نیاز به همکاری ضرب الاجل دولت و مجلس برای ساماندهی بازار بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه در شرایط بحرانی است و نیاز به اقدام فوری و هماهنگ اقتصادی مجلس و دولت برای بهبود اوضاع است.
تصویر نیاز به همکاری ضرب الاجل دولت و مجلس برای ساماندهی بازار بورس

بهنام مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص وضعیت بازار گفت: وضعیت بازار سهام به صورتی است که تغییر دامنه نوسان تأثیری ندارد. یک اقدام هماهنگ در دولت و مجلس نیاز است و وضعیت بسیار بحرانی تر از تصور است.

مرادی افزود: آیینه تمام قد اوضاع کشور را در بازار بورس شاهد هستیم. موضوع فراتر از اختیارات سازمان بورس است و این سازمان نمی‌تواند مشکلات این حوزه را رفع کند.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت فعلی نیازمند حضور جدی بانک‌ها و اتفاقات بسیار ویژه از صندوق ذخیره ارزی هستیم. ضمن این که دخالت سازمان بورس و یا وزارت اقتصاد موثر نیست و باید معاون اول رئیس جمهور در جهت هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی حاضر شود تا این بحران خاتمه یابد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: وضعیت فعلی منجر به بی‌اعتمادی به ساختار اقتصادی کشور می‌شود و عواقب بسیار منفی به همراه دارد. متأسفانه هیچ یک از کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ برنامه‌ای در خصوص بازار سرمایه نداردند. قطعا با چنین فضایی بحران جدی‌تر می‌شود.

مرادی در خصوص نقش مجلس در بهبود وضعیت بازار بورس گفت: مجلس می‌تواند سازمان برنامه و بودجه را مکلف به تخصیص منابع کند. دو سوم بودجه دولت در اختیار شرکت‌ها و موسسات دولتی است و مجلس می‌تواند به این حوزه ورود کند. نمایندگان می‌توانند صاحبین اوراق را تحت فشار قرار دهند تا طرح‌های توسعه خود را در قالب بازار سرمایه اعلام کنند.

وی با بیان این که وضعیت فعلی صرفا سفته بازی است؛ گفت: بازار سرمایه نیمه دوم فضای اقتصادی هر کشوری است. راه دیگری جزء این بازار برای جمع آوری سرمایه داخلی و چرخه توسعه در کشور نداریم. در این بازار است که دوگانه رکود و تورم، بیکاری رفع و سرمایه‌ها متصل می‌شود. با ادامه شرایط تحریمی کشور باید از این بازار استفاده کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گذشته بازار بورس مانند دروس فوق برنامه مدارس بود و اهمیت چندانی نداشت. اما امروزه معاش مردم در گرو این موضوع است.

مرادی در پایان گفت: باید با یک اقدام فوری به وضعیت بازار سرمایه به عنوان یکی از ابزارهای نظام اقتصاد مقاومتی رسیدگی شود.

284757