یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

‎مدیریت مخارج، جبران کمبود حقوق / بازنشستگی آغاز فصل جدید اشتغال!

یکی از مشکلات افراد بازنشسته پایین بودن حقوق دریافتی شان است، این موضوع تنها در کشور ما نیست و در همه کشورهای دنیا هر از گاهی تجمعات نارضایتی برای میزان حقوق برپا می شود.
تصویر ‎مدیریت مخارج، جبران کمبود حقوق / بازنشستگی آغاز فصل جدید اشتغال!

به گزارش سایت خبری پرسون، بازنشستگان معتقدند صندوق های بازنشستگی 30 سال هزینه از آنها دریافت کرده است و حالا در زمان بازنشستگی که هزینه مخارج زندگی شان چند برابر شده صندوق های بازنشستگی اندک حقوق پرداخت می کند. آنها این اندک حقوق را کفاف زندگی شان نمی دانند، عده ای از آنها معتقدند این روزها که عروس و داماد و نوه دارند هزینه خرید کالای اساسی شان بیشتر شده است، عده دیگر از بازنشستگان هزینه درمانشان را در این روزها بالا می دانند و برخی دیگر برای جبران هزینه های زندگی شان به شغل دوم روی آورده اند.

برای اینکه ببینیم این روزها بازنشستگان با این اندک حقوق چه کارهایی باید انجام دهند تا بتوانند با نرخ تورم مبارزه کنند و ایا فرمول اقتصادی وجود دارد تا دخل و خرج آنها به درستی پیش رود؛ گفتگویی با ابراهیم رازقی کارشناس اقتصادی که خود نیز این روزها دوران بازنشستگی را سپری می کند انجام داده ایم.

تغییر سبک زندگی

در دوران بازنشستگی سبک زندگی همانند گذشته نیست، یکی از راهکارها این است که برای تهیه کالاهای اساسی به مراکز معتبر مانند میادین میوه و تره بار و فروشگاه های دولتی مراجعه شود تا از قیمت های پایین نسبت به دیگر مجموعه ها برخوردار شوند.

او در این باره گفت: اقتصاد خانوار بسیار مهم است، مانند اقتصاد کلان یک کشور باید به آن پرداخته شود و مدیر خانواده نقش بسیار مهم در اداره خانوار دارد.

این استاد دانشگاه افزود: این روزها هزینه دوا و دکتر یکی از پرخرج ترین هزینه های دوران بازنشستگی به حساب می آید، برای اینکه این هزینه کاهش پیدا کند‌ باید ورزش کردن در زمان بازنشستگی را در دستور کار قرار دهیم، چرا که با ورزش کردن می توانیم جسم و روح مان را سالم نگه داریم تا کمتر دچار بیماری شویم و هزینه های اضافی پرداخت نکنیم.

رازقی تصریح کرد: در دوران بازنشستگی افراد می توانند از نوه های خود مراقبت کنند و کمک خرج فرزندان شاغلشان باشند.

این کارشناس اقتصادی که خود این روزها بازنشسته شده است در ادامه گفت: در دوران بازنشستگی سبک زندگی همانند گذشته نیست، یکی از راهکارها این است که برای تهیه کالاهای اساسی به مراکز معتبر مانند میادین میوه و تره بار و فروشگاه های دولتی مراجعه شود تا از قیمت های پایین نسبت به دیگر مجموعه ها برخوردار شوند.

او به بازنشستگان پیشنهاد می دهد سعی کنند در دوران بازنشستگی هم مشغول به کار باشند، افزود: این افراد بازنشسته نزدیک به 30 سال صبح زود بیدار می شدند و این روزها با بازنشستگی سخت است عادت سی ساله خود را تغییر دهند، بنابراین پیشنهاد می شود این افراد برای حفظ سلامتی خود و بدست آوردن درآمد یک مجموعه کشاورزی راه اندازی کنند تا هم برای تولید و اقتصاد کشور مفید باشد و هم اینکه اقتصاد خانوار تقویت شود.

به گفته رازقی افرادی که 30 سال فعالیت داشته اند خودشان با تجربه هستند و باید از تجربه شان در حوزه های مختلف محل درآمد زایی به وجود آورند، به طور نمونه افرادی که در بانک و مجموعه اقتصادی کار کرده اند در زمان بازنشستگی وارد بورس شوند، افرادی که در وزارت جهاد کار کرده اند در دوران بازنشستگی مجموعه دامداری یا کشاورزی راه اندازی کنند و به عبارتی هر فرد می تواند براساس تجربه ای که دارد یک بنگاه اقتصادی راه اندازی کند.

بدون مدیریت خرج نکنیم

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: گاها پیش می آید که خانم ها در مدیریت اقتصادی از آقایان پیشی گرفته اند و از همه اعضای خانواده مدیریت بهتری در امور اقتصادی دارند و بهتر است دخل و خرج خانه را برعهده بگیرند، همچنین باید میزان کل درآمد ماهیانه را محاسبه کرده و آن را یادداشت کرد؛ با استفاده از یک جدول می توان هزینه های مختلف را از هم تفکیک کرد؛ مثلا هزینه های ثابت که باید هر ماه پرداخت شوند و هزینه های دیگری که هر چند وقت یکبار باید پرداخت شود،مثلا هزینه های مربوط به مالیات و عوارض شهرداری هزینه هایی هستند که سالیانه محاسبه می شوند.

رزاقی گفت: نابراین همیشه از قبل باید برای آنها برنامه ریزی کرد تا بودجه ی کافی برای پرداخت آن را داشته باشید. نیمی از هزینه ها در زندگی می توانند با صرفه جویی کاهش پیدا کنند مخصوصا در مصرف انرژی می توان با صرفه جویی مبلغی را که بابت این هزینه ها پرداخت می کنیم در قسمت های دیگر مورد استفاده قرار دهیم.

او خرید بی مورد کالا را عامل این می داند که زودتر از موعد پرداخت حقوق ماه آینده بازنشسته را با اتمام درآمد مواجه می کند، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات کالاهایی که مورد نیاز ما نیستند نه تنها باعث هدر دادن پول می شوند بلکه باعث می شود که نتوانیم هزینه های ضروری را بپردازیم. همچنین عادت های بد پول خرج کردن را با بودجه بندی باید برطرف کرد؛ هزینه های ثابت دیگری مثل اجاره، قسط و بازپرداخت وام ها هزینه های مهم هستند که می توان با صرفه جویی در دیگر هزینه ها پرداخت این مبالغ را آسان تر نمود. همیشه اهداف مالی خود را در نظر بگیرید مثلا برای خرید کالاهایی که در ماه های آینده برای آن برنامه ریزی کرده اید از قبل باید مقداری پس انداز کرده باشید، مخصوصا کالاهای مهمتر و یا با قیمت بالاتر اگر جزئی از اهداف شما هستند باید از قبل برای آنها برنامه ریزی مالی انجام شود.

حقوق با تورم بالا نمی رود

دولت اشتباه می کند به جامعه بازنشستگی پشت می کند، چرا که این جامعه بازنشسته هستند که پشتوانه دولت خواهند بود و دولت را در سایر امور کشور می تواند همیاری کند.

آن طور که رازقی گفت: بازنشستگان نباید از فعالیت خود در حوزه های اقتصاد خارج شوند و تلاش خود را کنند تا یک بنگاه اقتصادی و یک مجموعه کسب و کار بعد از دوران بازنشستگی برای خود راه اندازی کنند و این طور نگاه نکنند که با حقوق بازنشستگی می توانند مخارج زندگی شان را سپری کنند و حتی بنده معتقد به این هستم افرادی که از لحاظ مالی نیز بی نیاز هستند نباید خود را بیکار کنند و باید در یک محیط چه درآمدزا و چه غیر درآمدزا خود را مشغول به کار کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از تجربه بازنشستگان همچنان استفاده می کنند و افراد را در زمانی که بازنشسته شده اند مورد کار قرار می دهند، دولت نیز می تواند برای بسیاری از مشکلات کشور از این نیروی با تجربه استفاده کند و همانند جنگ تحمیلی که همه گروه سنی وارد میدان شدند در این زمینه نیز وارد کار شوند.

او از دولتمردان نیز انتقاد کرد، گفت: حقوق بازنشستگان اصلا متناسب با میزان بازنشستگی نیست، چرا که نرخ تورم 40 درصد است و میزان افزایش حقوق بازنشستگان را 15 درصد در نظر می گیرند و این باعث کاهش قدرت خرید خانوار بازنشستگان می شود؛ این در حالی است که در کشورهای اروپایی براساس میزان تورم افزایش حقوق برای تمامی گروه های دریافت کننده حقوق صورت می گیرد؛ البته ناگفته نباشد در کشورهای اروپایی 2 درصد تورم وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: دولت اشتباه می کند به جامعه بازنشستگی پشت می کند، چرا که این جامعه بازنشسته هستند که پشتوانه دولت خواهند بود و دولت را در سایر امور کشور می تواند همیاری کند.

رزاقی خاطرنشان شد: تشکل ها و انجمن هایی که در حوزه بازنشستگان فعال هستند می توانند با راه اندازی تعاونی ها کمک حال بازنشستگان در اقتصاد باشند.

این کارشناس اقتصاد از دولت می خواهد این 4 میلیون نفر جمعیت بازنشسته کشور را ساماندهی کند و از این انرژی استفاده کند و این طور نگاه نکنند که این افراد دیگر توان کار کردن ندارند، افزود: بازنشسته ها افراد کاردان و جهادی هستند و سرمایه مهمی برای دولت به حساب می آیند.

گفتگو از : محمد خادمی

285834