گزارش پرسون از یک چالش محیط زیستی تکراری در شهرک صنعتی روی زنجان:

آلودگی نگران کننده انتقال مواد زاید/ مستندات حاکی از تخلیه پسماند در جاده هستند

پسماند به مجموعه مواد ناشی از فعالیت‌های انسان و حیوان که معمولاً جامد بوده و به صورت ناخواسته و یا غیر قابل استفاده دور ریخته می‌شود اطلاق می‌شود. این تعریف به صورت کلی در برگیرنده همه منابع، انواع طبقه بندی‌ها، ترکیب و خصوصیات مواد زاید بوده که به سه دسته کلی زباله‌های شهری، زباله‌های صنعتی و زباله‌های خطرناک تقسیم می‌شوند.
تصویر آلودگی نگران کننده انتقال مواد زاید/ مستندات حاکی از تخلیه پسماند در جاده هستند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پسماندها به پنج گروه تقسیم می‌شوند. پسماندهای عادی: به پسماندهایی گفته می شود که به صورت معمول از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها در شهرها، روستاها و خارج از آْنها تولید می‌شود. از قبیل زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی، پسماندهای پزشکی: به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌های تخصصی طبی و سایر مراکز مشابه گفته می‌شود، پسماندهای ویژه: به کلیه پسماندهایی گفته می شود که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمی بودن، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد، پسماندهای کشاورزی: به پسماندهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی گفته می‌شود از قبیل فضولات، لاشه حیوانات، محصولات کشاورزی فاسد یا غیر قابل مصرف و پسماندهای صنعتی: به کلیه پسماندهای ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی، پسماندهای پالایشگاهی، صنایع گاز، نفت و پتروشیمی و نیروگاهی و امثال آن گفته می‌شود از قبیل براده‌ها، سرریزها و لجن‌های صنعتی.

پسماندهای صنعتی یکی از چالش برانگیزترین انواع پسماندها است که چگونگی مدیریت و ساماندهی آنها باید به گونه ای صورت گیرد که خطرات زیست محیطی و بهداشتی به دنبال نداشته باشد، لذا همواره یکی از دغدغه های متولیان و دوستداران محیط زیست بوده است. زیرا به گفته کارشناسان برخی فلزات سنگین موجود در پسماندهای صنعتی در صورت ترکیب شدن با خاک در پی دفن غیراصولی می توانند خطرات زیست محیطی به همراه داشته و با آلوده کردن آب و خاک، سلامت انسان ها را نیز تهدید کنند.

یکی از این پسماندهای صنعتی، پسماندهای روی است که عواقب پرخطر آن چندین سال است که گریبان گیر زنجان و زنجانیان شده است. چراکه روزانه دو هزار تن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود. این پسماندها بیش از ۱۶ سال بود که در محوطه شهرک، انبار می‌شد اما مدتی است که با انتقال پسماند از شهرک صنعتی روی به روستای سردهات موافقت ها به عمل آمده است. حال که تصمیم بر انتقال این پسماندها به روستای «سردهات» و محل جدید گرفته شده، این موضوع باری دیگر به یکی از دغدغه‌های اهالی این روستا تبدیل‌شده است و البته این سؤال را در اذهان عموم ایجاد کرده است که تکلیف پسماندهای انباشته‌شده در شهرک روی چه می‌شود؟


یک فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با پایگاه خبری_تحلیلی پرسون با بیان اینکه پسماندهای شهرک صنعتی روی یکی از دغدغه های اولویت دار محیط زیستی محسوب می شود، گفت: مدتی که مقرر شده است تا پسماندهای شهرک صنعتی روی به سردهات از توابع زنجان منتقل شود. لذا برخی از مراحل در خصوص انتقال پسماند شهرک صنعتی روی در حال انجام است اما برخی دیگر از مراحل آن تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است.

دواجی با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی هایی پیرامون انتقال پسماند به لحاظ زیست محیطی وجود دارد، تصریح کرد: این نگرانی ها از حیث آلوده کردن مسیر شهرک صنعتی روی تا روستای سردهات در حین انتقال پسماند هستند.

وی به وجود مستنداتی مبنی بر تخلیه پسماند در جاده حین انتقال آن از شهرک صنعتی روی به روستای مقصد اشاره و عنوان کرد: تلاش می شود که طی جلساتی که در حال برگزاری است به این مشکل رسیدگی شود.

این فعال محیط زیست به انتخاب یک ناظر مردمی به عنوان راه علاجی بر اصولی انجام شدن انتقال پسماند اشاره و تاکید کرد: بررسی ها در حال انجام است تا در ارتباط با بحث انتقال پسماند یک ناظر مردمی گزینش شود تا در خصوص این مهم نظارت های لازم را به عمل آورد.

فاطمه شمشیرگر از زنجان

284828