قرایی مقدم در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دیگر کسی به جمله «هر کس دندان دهد، نان دهد» باور ندارد

یک جامعه شناس گفت: ناباروری زوجین عامل اصلی گرایش به فرزندخواندگی است. ضمن این که خانواده‌هایی که وضعیت مالی مناسبی دارند؛ به دنبال این موضوع هستند.
تصویر دیگر کسی به جمله «هر کس دندان دهد، نان دهد» باور ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، با وجود وضعیت اقتصادی که مردم درگیر آن هستند و افق روشنی برای خود و فرزندانشان ندارند و شیوع و تشدید ویروس کرونا و تبعات حاصل از آن در جامعه ایران، شاهد افزایش 10 درصدی فرزندخواندگی در کشور نسبت به سال گذشته طبق صحبت‌های معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هستیم. برای تشریح این موضوع خبرنگار اجتماعی پرسون، گفت‌و‌گویی با امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس داشته که به شرح ذیل است.

امان الله قرایی مقدم بیان کرد: جلوگیری از باروری و یا تنظیم خانواده قبل از انقلاب در دانشگاه‌ها دو واحد درسی محسوب می‌شد. باروری به دلیل تغییر ذهنیت بانوان کاهش پیدا کرده و از طرفی شاهد پیری جمعیت هستیم. بنابراین خانواده‌ها با فرزندخواندگی به دنبال افزایش تعداد خانوار و جبران کمبود باروری هستند.

وی در ادامه گفت: در تمام کشورها افراد بی سرپرست، بد سرپرست و رهاشده وجود دارند و در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند. در نتیجه فرزندخواندگی اقدام پسندیده ای است.

این جامعه شناس افزود: کسانی که از توانایی و امکانات مالی برخوردار‌اند به سراغ فرزندخواندگی می‌روند و این موضوع در تناقض با وضعیت اقتصادی نامطلوب فعلی نمی‌باشد.

قرایی مقدم تصریح کرد: در طول تاریخ نظریات مختلفی در خصوص کنترل و یا افزایش جمعیت شکل گرفته است. امروز باید برای حد متناسب جمعیت، مسکن، آموزش و پرورش و بهداشت فراهم شود.

وی یکی از عوامل موثر در افزایش فرزندخواندگی را ناباروری زوجین دانست و گفت: یک فرد روستایی خواستار فرزندخواندگی نیست. زیرا به میزان کافی خود فرزند دارد.

این جامعه شناس در پایان گفت: تصمیماتی نظیر اهدای سهام یک میلیونی به فرزند سوم و یا ارائه تسهیلات مسکن برای افزایش جمعیت موثر نیست. مسئله اصلی تغییر ذهنیت جوانان نسبت به فرزندآوری است. دیگر بحث هر کس دندان دهد نان دهد؛ در میان جوانان طرفدار ندارد و باید چشم انداز جامعه از نظر اشتغال، رفاه و تأمین اجتماعی افزایش یابد.

284758