پرسون از راز بوی نامطلوب دریاچه چیتگر پرده برداشت؛

تالاب با رنگ و بوی بد در پایتخت / جاری شدن فاضلاب خانگی در انهار معابر غرب تهران

چند سالی از راه اندازی دریاچه چیتگر در منطقه 22 در غرب پایتخت می گذرد و این طرح گردشگری مورد استقبال نه تنها تهرانی ها بلکه میزبان تمامی هموطنان است؛ اما بوی نامطلوب که در فصل گرمای هوا در اطراف این دریاچه به مشام گردشگران می رسد موجی از نارضایتی ها را در برگرفته و دست اندرکاران شهری نتوانسته اند این مشکل را حل کنند.
تصویر تالاب با رنگ و بوی بد در پایتخت / جاری شدن فاضلاب خانگی در انهار معابر غرب تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیریت شهری دست به کار شدند و در ابتدا تصفیه خانه ای برای این دریاچه راه اندازی کردند تا آب را در این محیط تصفیه کند و در گام بعدی فواره در اطراف دریاچه نصب شد تا آب موجود راکد نباشد و جریان مصنوعی آب به آن داده شود و در مرحله بعد قورباغه و ماهی هایی را در این دریاچه رها کردند تا به نوعی اکوسیستمی به وجود آید تا جلبرگ های موجود در دریاچه از بین رود که شاید این بوی نامطلوب از جلبرگ ها باشد؛ اما با همه این اقدامات در فصل گرما نه تنها بوی نامطلوب از بین نرفته بلکه هرازگاهی حشرات سفید رنگی نیز در اطراف این دریاچه خود نمایی می کنند.

آب فاضلاب ساختمان های مسکونی در معابر شهری

خبرنگار پرسون در بازدید میدانی از اطراف این دریاچه به راز بوی نامطلوب پی برد و شاهد برکه آب فاضلابی بود که درست در چند متری دریاچه چیتگر قرار دارد و به دور از چشم بسیاری از مسئولان و مردم به وجود آمده بود؛ خبرنگار ما برای اینکه متوجه شود آب برکه از کجا تامین می شود نهارهای ورودی آب به این برکه را به شکل پیاده طی می کند و شاهد آن می شود که آب فاضلاب از ساختان های بلند مرتبه و مجتمع های مسکونی این منطقه به نهرهای معابر شهری ریخته می شود و سرانجام به این مکان انتقال داده می شود.

داستان بر این قرار است که نوع زمین اطراف دریاچه چیتگرکوهستانی است و شهرک های مسکونی نمی توانند با حفاری چاه زیر زمینی آب فاضلاب را به سفره های زمینی هدایت کنند و باید فاضلاب کشی برای این منطقه به وجود آید تا از طریق شبکه فاضلاب آب آلوده خانگی هدایت شود، اما چون راه اندازی فاضلاب شهری یک طرح زمان بر و پر هزینه است و از سوی دیگر سرعت توسعه ساخت و ساز واحد های مسکونی در این منطقه نوپای تهران بسیار بالاتر از راه اندازی فاضلاب کشی به عنوان یکی از مهم ترین تاسیسات شهری است، راهکار موقت این است که در مجتمع های مسکونی این منطقه سپتیک (مخزن فاضلاب) راه اندازی شود که آب فاضلاب در آن محیط جمع آوری شود و بعد از مدتی فضولات و آب فاضلاب توسط خودروهای مخصوص تخلیه شود.

در این بین برخی از انبوه سازان مجتمع های مسکونی که بخشی توسط نهادهای دولتی به شکل تعاونی و بخشی دیگر به شکل خصوصی راه اندازی کرده اند مخزن جمع آوری فاضلاب راه اندازی نکرده اند و آن دسته هم که راه اندازی کرده اند ظرفیت استانداردی برای فاضلاب مجتمع شان طراحی نکرده اند و موجب می شود آب فاضلاب سر ریز به نهارهای معابر شود و بعد از طی کردن مسیر شمالی بزرگراه شهید همت غرب به جنوب این بزرگراه در ضلع جنوبی بلوار شهید جوزانی در ضلع شمال دریاچه چیتگر در زمین بایر بزرگی هدایت شود و در آنجا به یک برکه فاضلاب تبدیل شود.

برکه ای که با آب فاضلاب خانگی به وجود آمده است و بوی نامطلوبی را به وجود آورده محیطی امن برای حیوانات موذی مهیا کرده است، تالابی که از رشد نیزارهای اطراف آن پیداست که چندسالی میزبان آب های فاضلاب خانگی ساکنان مجتمع های مسکونی شمال بزرگراه شهید همت است.

شهرداری به انبوه سازان متخلف پایان کار ندهد

در نظر داریم بودجه ای از شورای شهر دریافت کنیم و به شکل اضطراری مخازنی راه اندازی شود تا کار فاضلاب کشی به شکل اساسی در منطقه 22 صورت گیرد؛ همچنین قرار براین است مجتمع هایی که مخزن فاضلاب ندارند توسط شهرداری به انبوه سازان اعلام شود که مخزن راه اندازی کنند.

برای اینکه این موضوع را بیشتر بررسی کنیم به سراغ محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به عنوان بالا ترین مقام مسئول در این حوزه استان تهران رفته ایم.

او در این باره گفت: در کلانشهر تهران تنها منطقه ای که شبکه فاضلاب کشی به اجرا نرسیده، منطقه 22 است.

بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه فاضلاب خانگی مجتمع های مسکونی در این منطقه راهی نهرهای آب معابر می شود و وارد زمین بایری در شمال دریاچه چیتگر شده و به یک برکه فاضلاب تبدیل شده است، آیا از این موضوع با خبر هستید؟ می گوید: زمین این منطقه کوهستانی است و آب به راحتی نفوذ پیدا نمی کند که انبوه سازان آن ملک بخواهند چاه برای جذب آب فاضلاب حفاری کنند، از سوی دیگر به دلیل نبود شبکه فاضلاب انبوه سازان مسکن در این منطقه باید مخزن فاضلاب در مجتمع راه اندازی کنند تا آب فاضلاب خانگی رها نشود که متاسفانه در این زمینه کوتاهی هایی توسط انبوه سازان صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: چندماه پیش به همراه مدیران شهری از این منطقه بازدید میدانی داشته ایم و از وجود تالاب فاضلاب باخبر نیستم؛ اما موضوعی که با شهرداری منطقه در میان گذاشته شده این است که تا زمانی که انبوه سازی مخزن فاضلاب راه اندازی نکنند پایان کار دریافت نکنند.

وی تصریح کرد: در نظر داریم بودجه ای از شورای شهر دریافت کنیم و به شکل اضطراری مخازنی راه اندازی شود تا کار فاضلاب کشی به شکل اساسی در منطقه 22 صورت گیرد؛ همچنین قرار براین است مجتمع هایی که مخزن فاضلاب ندارند توسط شهرداری به انبوه سازان اعلام شود که مخزن راه اندازی کنند.

بختیاری خاطرنشان کرد: برخی از انبوه سازانی که اقدام به راه اندازی مخزن فاضلاب کرده اند به شکل کامل و مجهز این اقدام را انجام نداده اند که جا دارد این انبوه سازان نیز به شکل کامل مخازن فاضلاب را تجهیز کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چند سال پیش خبری مطرح شد که بین شرکت آب و فاضلاب و شهرداری قراردادی به اجرا در خواهد آمد که شهرداری اقدام به فاضلاب کشی منطقه کند و در قبال این اقدام چند سال از آب تصفیه شده فاضلاب بهره مند شود، این قرار داد به کجا رسید؟ گفت: قرار براین بود که توافق نامه ای در این خصوص صورت گیرد که محقق نشد؛ این قرارداد مربوط به سال 94 بود که به مرحله اجرا نرسید؛ اما به دلیل اینکه منطقه 22 یکی از مناطقی است که از محیط زیست پایدار و منطقه نو برخوردار است، اخیرا در نظر داریم با همکاری شهرداری مخازن فاضلاب به شکل موقت راه اندازی کنیم.

دسته گل آقای قالیباف است

این تالاب فاضلاب شهری از میراث مدیریت گذشته شهرتهران است، این موضوع مربوط به یک سال و دو سال نیست بلکه نشان از مشکلات چند ساله دارد و به نوع دست گل شهر تهران در مدیریت گذشته است که بدون توجه به زیرساخت های شهری اقدام به توسعه شهر و احداث ساختمان های بلند مرتبه کرده اند.

برای اینکه بدانیم مدیریت شهری از این تالاب فاضلاب با خبر است، گفتگویی با زهرا نژاد بهرام عضو هیئت ریسه شورای شهرتهران انجام داده ایم، او در این خصوص گفت: موضوع تالاب فاضلاب در همجواری دریاچه چیتگر را همه با خبر هستند و کاری از دست هیچ کس بر نمی آید و تنها کاری که انجام داده ایم با کمک شهرداری منطقه 22 به انبوه سازان مسکن اعلام کرده ایم که مخزن فاضلاب را در پروژه های عمرانی شان لحاظ کنند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: قرار براین است که تمامی ساختمان های بلند مرتبه و مجتمع اقدام به سپتیک( مخزن فاضلاب) کنند و در غیر این صورت شهرداری منطقه پایان کار صادر نخواهد کرد، همچنین توافقنامه ای برای راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب در محله خرگوش دره در منطقه 22 بسته شده و زمین این مجموعه به شکل رایگان در اختیار شرکت فاضلاب قرار داده شده است و سومین راهکار برای حل مشکلات فاضلاب کشی این است که شهرداری به مجتمع هایی که از سیستم مخزن فاضلاب برخوردار نیستند کمک خواهد کرد.

نژاد بهرام ادامه داد: این تالاب فاضلاب شهری از میراث مدیریت گذشته شهرتهران است، این موضوع مربوط به یک سال و دو سال نیست بلکه نشان از مشکلات چند ساله دارد و به نوع دست گل شهر تهران در مدیریت گذشته است که بدون توجه به زیرساخت های شهری اقدام به توسعه شهر و احداث ساختمان های بلند مرتبه کرده اند.

گزارش از: محمد خادمی

284287