گزارش پرسون از مسیر بن بست یک حمل و نقل سالم در پایتخت؛

آبرفتگی پیاده رو و خیابان برای احداث مسیر تردد دوچرخه

یکی از پاک ترین و سالم ترین حمل و نقل ها در دنیا دوچرخه است، از همین رو مدیریت شهر تهران برای کاهش آلوگی هوا و سلامت شهروندان که سبک زندگی شان ماشینی شده توسعه مسیرهای ایمن دوچرخه سواری را در دستور کار خود در سالیان گذشته قرار داده است.
تصویر آبرفتگی پیاده رو و خیابان برای احداث مسیر تردد دوچرخه

به گزارش سایت خبری پرسون، برکسی پوشیده نیست که دوچرخه سواری کاهش آلودگی هوا، حمل و نقل ارزان، بالا بردن سلامت شهروندان و ترویج فرهنگ استفاده نکردن از خودرو شخصی در ترددهای شهری را به وجود می آورد، در مدیریت فعلی شهرداری تهران با هدف اینکه تهران را باید انسان محور کنیم و جای حمل و نقل به شهروندان داده شود نه خودرو مسیر دوچرخه سواری ایمن بیشتر مورد توجه این مدیریت شهری قرار گرفت، به طوری که شورای شهر و شهرداری در اجرای مسیر ویژه دوچرخه یک صدا هستند و روزهای سه شنبه های بدون خودرو توسط مدیریت شهری صورت می گیرد و این روزها شاهد راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری در معابر گوناگون پایتخت هستیم.

در این میان عده ای براین باور هستند که این مسیرهای دوچرخه سواری در نهایت طرحی در مسیر بن بست است، این عده براین باورهستند که با تغییر مدیریت این طرح به فراموشی سپرده می شود و نهایتا دست خوش تغییرات می شود و حتی به این موضوع اعتقاد دارند که در کلانشهری مانند تهران که از لحاظ جغرافیایی بسیاری از معابر آن شیب دارد تردد برای دوچرخه سواران با مشکل مواجه خواهد بود، حتی منتقدان این طرح عنوان می کنند که شهرداری با فضای کم جای پارک خودرو روبه رو است با این وجود جای پارک و تردد خودرو در معابر را در اختیار مسیر دوچرخه سواری قرار داده که هیچ استفاده ای از آن نمی شود و همچنین این افراد که طبل انتقاد خود را مدام به صدا در می آورند گرانی دوچرخه و نبود محیط برای کرایه دوچرخه توسط شهرداری را به عنوان مهم ترین کمبودها برای استفاده از این حمل و نقل می دانند که موجب عدم استقبال شهروندان شده است.

هرچه که هست موافقان طرح معتقدند باید مردم به هر شیوه ای از حمل و نقل پاک مانند دوچرخه که برای سلامتی خود و جامعه مفید است، استفاده کنند.

در گزارش پیش رو نگاهی انداخته ایم به وضعیت دوچرخه و مسیر دوچرخه سوار در کلانشهر تهران که در ادامه می خوانید:

چشم انداز 500 کیلومتری دوچرخه در تهران

اینکه برخی معتقدند مسیر ویژه دوچرخه سواری در شهر تهران توسط شهرداری بی فایده است؛ حداقل می توان گفت که از این مسیر عابران پیاده می توانند استفاده کنند.

برای بررسی این موضوع به سراغ زهرا نژاد بهرام عضو هیئت ریسه شورای شهر تهران رفته ایم، او که در مقام دفاع از این طرح قرار دارد، به خبرنگار پرسون گفت: طبیعی است که برای رونق استفاده شهروندان از یک وسیله حمل و نقل جدید باید زیر ساخت های آن فراهم شود، دوچرخه به عنوان یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل در دنیا به حساب می آید و ما نیز باید استفاده ازاین وسیله را در شهرها فراهم کنیم.

نژاد بهرام افزود: اینکه این روزها شاهد استفاده بیشتر شهروندان از خودرو شخصی هستیم که جا دارد برنامه ای برای کاهش این استفاده داشته باشیم و شهروندان را به استفاده از حمل و نقل پاک سوق دهیم که بهترین گزینه استفاده از دوچرخه است؛ مسیر ویژه تردد دوچرخه سواران یکی از زیرساخت های استفاده از دوچرخه است و اینکه بگوییم دوچرخه سواری خیلی جوابگوی شهر نخواهد بود درست نیست چرا که تمامی گروه های جامعه باید از معابر شهری به عنوان یک محیط عمومی بهره مند شوند و مناسب سازی معابر باید به شکلی باشد که تمامی شهروندان اعم از سالمندان، معلولان، کودکان و.. بتوانند از آن محیط بهره مند شوند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه برخی معتقدند مسیر ویژه دوچرخه سواری در شهر تهران توسط شهرداری بی فایده است؛ حداقل می توان گفت که از این مسیر عابران پیاده می توانند استفاده کنند.

چشم انداز مسیر ویژه دوچرخه سواری در پایتخت 500 کیلومتر تا پایان بهار سال 1400 است که در حال حاضر 350 کیلومتر انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه دوچرخه این روزها گران است و شهروندان قدرت خرید ندارند و همچنین شهرداری محیطی برای کرایه دوچرخه با قیمت مناسب فراهم نکرده است؟ پاسخ داد: کرایه دوچرخه نسبت به سایر حمل و نقل شهری بسیار کم است و از سوی دیگر استفاده از دوچرخه یک موضوع شخصی به حساب می آید، اینکه بگوییم کرایه دوچرخه گران است امر شخصی به حساب می آید، مدیریت شهری ملزم است تمامی وسایل حمل و نقل شهری را فراهم کند و هر یک از شهروندان با سلیقه ای که دارند می توانند از آن بهره مند شوند.

نژاد بهرام خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند برای یک سفر درون شهری از تمامی وسایل حمل و نقلی که درون شهر وجود دارد بهره مند شوند و دوچرخه نیز یکی از این وسایل به حساب می آید.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه چشم انداز مسیر دوچرخه سواری در تهران به چه میزان است؟ و چه میزان در حال حاضر احداث شده است؟ گفت: چشم انداز مسیر ویژه دوچرخه سواری در پایتخت 500 کیلومتر تا پایان بهار سال 1400 است که در حال حاضر 350 کیلومتر انجام شده است.

آبرفتگی پیاده رو برای توسعه دوچرخه

چند ماه پیش نیز حجت نظری سخنگوی شورای شهر تهران در در دویست و هفتاد و سومین جلسه شورا در تذکری با انتقاد از استفاده از مسیر پیاده روها برای ساخت مسیر دوچرخه گفت: متاسفانه این بحث به رغم اینکه اتفاق خوبی است که در این دوره مدیریت شهری رخ داده، اما به واسطه ناهماهنگی بین ستاد و مناطق مشکلاتی را برای تردد مردم ایجاد کرده است. در حالی که ما در راستای شعار انسان محوری خواستیم تردد خودرو با سوخت فسیلی را محدودتر کنیم اما در عمل مسیر پیاده رو را کوچکتر کردیم و برای مسیر دوچرخه سواری استفاده کردیم.

وی افزود: در بسیاری از فضاهای دوچرخه سواری، از پیاده رو کسر و به مسیر دوچرخه سواری افزوده شده است. در عین حال شاهدیم که مسیرهایی که برای تردد نابینایان مناسب‌سازی شده بود نیز در مسیر دوچرخه سواری قرار گرفته است. این ناهماهنگی بین بخشی در ستاد و مناطق مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می‌آورد و اهالی محلات به کوچکتر شدن مسیر پیاده رو اعتراض دارند.

نظری با بیان اینکه این اتفاق در مناطق مرکزی شهر بیشتر رخ داده ادامه داد: معاونت فنی و عمرانی نسبت به اصلاح این رویه و هماهنگی بین ستاد و مناطق باید اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

پول ها بر باد رفت

جا داشت شهرداری مسیرهای موجود دوچرخه سواری که در سالیان گذشته در شهر احداث شده مانند مسیر دوچرخه سواری بوستان چیتگر و بلوار کشاورز و...را مرمت، بازسازی و توسعه می داد و اینکه با یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی یک شبکه دوچرخه به وجود می آورد نه اینکه مسیر دوچرخه سواری که مقصد و مبدا آن مشخص نباشد و رو به بن بست رفتن است را طی کند.

طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار ما رسیده است، مسیرویژه دوچرخه سواری در بلوار کوهک و بلوار دهکده المپیک در منطقه 22 به دلیل ساخت و ساز ساختمان های اطراف بلوار از بین رفته است، همچنین به تازگی شهردار منطقه 5 که چند ماهی در این جایگاه قرار گرفته دست به کار شده و در بخشی ازضلع غربی بلوار آیت الله کاشانی اقدام به احداث مسیر دوچرخه سواری کرده است که این مسیر به میدان شهرزیبا ختم می شود، در این مسیر چندین تقاطع و از سوی دیگر اتوبان شهید باکری قرار دارد که احداث مسیر دوچرخه امری بی فایده است، چرا که مسیر دوچرخه باید مقصد و مبدا مشخصی داشته باشد اینکه بخواهیم یک مسیر کوتاه را احداث کنیم مسیر مناسب به حساب نخواهد آمد، همچنین در خیابان کمالی در بلوار آیت الله کاشانی نیز بدون هیچ هدفی از شهرک فرهنگیان تا بلوار آیت الله کاشانی مسیر با هزینه قابل توجهی در حال ساخت است که توجهی به تردد هدفمند دوچرخه سواری وجود ندارد؛ جا داشت شهرداری مسیرهای موجود دوچرخه سواری که در سالیان گذشته در شهر احداث شده مانند مسیر دوچرخه سواری بوستان چیتگر و بلوار کشاورز و...را مرمت، بازسازی و توسعه می داد و اینکه با یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی یک شبکه دوچرخه به وجود می آورد نه اینکه مسیر دوچرخه سواری که مقصد و مبدا آن مشخص نباشد و رو به بن بست رفتن است را طی کند.

گزارشی از: محمد خادمی

284286