کفاشی؛ کارگردان و منتقد سینما در گفت وگو با پرسون:

«محتواسازی» در سینمای ما وجود ندارد/ استرس معلول تولیدات سینمایی کشور

کفاشی؛ کارگردان و منتقد سینما گفت: با نگاهی به فیلم‌هایی که در سالن‌های سینما اکران می شود به خوبی متوجه محتوای پوچ آنها می شویم، سینمای ما محتواسازی ندارد و تنها به دنبال تلقین یک استرس به بیننده است.

تصویر «محتواسازی» در سینمای ما وجود ندارد/ استرس معلول تولیدات سینمایی کشور

سایت خبری پرسون ـ محمود کفاشی؛ کارگردان و منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار پرسون عنوان کرد: در سال‌های اخیر به علت ورود شبکه‌های مجازی و نیز استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای به نوعی شاهد کمرنگ شدن نقش سینما به عنوان یکی از سرگرمی‌های فرهنگی در کشور به ویژه استان کردستان و شهر سنندج هستیم.

این کارگردان و منتقد سینما گفت: اگر مسئله کرونا در این مدت را در این گفتگو در نظر نگیریم باید گفت که امروز سالن‌های سینما در کشور به نوعی خالی از تماشگرانی است که روزگاری برای ورود به سینما دست و پا می‌شکستند.

این فعال فیلمسازی عنوان کرد: در مقابل این وضعیت ناخوشایند باید این سئوال را از مسئولان فرهنگی پرسید که برای آشتی شهروندان و علاقمندان به دنیای سینما، چه کاری انجام داده‌اید؟!

کفاشی در ادامه سخنان خود به دیگر علل انزوای سالن‌های سینما در این سال‌ها اشاره کرد و بیان داشت: یکی دیگر از علل اصلی قهر جامعه با سینما، کاهش محسوس ساخت فیلم‌های با کیفیت و با مضمون سینمایی در کشور است.

این کارگردان و منتقد سینما تصریح کرد: با توجه به استعدادهای هنری و سینمایی بسیاری که در کشور داریم، عملا سینمای ایران در مسیر پسرفت قرارگرفته است، به گونه‌ای که شاید کمتر کسی از ما به دیدن این فیلم‌ها علاقه‌ای از خود نشان دهد.

کفاشی با اشاره به اینکه مضمون و محتوای فیلم‌های سینمایی بیشتر در قالب «دگم» خلاصه می‌شود، بیان کرد: ویژگی نگاه «دگم» و بسته به سناریوهای فیلم از سوی نویسندگان و کارگردانان عملا باعث سینما گریزی بیشتر جامعه شده است تا جایی که در برخی از استان‌ها شاهد تعطیلی سالن‌های سینما به علت عدم استقبال مردم و مشتاقان سینما هستیم.

وی افزود: تا زمانی که سینمای ما در بُعد محتوا به جایگاه واقعی خود نرسد، نباید انتظار آشتی دوباره مردم به ویژه علاقمندان به فیلم را داشت.

این کارگردان و منتقد سینما خاطرنشان کرد: با نگاهی به فیلم‌هایی که در سالن‌های سینما اکران می شود به خوبی متوجه محتوای پوچ آنها می شویم، سینمای ما محتواسازی ندارد و تنها به دنبال تلقین یک استرس به بیننده است.

کفاشی در ادامه گفت: از سوی دیگر مشخص نیست که چرا دست اندرکاران سینما علاقه خاصی به نشان دادن وضعیت جامعه به صورت خاکستری دارند، بی‌گمان این نگاه خاکستری به سینما، این صنعت را به قهقرا کشیده است.

این کارگردان و منتقد سینما افزود: کسی منکر مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی در کشور نیست، ولی سینمای ما به جای اینکه این مشکلات را بیان و راه‌ حلی برای آن به بیننده و مخاطب ارائه دهد، تنها به دنبال بازی با احساسات مخاطب است که این رویه هرگز نمی‌تواند موفق باشد.

گفتنی است که کفاشی، از فیلمسازان و کارگردانان جوان کردستانی است که در پرونده کاری خود ساخت چند «تله فیلم» کوتاه و نیز تهیه کنندگی چندین سریال استانی را دارد که از مهمترین آثار وی می‌توان به «کوله های زندگی»، «شیرفروش» و... اشاره کرد.

آیین مهر ـ استان کردستان

283999