مدیرکل مدیریت بحران گیلان عنوان کرد؛

میزان بارش باران در سالجاری زیر حد نرمال است/ کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، میزان بارش باران در سال جاری را زیر حد نرمال دانست و گفت : متاسفانه سطح بیمه محصول برنج در گیلان ۳۰ درصد است لذا با توجه به پیش بینی وجود تنش آبی، کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند

تصویر میزان بارش باران در سالجاری زیر حد نرمال است/ کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، امیر مرادی با بیان اینکه وزش بادهای گرم و افزایش دما در زمستان سال گذشته ذخائر آبی استان گیلان را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: متاسفانه باد گرم برف ذخیره شده در کوه ها را آب کرده که قسمتی از این آب ها وارد سد سفیدرود شده و قسمتی دیگر از طریق رودخانه ها هدر رفته است.

وی پُرآب شدن رودخانه های گیلان را در زمانی دانست که نیاز آبی برای کشاورزی وجود نداشت و افزود: متاسفانه از ابتدای فروردین امسال تاکنون نیز با کاهش ۳۰ درصدی بارندگی ها مواجه هستیم و هواشناسی گزارشی مبنی بر بارش قابل توجه باران طی روزهای آینده جهت جبران این کمبود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، میزان بارش باران در سال جاری را زیر حد نرمال دانست و تصریح کرد: گیلان استان کشاورزی است و ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری داریم لذا باید فصل زراعی پیش رو را با کمترین تنش آبی پشت سر بگذاریم که در این راستا اقدامات مهمی صورت گرفته است.

مرادی، از کشاورزان برنج کار خواست به تقویم زراعی تعیین شده در کمیته منابع و مصارف استان توجه کنند و گفت: آزادسازی آب پشت سد سفیدرود با نظر کارشناسان صورت خواهد گرفت که برای این منظور از پنجم اردیبهشت کانال های سمت راست سد سنگر و از نهم اردیبهشت کانال های سمت چپ سد سنگر به مدت ۲۰ روز آماده آبیاری اراضی کشاورزی خواهد بود لذا کشاورزان سعی کنند در مدت مذکور کاشت را انجام دهند تا بیشترین استفاده را از آب سد ببرند.

وی به تاخیر افتادن آزادسازی آب را ناشی از سرریز شدن زودهنگام سد سفیدرود و وجود آب در کانال های راست و چپ دانست و عنوان کرد: کشاورزانی که از شبکه آبیاری استفاده می کنند از هم اکنون می توانند خزانه گیری را انجام دهند. همچنین کشاورزان خارج از شبکه نیز برای خزانه گیری از آب های موجود در رودخانه ها و کانال های سطحی و پمپاژ آب چاه و... استفاده کنند تا از تقویم زراعی عقب نمانند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه روسای ادارات جهاد کشاورزی با همکاری فرمانداران و بخشداران و دهیاران کشاورزان را نسبت به تقویم زراعی آگاه کنند، یادآور شد: کاشت برنج بعد از تقویم زراعی کشاورزان را با پیک کم آبی مواجه می کند.

مرادی، از شالیکاران خواست محصول خودشان را بیمه کنند و ادامه داد: متاسفانه سطح بیمه محصول برنج در گیلان ۳۰ درصد است لذا با توجه به پیش بینی وجود تنش آبی، کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند، زیرا کشاورزانی که سال گذشته بیمه بودند، خسارت خود را دریافت کردند.

وی با اشاره به معرفی رقم «کیان» توسط موسسه تحقیقات برنج کشور، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به کم آبی شدیدا مقاوم است لذا امسال به صورت آزمایشی این رقم را در مناطق خارج از شبکه کشت خواهیم کرد که در صورت موفقیت از سال های آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا نگران چالش کم آبی نباشیم.

مدیرکل بحران گیلان، از لایروبی ۳۰۰۰ هکتار از ۸۰۰۰ هکتار از آب بندان های گیلان خبر داد و تاکید کرد: لایروبی آب بندان ها توسط جهاد کشاورزی به صورت سالانه انجام می شود و نیازمند اعتبارات خاص است. آب بندان ها ذخائر آبی خوبی هستند و لایروبی آنها با جدیت دنبال می شود.

وی همچنین از بازسازی سردهنه های سراسر استان خبر داد و اظهار کرد: از محل اعتبارات مدیریت بحران و آب منطقه ای اقدامات خوبی برای سردهنه سازی رودخانه های تالش، ماسال، رضوانشهر، لنگرود، املش و آستانه اشرفیه که با مشکل آب مواجه هستند، صورت گرفته و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد. همچنین ۵۰۰ کیلومتر لایروبی انهار و کانال های آب کشاورزی را انجام دادیم.

مرادی، از کشاورزان خواست نوبت بندی و توزیع مناسب آب از بالادست به پایین دست را رعایت کنند و گفت: با همکاری بخشداران و دهیاران این توزیع آب صورت خواهد گرفت و کشاورزان همکاری لازم را با میراب داشته باشند تا سال زراعی را بدون چالش پشت سر بگذاریم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه جهاد کشاورزی هیچ مسئولیتی در قبال خسارات ناشی از کشت برنج خارج از تقویم زراعی ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد اراضی کشاورزی گیلان آماده کشت مکانیزه بوده و ۱۰ هزار تراکتور نشاء داریم که می تواند کار کشت را به صورت منظم و همزمان انجام دهد.

وی همچنین از توسعه بانک های نشاء در سال های آتی خبر داد و متذکر شد: کشاورزی به شیوه سنتی میزان مصرف آب را افزایش می دهد؛ این در حالی است که با تغییر اقلیم مواجه هستیم و باید به سمت کشاورزی بهینه برویم و کشاورزان با بانک نشاء دیگر نگران کم آبی نخواهند بود.

منبع: ایسنا

282918

مطالب مرتبط