لایروبی بیش از 50 کیلومتر از انهار گیلان توسط گروه های جهادی

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان گفت: امسال این سازمان برای کمک به کشاورزان در مناطق کم برخوردار بیش از 50 کیلومتر انهار کوچک را با پای کار آوردن گروه‌های جهادی لایروبی می‌کند.
تصویر لایروبی بیش از 50 کیلومتر از انهار گیلان توسط گروه های جهادی

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، سرهنگ دوم پاسدار مرتضی مرادی با تأکید بر ضرورت علمی‌سازی کشاورزی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال بیش از 100 کارگاه آموزشی مزرعه محور در باغات مختلف چای با مشارکت کشاورزان برگزار می‌شود.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس استان گیلان با بیان اینکه اکنون مهم‌ترین مشکل کشاورزان آموزش و نیاز به آموزش میدانی است اعلام کرد: در مناطق کمتر توسعه یافته و کم‌برخوردار کشاورزان نیاز به آموزش‌های میدانی دارند.

مرادی با اشاره به اینکه کشاورزان به‌ویژه کشاورزان در مناطق محروم و کم‌برخوردار نیاز به حمایت و آموزش دارند خاطرنشان کرد: بیشترین کمک در این حوزه آموزش میدانی بوده و بسیج مهندسین کشاورزی گیلان آموزش و ترویج را به شکل میدانی به کشاورزان ارائه می‌دهد.

وی درباره اقدامات بسیج مهندسین کشاورزی گیلان در حوزه لایروبی انهار گفت: لایروبی آب‌بندان‌ها بر عهده جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان است اما لایروبی انهار در بخش‌های کوچک که تنها نیاز به نیروی انسانی دارد توسط بسیج مهندسین انجام می‌شود.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان عنوان داشت: بسیج مهندسین کشاورزی گیلان امسال برای کمک به کشاورزان در مناطق کم برخوردار بیش از 50 کیلومتر انهار کوچک را با پای کار آوردن گروه‌های جهادی لایروبی می‌کند.

مرادی با بیان اینکه از 53 گروه جهادی 48 گروه در حوزه زراعی فعالیت می‌کنند ابراز داشت: یکی از ماموریت‌های اصلی این گروه‌های جهادی در شهرستان‌های مختلف لایروبی انهار با عرض کوچک است که با نیروی انسانی و بهره‌گیری از تجهیزات کوچک انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: بسیج مهندسین کشاورزی استان گیلان هر ساله بیش از 3 کلاس آموزشی برای معرفی ارقام و نحوه کشت برنج برای مربیان برگزار می‌کرد که این مربیان مروجان در روستاها می‌شدند اما امسال با توجه به شیوع کرونا این کلاس‌ها به شکل مجازی برگزار شد.

مرادی با بیان اینکه یکی از مشکلات ارقام جدید برنج بازار پسند بودن آن‌ها است افزود: تلاش ما بر این است که کشت ارقام جدید را با سرعت متعادل انجام دهیم که اگر در یک منطقه همه کشاورزان یک نوع برنج را کشت کردند و مشتری نداشت با شکست بازاری مواجه نشوند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان عنوان داشت: در شهرستان‌ها با کمک موسسات تحقیقات برنج کشاورزان نمونه‌ای را انتخاب کرده‌ایم که کشاورزان پیش‌رو بوده و ارقام جدید برنج را کشت می‌کنند تا این ارقام کم کم در بازار جا بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: با کمک مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز و پیمانکاران کشت‌کننده رقم آنام برنج اکنون این نوع برنج در انزلی و چند شهرستان دیگر جا افتاده و بازار خوبی پیدا کرده و اکنون با توجه به کمبود آب زراعی در سال زراعی جدید برنامه ما ترویج رقم‌های مقاوم در برابر کم آبی مانند رقم کیان است.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان تصریح کرد: امسال این ارقام جدید برای 12 کشاورز در استان گیلان در حال کشت است و این فرآیند با سرعتی متعادل انجام می‌شود تا این تغییر رقم محصول باعث عدم فروش و ضرر به کشاورز نشود.

مرادی در مورد کمک‌های بسیج مهندسین کشاورزی گیلان به نیازمندان استان در ماه مبارک رمضان بیان کرد: بسیج مهندسین کشاورزی استان گیلان با مشارکت بخش‌های مختلف امسال هزار بسته معیشتی را تا پایان ماه مبارک رمضان در اختیار نیازمندان استان گیلان قرار می‌دهد.

منبع: تسنیم

284673