کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با پرسون:

دانش هسته‌ای در ایران کاملاً بومی شده است

چرخه سوخت هسته‌ای در ایران در سطح آزمایشگاهی به صورت کامل اجرا شده و به سمت تکمیل شدن پیش رفته است به طوری که امروز می‌توان گفت که دانش هسته‌ای در ایران کاملاً بومی شده است.
تصویر دانش هسته‌ای در ایران کاملاً بومی شده است

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص آینده صنعت هسته‌ای ایران گفت: دانش هسته‌ای در ایران از سال ۱۳۸۰ به بعد رشد قابل توجهی پیدا کرد و در سال 1385 روز ملی فناوری هسته‌ای نام‌گذاری شده است.

بهشتی پور ادامه داد: چرخه سوخت هسته‌ای در ایران در سطح آزمایشگاهی به صورت کامل اجرا شده و به سمت تکمیل شدن پیش رفته است به طوری که امروز می‌توان گفت که دانش هسته‌ای در ایران کاملاً بومی شده است.

وی در خصوص این‌که چرا ایران روی انرژی هسته‌ای اصرار دارد و انقدر هزینه و توان می‌گذارد و در برابر فشارها مقاومت می‌کند، اظهار داشت: علت اصلی تأکید ایران برای این است که به دنبال پیشرفت در زمینه فناوری هسته‌ای، تولید علم در ایران گسترش پیدا می‌کند. صحبت از دانش هسته‌ای صحبت از فیزیک، شیمی، آی‌تی، الکترونیک و سایر علوم است چرا که همه این علوم به هم پیوسته هستند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: چرخه کامل سوخت هسته‌ای از تولید سنگ اورانیوم تا تولید کیک زرد، غنی‌سازی، تولید گاز هگزا فلوراید و تولید سوخت هسته‌ای، سطح مجموعه دانش را در ایران بالا برده است. بنابراین هزینه‌ای که در ایران برای افزایش سطح ارتقای علمی شده است منجر به پیشرفت در سایر علوم مرتبط با مسئله هسته‌ای نیز شده است و فقط مسئله هسته‌ای نبوده است.

حسن بهشتی پور در پایان خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه این است که همیشه به ما ایرانی‌ها القا می‌کردند که شما نمی‌توانید به صورت تیمی کار کنید در حالی‌که همین دانش هسته‌ای به ما ایرانی‌ها ثابت کرد که ما می‌توانیم چرا که در این مسیر یک تیم طراحی را بر عهده گرفت، یک تیم اجرا و تیم سوم بهره‌برداری از این پروژه‌های طراحی شده و اجرا شده و این بسیار مهم است که این سه تیم با یکدیگر همکاری کردند تا توانستند چنین دستاوردهایی را به وجود بیاورند.

282758