به مناسبت روز دندان پزشک؛

دندان پزشکان یاری گران بهداشت دهان و دندان هستند

هیئت وزیران در سال ۱۳۶۲ به منظور گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم کشور و روستاها، قانونی با عنوان «طرح تربیت بهداشت‌کاران دهان و دندان» را تصویب کرد.
در این قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف کرد که داوطلبانی را برای تربیت در این دوره، جذب کند و پس از دادن آموزش‌های لازم، با مدرک فوق دیپلم، آنان در مناطق محروم مشغول به فعالیت شدند.
هیات وزیران در تاریخ اول دی‌ماه ۶۲، بنا به پیشنهاد جامعه اسلامی دندان‌ پزشکان ایران، روز بیست و سوم فروردین‌ ماه هر سال را که مصادف با تاریخ تصویب این طرح بود به عنوان روز دندان‌ پزشک نامگذاری کرد.
خبرنگار پرسون در اراک، به همین مناسبت گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

تصویر دندان پزشکان یاری گران بهداشت دهان و دندان هستند

به گزارش پرسون از مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، در این خصوص گفت: یاری گران سفید پوش بهداشت دهان و دندان در درمان بیماری‌ های این ناحیه، ارتقای سطح سلامت، پیشگیری و آموزش روش‌های بهداشتی به افراد جامعه نقش بی بدلیلی دارند.
سید محمد جمالیان افزود: ضامنان سلامت دهان و دندان غبار غم و درد را از چهره های آشفته زدوده، طرح لبخند سرخ را بر رخسار بیماران قلم زده و بر بوم سیمای بیماران دردمند رنگ آرامش و تسکین درد را نگار گری می کنند و بی شک زیباترین خط منحنی دنیا لبخندی است که توسط صورتگران سفید پوش خلق می شود.

وی ادامه داد: دندان پزشکان در حفظ و ارتقای سلامت دهان و دندان و اعتلای فرهنگ بهداشت آن نقش پر رنگی دارند.
جمالیان ادامه داد: در روزهای بحران ویروس کرونا، دندان پزشکان نیز در کنار سایر حافظان حوزه سلامت مجاهدانه و متحدانه ایستاده اند و با رعایت پروتکل های بهداشتی در اهتمام به حفظ سلامت مردم و ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان از هیچ کوششی فرو گذار نمی کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: مراجعه منظم بیماران به دندانپزشک و پیشگیری و درمان مثمرثمر بیماری های این حوزه در بین تمامی افراد جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان نباید فراموش شود که پیشگیری و فراگیری آموزش های موثر در این زمینه بار اقتصادی و روانی کمتری نسبت به درمان در افراد جامعه و نظام سلامت دارد.

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: در پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، خدمات سطح یک دندان پزشکی شامل معاینه، آموزش و وارنیش فلوراید تراپی توسط بهورزان در روستا و مراقبین سلامت در شهر به صورت رایگان انجام می گیرد.
مژگان میرشفیعی بیان کرد: در پایگاه ها و خانه های سلامت خدماتی از قبیل ارائه مسواک انگشتی برای کودکان زیر ۳ سال، آموزش و وارنیش فلوراید تراپی برای دو گروه ۳ تا ۶ سال (هر ۶ ماه یکبار) و ۶ تا ۱۴ سال جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام می‌شود.
وی افزود: علاوه بر گروه های مذکور، مادران باردار (یکسال پس از بارداری) می توانند خدمات مربوط به دندان را با در دست داشتن دفترچه بیمه روستایی به صورت رایگان دریافت کنند.
وی تاکید کرد: خدمات سطح 2 دندانپزشکی شامل کشیدن دندان، ترمیم، جرم گیری و بروساژ، عصب کشی دندان شیری و فیشور سیلانت برای دارندگان دفترچه بیمه روستایی افراد گروه هدف (کودکان زیر 14 سال، مادران باردار و شیرده) رایگان است.
میرشفیعی ابراز کرد: نیاز است که توجه به سلامت دهان و دندان بیشتر از قبل صورت گیرد و روزی سه بار مسواک زده شود و به صورت منظم از نخ دندان و دهان شویه مناسب با دندان، استفاده شود.
رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین بیان کرد: توجه به بهداشت دهان و دندان و آموزش در این امر، توجه بسزایی دارد و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در این حوزه، خدمات شایانی را انجام می دهند.
رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: سلامت دهان و دندان، بی ربط با سلامت کلی بدن نیست و یکی از اجزای اصلی سلامت محسوب می شود.
احسان مومنی بیان کرد: اگر دهان و دندان افراد، دچار مشکل شود، مطمئنا دیگر اعضای بدن نیز دچار مشکل و مریضی خواهد شد.
وی افزود: طبق مطالعات صورت گرفته، بسیاری از بیماری های دهان و دندان، پیش زمینه ای برای بیمارهای آینده هستند و در صورت عدم درمان به موقع عوارض جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: افراد باید به صورت مداوم سلامت دهان و دندان خود را پیگیری کرده و در صورت وجود مشکل سریعا اقدام به درمان کنند؛ چرا که با تاخیر در روند درمان و عدم اطلاعات و آگاهی های لازم، مشکلات جدی تری در آینده گریبان گیر بیماران خواهد شد.
مومنی ابراز کرد: هنگامی که غذا خوب جویده نشود، موجب ایجاد اختلال در هضم آن و بنابراین عدم استفاده بهینه از مواد مغذی موجود در غذا شده که تمامی این روند از نداشتن دندان سالم نشات می گیرد.
وی افزود: سلامت دهان و دندان علاوه بر تاثیر در حفظ تندرستی که به آن اشاره شد، در زیبایی و قدرت تکلم و بالابردن اعتماد به نفس افراد نیز موثر است به طوریکه دندان‌های سالم و تمیز نقش مهمی در چهره‌ی فرد داشته و همچنین محافظی برای لب‌ها به حساب می آیند که می‌توانند روی حالت چهره‌ اثر گذاشته و به صورت افراد، شکل و فرم مناسبی دهد که همگی این موارد باعث افزایش اعتماد به نفس افراد در برخورد با دیگران می شود.
مومنی هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی، ترس و عدم اطلاعات و آگاهی های لازم را مهمترین دلایل عدم مراجعه یا مراجعه دیر هنگام مردم به مراکز و کلینیک های دندانپزشکی برشمرد و با تاکید بر اینکه این امر موجب بروز اختلالات جدی و بزرگی در آینده می شود، گفت: خوشبختانه در مرکز هر استان و دانشکده های دندانپزشکی خدمات مناسب با تعرفه های دولتی ارایه می شود و افرادی که به دلیل بضاعت کم مالی قادر به پرداخت هزینه های بالا نیستند، نیز می توانند خدمات مورد نیاز را دریافت و از سلامت دهان و دندان برخوردار شوند.

یکی از شهروندان اراکی گفت: دندان عضو بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن و حتی حفظ زیبایی ظاهری افراد دارد؛ به همین دلیل هر ۶ ماه یکبار برای اطمینان از حفظ سلامت دندان هایم به دندان پزشکی مراجعه می کنم.
یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: مراجعه به دندان پزشک در شرایط حال حاضر به دلیل هزینه های بسیار زیاد آن تبدیل به معضلی برای افراد شده است.
وی افزود: بخش زیادی از مردم به همین دلیل از مراجعه به دندان پزشکی خودداری می کنند و در نتیجه با مشکلات دهان و دندان و حتی بیماری های گوارشی مواجه می شوند.
روز ۲۳ فروردین ماه، روز دندان پزشکی نام گذاری شده است، با توجه به اهمیت این موضوع مسئولان ذیربط باید با تدوین برنامه ای قابل اجرا، بتوانند شرایط مراجعه تمامی افراد به دندان پزشکی را فراهم کنند تا سلامت دهان و دندان تمامی شهروندان حفظ شود.

گزارش : رضابراتی

281915