اهمیت خلاقیت شهری در زندگی شهروندان

یادداشت/مدیریت شهری در کلانشهرها نیاز به خلاقیت در حوزه های فرهنگی هنری فناوری و عمرانی دارد که در بسیاری از موارد مورد بی توجهی و فراموشی قرار گرفته است.
تصویر اهمیت خلاقیت شهری در زندگی شهروندان

سایت خبری پرسون- گسترش شهرها و شهرنشینی، منجر به افزایش تراکم جمعیت شهرها و ساختمان سازی های یکنواخت گردیده است، در کنار توسعه شهری که غالبا تک بعدی و صرفا از لحاظ ساختمان سازی های انبوه صورت گرفته، متاسفانه توجه چندانی به نیازهای اجتماعی، روحی و روانی ساکنین شهرها نشده است. میدانیم انسان موجودی اجتماعی است و نیازمند برقراری ارتباط با همنوع خود میباشد، این مهم در کلانشهرها و شهرهای صنعتی خشک و بی روح از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

از طرفی امروزه رقابت مابین شهرهای مختلف جهت جذب سرمایه های اقتصادی، گردشگر و... به شیوه های سنتی پاسخگو نبوده و نیازمند نگرشی جدید در مدیریت شهری میباشد.
از این رو واژه شهر خلاق و خلاقیت شهری شکل گرفت؛ شهر خلاق به عنوان مکانی که محیط خلاق را ارتقا می‌دهد و اقتصاد محلی را تحریک می‌کند؛ همچنین به عنوان یک دستورکار برای سیاست‌های هنری و فرهنگی حکومت محلی مطرح شده است.

فارغ از تعاریف و تاریخچه شهر خلاق، بصورت خلاصه میتوان گقت در شهری خلاق سعی بر ارائه محیطی زنده و پویا جهت تعاملات شهروندان آن شهر دارد و از جنبه دیگر با بهرگیری از خلاقیت های فن آورانه بستری را برای تولد صنایع خلاق و پیرو آن جذب سرمایه های اقتصادی دارد.

شهر خلاق از جنبه اجتماعی:

فضاهای عمومی در اختیار شهرداری مثل فضای سبز، پارک ها، میادین، معابر، محورهای طبیعی کنار رودخانه ها و ... ظرفیت زیادی برای بروز خلاقیت افراد دارد که می توان با بکارگیری خلاقیت افراد در طراحی فضا ها و ارائه نوآوری محیط شهر را تبدیل به محیطی پویا، زنده و شاداب جهت تعاملات اجتماعی نمود.

شهر خلاق از جنبه فن آوری:

ویژگی این گونه شهرها توسعه صنایع خلاق بر پایه خلاقیت های فن آورانه می باشد، از دید نگارنده یکی از راهکارهای برون رفت از گره های اقتصادی شهرهای صنعتی توجه به صنایع خلاق و ایجاد مزیت رقابتی شهری بر اساس آنها می باشد.

جنبه دیگری که از شهر خلاق می توان اشاره کرد ظهور گردشگری خلاق محور می باشد.

نهایتا یکی از مهمترین دستاوردهای رویکرد شهر خلاق ظهور اقتصاد خلاق و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرها می باشد.

مجید صالحی مرزیجرانی-عضو پیوسته انجمن علمی بازاریابی ایران

281840