سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو:

عملیاتی شدن پروژه‌ خط ریلی ایران و روسیه مستلزم حمایت دولت‌های ذینفع

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از اجرایی شدن سه پروژه احداث خط آهن رشت- آستارا، زاهدان- بیرجند و برقی سازی خط آهن گرمسار- اینچه برون در قلمروی سرزمینی ایران خبر داد و گفت: عملیاتی شدن پروژه‌های اول و دوم مستلزم حمایت دولت‌های ذینفع و ورود بخش خصوصی آن‌ها می‌باشد.
تصویر عملیاتی شدن پروژه‌ خط ریلی ایران و روسیه مستلزم حمایت دولت‌های ذینفع

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در یک رشته توئیت در خصوص اجرایی شدن پروژه‌های خط ریلی در ایران در راستای فعال شدن کریدور بین المللی شمال- جنوب نوشت: فعال سازی کریدور ریلی غرب دریای خزر به موازات فعال سازی کریدور ریلی شرق خزر موجب بهره مندی تمامی کشور‌های واقع در مسیر کریدور شمال جنوب از مزایای اقتصادی آن به ویژه در زمینه صرفه جویی در زمان و هزینه انتقال کالا و کسب درآمد‌های ترانزیتی می‌شود.

وی افزود: اجرایی شدن سه پروژه احداث خط آهن رشت- آستارا، زاهدان- بیرجند و برقی سازی خط آهن گرمسار- اینچه برون در قلمروی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران موجب فعال شدن بخش‌های شرقی و غربی کریدور بین المللی شمال جنوب خواهد شد و عملیاتی شدن پروژه‌های اول و دوم مستلزم حمایت دولت‌های ذینفع و ورود بخش خصوصی آن‌ها می‌باشد.

گفتنی کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه همچنین در خصوص جایگزنی کریدور شمال جنوب به جای مسیر پر ریسک ترانزیتی کانال سوئز در توئیتی نوشته بود: با توجه به مسدود شدن کانال سوئز در چند روز اخیر و خسارت روزانه ۹ میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا، ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت‌ها و فعالسازی کریدور شمال- جنوب به عنوان جایگزین مسیر کانال سوئز، بیش از گذشته دارای اهمیت شد. اتفاق اخیر نمایانگر آن است که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز باید مسیر جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه‌ها تا ۳۰ درصد گزینه برتر می‌باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

279293

مطالب مرتبط