مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا؛

بر خورد با هرگونه تغییرکاربری اراضی شالیزاری/ کشاورزان منافع آنی گران شدن زمین را فدای منافع آتی خود نکنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا با بیان اینکه شالیزارها از اراضی ارزشمند این شهرستان محسوب می‌شوند که باید برای کشت برنج مورد استفاده قرار بگیرند، ادامه داد: با هرگونه تغییرکاربری و ساخت و ساز در اراضی شالیزاری  به شدت برخورد می کنیم.
تصویر بر خورد با هرگونه تغییرکاربری اراضی شالیزاری/ کشاورزان منافع آنی گران شدن زمین را فدای منافع آتی خود نکنند

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، احمد پادیاب گفت: متاسفانه برخی از هموطنان ما نسبت به حفاظت از شالیزارها برای تامین برنج مورد نیاز کشور بی‌توجه هستند و همچنان شاهد افزایش هجوم افراد از سایر استان‌ها برای ساخت خانه‌های دوم در این شهرستان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که به فکر افزایش تولید و افزایش درآمد کشاورزان باشیم، این در حالیست که بیشتر وقتمان درگیر جلوگیری از هجوم هموطنان برای خرید زمین‌های کشاورزی صرف می‌شود و باید با ارتقای آگاهی مردم عزم ملی برای حفاظت از این اراضی ارزشمند در جهت تولید و امنیت غذایی کشور شکل بگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا با اشاره به اینکه کشاورزان نیز باید آگاه باشند تا به دلیل گران شدن زمین، منافع آنی را فدای منافع آتی خود نکنند.

وی گفت: یکی از راهکارهای بی‌انگیزه شدن کشاورزان نسبت به فروش زمین‌هایشان ارتقای درآمد خانوارهای روستایی است و توسعه مشاغل جانبی، مانند نوغانداری و افزایش مکانیزاسیون می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.

پادیاب افزود: برای رسیدن به اهداف ارتقای درآمد کشاورزان در فکر گسترش نوغانداری صومعه سرا هستم که به شهر ابریشم نیز معروف است.

وی با بیان اینکه نوغانداری یکی از مشاغل با درآمد مناسب و سازگار با محیط زیست است اضافه کرد: امسال به همین منظور ۱۶ هزار نهال توت رایگان بین کشاوزان توزیع شد تا کشاورزان بیشتر از سالهای گذشته به نوغانداری بپردازند و خوشبختانه استقبال کشاورزان نیز خوب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا با بیان اینکه تولید مکانیزه برنج نیز یکی دیگر از راهکارهای کاهش سختی تولید برنج و ماندگاری روستایی‌زادگان در زادگاهشان است،گفت: پیش بینی می‌شود امسال کشت مکانیزه در ۸۰ درصد از شالیزارهای این شهرستان انجام شود.

پادیاب گفت: شهرستان صومعه‌سرا ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که تاکنون شخم اول این اراضی در ۷۰ درصد انجام شده است.

وی افزود: به دلیل بارندگی کمتری که نسبت به سال گذشته داشتیم، میزان شخم اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمی عقب‌تر است.

پادیاب با بیان اینکه به طور میانگین در شهرستان صومعه‌سرا ۷۵ هزار تن برنج سفید تولید می‌شود که اغلب آن از نوع رقم هاشمی است، خاطرنشان کرد: این شهرستان یکی از شهرستان‌های تولیدکننده برنج با کیفیت کشور است و امسال با توجه به افزایش توزیع بذور گواهی شده بین کشاورزان شاهد ارتقای کمی و کیفی برنج در این شهرستان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: تاکنون ۲۰۰ تن بذر هاشمی بین شالیکاران توزیع شده است و همچنین توزیع کود شیمیایی نیز بین کشاورزان در حال انجام است.

منبع: ایسنا

279180