فرماندار رشت:

تنها راه حفظ زمین‌های کشاورزی گیلان ایجاد انگیزه در بین کشاورزان است

فرماندار رشت با اشاره به برخورداری گیلان از چهار مسیر هوایی، دریایی، زمینی و ریلی و همچنین جاذبه های بی نظیر این خطه برای مهاجرین سایر استان ها، گفت: با توجه به اینکه هیچ قانونی برای منع فروش ملک وجود ندارد، تنها راه حفظ زمین‌های کشاورزی ایجاد انگیزه در بین کشاورزان است.
تصویر تنها راه حفظ زمین‌های کشاورزی گیلان ایجاد انگیزه در بین کشاورزان است

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، علی فتح اللهی در نخستین جلسه کارگروه ویژه پیشگیری و برخورد با ساخت وساز و تغییر کاربری غیر مجاز در رشت با اشاره به اهمیت موضوع مورد بحث در توسعه استان اظهار کرد: استان گیلان به دلیل شرایط بسیار مناسب آب و هوایی و جغرافیایی مستعد فعالیت های گسترده کشاورزی است. با این وجود کشاورزان فاقد انگیزه کافی برای ادامه فعایت های کشاورزی خود هستند.

وی افزود: از طرفی نسل جدید تحصیلکرده تمایلی به ورود در بخش کشاورزی نداشته و این باعث شده که نیروهای فعال و جوان کشاورز نیز از بین رفته و به طور یقین با وجود این موارد افت محسوسی را در فعالیتهای کشاورزی در آینده شاهد خواهیم بود.

فرماندار رشت با اشاره به برخورداری گیلان از چهار مسیر هوایی، دریایی، زمینی و ریلی و همچنین جاذبه های بی نظیر این خطه برای مهاجرین سایر استانها، گفت: با توجه به اینکه هیچ قانونی برای منع فروش ملک وجود ندارد، تنها راه حفظ زمین‌های کشاورزی ایجاد انگیزه در بین کشاورزان است.

فتح اللهی با تاکید بر اینکه باید دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز را با نگاهی کارشناسانه بررسی کرد، گفت: قوانین نامشخص در صدور پروانه و بلاتکلیفی صاحب ملک، از دلایلی است که مردم به سمت ساخت و ساز غیر مجاز رفته که درنهایت سازه های آنها مورد تخریب قرار میگیرد و در این مورد ما باید پاسخگوی مردم باشیم.

وی با بیان اینکه امکان فراهم کردن شغل دولتی برای همه فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم نیست، گفت: با رفع موانع در حوزه های فوق میتوانیم بستر بسیار مناسب و خوبی برای اشتغال ایجاد کنیم اما متاسفانه نگاه جزیره ای سبب شده در رسیدن به این هدف موفق نباشیم.

فرماندار رشت با ذکر اینکه هر ساختمان حداقل یک سال و نیم زمان لازم دارد تا به مرحله ساخت برسد تصریح کرد: ضرورت دارد که در همان نقطه اول ساخت، مشخص شود که آیا تغییر کاربری دارای مجوز است و یا اینکه یا جز ساخت و سازهای غیر مجاز است و در این مورد دهیاران باید پاسخگو باشند و با توجه به اینکه روستای تحت مدیریتشان مساحتی مشخص دارد، اظهار بی اطلاعی از سوی دهیاران قابل قبول نیست و به معنای تخلف بوده و دهیار را ملزم به پاسخگویی و برخورد قانونی خواهد نمود.

فتح االهی اولویت اول اعتبارات را بازنگری طرح‌های هادی دانست و گفت: باید تا جایی که میتوانیم به بازنگری طرح های هادی بپردازیم و اولویت این بازنگری منطقه آزاد انزلی با 23 روستا میباشد.

وی همچنین با بیان اینکه مناطقی شناسایی شدند که جز اراضی ملی محسوب نمی‌شوند گفت: منابع طبیعی 195 فقره اراضی خارج از طرح هادی را شناسایی و اعلام کرده است بنابراین لازم است همه دستگاه ها جهت کاهش هزینه های استعلام از مراجعه به منابع طبیعی برای کسب تکلیف درباره صدور پروانه در این مناطق بپرهیزند.

283559

مطالب مرتبط