تغییر کاربری بناهای تاریخی گیلان به هتل بوتیک

هتل بوتیک‌ها از نظر اقتصادی در صنعت گردشگری اهمیت قابل توجهی دارد که موارد بسیاری از جمله زمینه تاریخی و فرهنگ محلی را در نظر می‌گیرند؛ بنای تاریخی «قندچی» در لاهیجان، «خانه نصرت رحمانی» و بنای تاریخی «حنانی‌ها» و بنای تاریخی «راهنما» و پنج بنای تاریخی دیگر در داخل بافت تاریخی رشت از جمله بناهایی هستند که با هدف تبدیل به هتل بوتیک، اقامتگاه سنتی، رستوران و... تغییر کاربری شدند.
تصویر تغییر کاربری بناهای تاریخی گیلان به هتل بوتیک

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، «هتل بوتیک» شکل جدیدی از اقامتگاه‌های توریستی است که به تازگی رونق پیدا کرده، از نظر اقتصادی در صنعت گردشگری اهمیت قابل توجهی دارد و در روند ساخت اقامتگاه همگام با سلیقه گردشگران حرکت می کند. برای تمامی گردشگران به خصوص گردشگران خارجی، اقامتگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این هتل بوتیک‌ها که مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

راه‌اندازی هتل بوتیک‌ها با کارکردهای مختلف با رویکرد تاریخی- فرهنگی در بناهای باقی‌مانده از چند سده اخیر مانند خانه‌ها و کاروانسراها با هدف ترویج فرهنگ کشور، هدف اصلی ایجاد این‌گونه اقامتگاه‌هاست.

رویکرد هتل بوتیک‌ها فرآیندی اکتشافی است که موارد بسیاری از جمله زمینه تاریخی و فرهنگ محلی را در نظر می‌گیرند. تقابل سنت و مدرنیته به ویژه در ایران، بسیاری از ابعاد زندگی به خصوص معماری را تحت تاثیر قرار داده است. در هتل بوتیک‌ها توجه خاصی به معماری مدرن، فرهنگ، سنت و اقلیم می‌شود. همچنین با توجه به تکنولوژی و علم روز و با توجه به نیازهای میهمان، ارتباط و تعاملی کارساز میان فرهنگ‌ها ایجاد می شود.

ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی گیلان در تعریف هتل بوتیک اظهار کرد: ساختمان نه چندان بزرگ، موقعیت مکانی مناسب، نمای ظاهری دلنشین و دکوراسیون مدرن، کمتر بودن قوانین دست و پاگیر، اهمیت دادن به غذا و نوشیدنی، محیط آرام و غیره از ویژگی‌های هتل بوتیک می‌تواند باشد.

وی افزود: ایجاد محیط صمیمانه، اختصاصی، شهری و مدرن که معمولا در محله‌های پر رفت و آمد شهری یا گاهی در ساختمان‌های تاریخی بازسازی شده که در راستای جذب همزمان بازدیدکننده و مهمان صورت می‌پذیرد از اهداف هتل بوتیک می‌باشد.

معاون میراث فرهنگی گیلان در خصوص طراحی هتل بوتیک گفت: معماری و طراحی هتل بوتیک‌ها ساده با استفاده از مصالح بومی منطقه و البته در خانه‌های تاریخی با حفظ اصالت معماری بنا انجام می‌شود به گونه‌ای که مرمت ساختمان بر معماری قالب گذشته آن، اثر سوء نداشته و به اصطلاح شالوده بنا حفظ شود.

جهانی ادامه داد: اگرچه که استفاده از مصالح و وسایل مدرن در داخل ساختمان علاوه‌بر معماری سنتی ظاهر و نمای ساختمان تا حدود زیادی می‌تواند بر جذب گردشگران و مهمانان بیفزاید. سیاست اداره کل میراث فرهنگی حفظ بناهای تاریخی و تبدیل آنها(با تغییر کاربری) به موزه، مراکز سنتی گردشگری و اقامتی از جمله هتل بوتیک می‌باشد که در این راستا علاوه بر نظارت و مشاوره به تناسب مساحت، وضعیت بنا و غیره نسبت به ارائه تسهیلات به متقاضیان و بهره برداران اقدام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد هتل بوتیک در گیلان داریم؟ تصریح کرد: در استان گیلان از ابتدای سال گذشته با بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه گذاران اقدام به احیای بناهای تاریخی با کاربری هتل بوتیک اقدام شده که در این راستا بنای تاریخی شیرازی موسوم به «خانه نصرت رحمانی» واقع در پیرسرای رشت در حال احیا و تبدیل آن به هتل بوتیک توسط مالکین است.

جهانی اضافه کرد: ساماندهی بنای مذکور، پاک‌سازی آن و تهیه طرح مرمت بنا و... از جمله اقداماتی بوده که تاکنون انجام شده و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، تسهیلات مالی برای این بنا از سوی معاونت سرمایه گذاری در نظر گرفته شده و مورد تایید قرار گرفته و روند معرفی سرمایه گذار به بانک جهت دریافت تسهیلات بانکی طی شده، زمان بندی پروژه به مدت یکسال در نظر گرفته شده که انشالله در سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: بنای تاریخی «حنانی‌ها» واقع در داخل بافت تاریخی رشت دومین بنای تاریخی است که احیای این بنا و تبدیل آن به هتل بوتیک توسط سرمایه گذار با مشارکت اداره کل میراث در دست اقدام بوده و تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پاکسازی، رفع خطر بنا، مرمت بخش‌های آسیب دیده و... انجام شده و کلیه کارهای مربوط به پرداخت تسهیلات بنا توسط معاونت سرمایه گذاری انجام شده و به زودی جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد، زمان بندی این پروژه تا بهره برداری به بوتیک هتل به مدت ۱۰ ماه بوده است.

وی با بیان اینکه بنای تاریخی «قندچی» در لاهیجان از جمله بناهای دیگری است که مقرر شده به هتل بوتیک تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: بنای تاریخی «راهنما» در رشت و پنج بنای تاریخی دیگر در داخل بافت تاریخی رشت از جمله بناهایی هستند که با هدف تبدیل به هتل بوتیک، اقامتگاه سنتی، رستوران و... تغییر کاربری شدند و هرکدام از آنها ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

منبع: ایسنا

279148

مطالب مرتبط