بلندترین برج آجری دنیا در این نقطه از ایران است

اگر شما هم نمی دانید که بلندترین برج آجری دنیا کجاست با ما در این گزارش جذاب همراه شوید.
تصویر بلندترین برج آجری دنیا در این نقطه از ایران است

به گزارش سایت خبری پرسون، گنبدکاووس یکی از زیباترین مناطق استان سرسبز گلستان است که با سفر به این شهر می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی مختلف تاریخی، طبیعی و فرهنگی دیدن کنید.

گنبدکاووس یا گنبدقابوس یکی از شهرستان های استان گلستان است که به خاطر دارا بودن بلندترین برج‌ آجری دنیا با همین نام که در قرن یازدهم میلادی بنا شده‌است، معروف است. این شهر در سدهٔ اخیر مرکز سیاسی و اجتماعی ترکمن‌ صحرا محسوب شده و بزرگ‌ترین شهرستان استان گلستان است.

اقوام ترکمن و بومیان فارسی‌ زبان و مهاجران مازندرانی‌، خراسانی‌، آذری‌، سمنانی‌، بلوچستانی‌، قزاق‌ها و سیستانی‌ها در این شهر زندگی می‌کنند و به زبان‌ فارسی و ترکمنی صحبت می‌کنند.

همسایگان گنبدکاووس از شمال کشور ترکمنستان، از شرق شهرستان‌های کلاله، مینودشت و مراوه تپه، از جنوب شهرستان‌های رامیان و آزادشهر، از غرب شهرستان آق قلا و از شمال غربی بندر ترکمن هستند.

گنبدکاووس جاذبه‌های طبیعی، رودخانه‌های زیبا و آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. فاصله تهران تا گنبدکاووس، از مسیر جاده فیروزکوه، تقریبا ۵۰۰ کیلومتر است.

امام زاده یحیی بن زید(ع)

مرقد مطهر امامزاده یحیی بن زید بن زین العابدین (ع) یکی از اماکن مذهبی واقع در ضلع جنوبی گنبدکاووس است که محل زیارتگاه عاشقان اهل بیت(ع) در تعطیلات نوروزی به شمار می‌رود و همه ساله در این ایام مسافران زیادی از سراسر کشور برای زیارت آن به این شهر سفر می‌کنند.

امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به‌عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورد، یاد می‌شود.

گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید(ع) در زمان یزید بن معاویه با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام کرد و شکست سختی به سپاه آنان وارد ساخت و بعد از آن عازم هرات و از آنجا به شهر جرجان مهاجرت کرد.

والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی این قیام وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ، یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.

امامزاده یحیی بن زید(ع) در حومه شهر گنبدکاووس (چهار کیلومتری مرکز شهر) واقع است.

بلندترین برج آجری جهان (میل گنبد)

شهر “گنبدکاووس” بیش از هر چیزی با گنبد زیبای آجری آن شناخته می شود. “گنبد قابوس” که به میل گنبد نیز معروف است بلندترین برج آجری جهان به شمار می آید.

برجی ۵۷ متری که روی تپه چند ده متری و بر روی مقبره “قابوس بن وشمگیر” در سال 397 قمری ساخته شده در میان باغ ملی این شهر قرار گرفته که این منطقه در سال های دور محل پادشاهی پادشاهان آل زیار بوده و جاذبه های تاریخی بسیاری را همچون این برج زیبا در دل خود جای داده است.

مجموعه سوارکاری گنبدکاووس

در بخش شمال شرق شهر گنبدکاووس مجموعه سوارکاری قرار دارد که در آن همه ساله مسابقات کورس سوارکاری بین المللی در دو کورس بهاره و پاییزه برگزار می‌شود.

مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در سال ۱۳۵۳ و به دلیل علاقه وافر مردم منطقه به ویژه ترکمن‌ها به پرورش اسب و سوارکاری در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شد که اکنون فقط ۱۶۰ هکتار آن باقی مانده و بقیه نیز برای احداث دانشگاه، مرکز تحقیقات کشاورزی و استادیوم ورزشی در سال‌های گذشته اختصاص یافته است.

مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسابقات اسبدوانی در گنبدکاووس که از آن به‌عنوان پایتخت سوارکاری کشور یاد می‌شود، سال‌هاست که با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در مجموعه سوارکاری این شهرستان برگزار می‌شود.

بازارچه مرزی اینچه برون

بازارچه اینچه برون در ۲۰ کیلومتری شهر مرزی اینچه برون در استان گلستان قرار دارد و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌ های گردشگری گنبدکاووس به‌ شمار می‌رود. بسیاری از اجناس روسی و صنایع دستی ترکمنستان را می‌توانید از این بازار تهیه کنید. همچنین امکاناتی مانند پارکینگ، غذاخوری و سرویس بهداشتی در این مکان فراهم است. یک بازار آلاچیقی نیز به تازگی بیرون از بازار اصلی ساخته شده است که در آن صنایع دستی ترکمن‌ها مانند لباس، زیورآلات ترکمنی و حتی فرش به فروش می‌رسد.

سد گلستان

به دلیل سیل گیر بودن و بارش فراوان در این منطقه، سال ها پیش در نزدیکی شهر “گنبدکاووس” سدی بزرگ و کم نظیری بر روی رودخانه “گرگانرود” احداث شد. سدی خاکی که تاجی حدود 1300 متر و 25 متر ارتفاع از سطح زمین دارد.

قرار گرفتن سد گلستان بر روی رودخانه “گرگانرود” طبیعت زیبایی را بوجود آورده است. آب و هوای مرطوب و دلنشین این منطقه، سد و اطراف آن را به یکی از جاذبه های گردشگری گنبدکاووس تبدیل کرده است.

تالاب های آجی گل، آلا گل، آلما گل گنبدکاووس

در فاصله 75 کیلومتری شهر “گنبدکاووس” منطقه ای زیبا و جذاب در انتظار گردشگران می باشد. در نزدیکی شهر “اینچه برون” مجموعه ای از تالاب های زیبا با نام های “آجی گل”، “آلا گل” و “آلما گل” قرار گرفته اند.

در این منطقه می توان بزرگترین دریاچه آب شور این استان را از نزدیک دید. این تالاب ها از زیباترین و جذاب ترین مناطق این استان به شمار می آیند که همه ساله محلی برای تجمع انواع پرندگان بومی و مهاجر می باشند. در این مجموعه تالاب ها می توان پرندگان زیبایی همچون قو، فلامینگو، سلیم و دیگر پرندگان کم نظیر را به تماشا نشست.

دریاچه مصنوعی گنبدکاووس

اولین دریاچه مصنوعی تفریحی و گردشگری استان گلستان، دریاچه مصنوعی گنبدکاووس به مساحت ۵ هکتار است که در ابتدای مسیر ورودی به شهر گنبد کاووس در بلوار شادی قرار دارد که میزبان مسافران و گردشگران است.

دیوار تاریخی گرگان (سومین دیوار تاریخی دنیا)

دیوار بزرگ گرگان موسوم به دیوار سرخ یا مار سرخ است که به عنوان دیواری تاریخی در ۹۶ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد. این دیوار از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌ های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه دارد،این روزها تقریبا قسمت های زیادی از دیوار از بین رفته ‌است و فقط بخش‌ کوچکی از آن در زیر خاک باقی مانده است.

دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین به عنوان بزرگترین دیوار دفاعی جهان شناخته شده است. این دیوار عظیم تاریخی با ۲۰۰ کیلومتر طول در سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده ‌است.

دیوار تاریخی گرگان از مشهور ترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی گرگان است که با نام‌ های سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز و قزل‌آلان در طول تاریخ شهرت داشته است.

روستای هیوه چی بالا گنبدکاووس

طبیعت زیبای روستای هیوه چی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گنبدکاووس است که مسافران و دوستداران طبیعت را به سمت خود جذب می کند. این روستا در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی گنبدکاووس واقع شده و در مسیر جاده گنبد به آق قلا می توانید آن را مشاهده نمایید و سفر به گنبدکاووس را برای خود خاطره انگیز کنید.

منبع:ایسنا

478574