سید مصطفی فاطمی در گفتگو با پرسون:

کرونا ترمز صنعت توریسم یزد را کشید/ گردشگری در کما!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در حوزه سرمایه گذاری هم  در دو سال اخیر بالغ بر ۱۵۰پرونده توسط ما به دلیل عدم فعالیت ابطال شده یا سرمایه گذاران از ادامه کار منصرف شدند.
تصویر کرونا ترمز صنعت توریسم یزد را کشید/ گردشگری در کما!

سید مصطفی فاطمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پرسون پیرامون وضعیت فعلی صنعت گردشگری استان گفت: گردشگری یزد در سال های اخیر رشدی خوبی داشت و واحدهای متعددی افتتاح شد که کسب رتبه های برتر گردشگری در حوزه های مختلف یکی از عوامل استقبال سرمایه گذاران از این حوزه بود و شرکت در جشنواره های مختلف موجب افزایش سرمایه گذاری ها و رشد بوم گردی های استان شد‌.

کرونا ترمز صنعت گردشگری یزد را کشید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: روند افزایشی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری یزد روزافزون بود به طوری که درسال97 بالغ بر ۴۸۱ درخواست در این حوزه در استان به ثبت رسید که این میزان درخواست در کشور بی نظیر بوده و حتی استان های مانند گیلان، خراسان رضوی و تهران در رده های بعدی بودند.

وی با اشاره به اینکه تنها ۱۲هزار و ۳۰۰ گردشگر در سال ۱۳۹۰ از استان دیدن کردند اظهار داشت: استقبال از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری جمعیت گردشگران داخلی و خارجی را به ۱۳۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۸ رساند که متاسفانه حوادث انتهای سال نظیر شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیمای اکراینی و کرونا این صنعت را دچار توقف کرد و در سه ماهه نخست سال جاری درامد آن را به صفر رساند.

فاطمی در ادامه با اشاره به فعالیت 15هزار و 500نفر در حوزه گردشگری وصنایع دستی استان گفت: تقریبا در سه ماهه نخست سال جاری گردشگری استان به صفر رسید و به دلیل نوسانات زیاد کرونا بسیاری از نیروهای متخصص که در ر حقیقت پشتیبان این صنعت بودند بیکار شدند.

وی اضافه کرد: در حوزه سرمایه گذاری هم در دو سال اخیر بالغ بر ۱۵۰پرونده یا توسط ما به دلیل عدم فعالیت ابطال شده یا سرمایه گذاران از ادامه کار منصرف شدند البته با همه این تفاسیر هنوز ۲۵۰ پروژه به امید روزهای بهتر مشغول فعالیت هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد بیشترین زیان این صنعت را متوجه صنایع دستی، بومی گردی ها و راهنمایان گردشگری دانست و ابراز داشت: در حال حاضر حدود۵۰ درصد از فعالان گردشگری به کار خود بازگشتند و با حداقل درآمدی کار می کنند.

وی خاطر نشان کرد: به فرض مثال اگر یک هتل ما که اتاق خود را ۳۰۰هزار تومان کرایه میدهد با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت کند در حال ضرر دهی است چرا که هزینه های آن اتاق ۴برابر درآمدش است البته چاره ای نیز نداریم چرا که تعطیلی یک هتل موجب رشد فعالیت خانه های مسافر غیر مجاز می شود که عامل شیوع کرونا هستند.

گردشگری یزد در کما به سر می برد

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در شرایط فعلی مجموعه های بزرگ هم تاب اوری خود را از دست دادند اظهار داشت: دولت خیلی تلاش کرد تا در این ایام مددکار این صنعت باشد اما به خاطر شرایط اقتصادی کمک ها خیلی موثر نبود و در حالی که در کشورهای دیگر کمک های بلاعوض به این صنعت شد ما نه تنها نتوانستیم کمک بلاعوض داشته باشیم بلکه وام های هم که پرداخت شد بعضاً نتوانست گره ای از کار این صنعت بازکند و حتی در مورد امهال اقساط تسهیلات بانک ها نیز برخی بانکها همکاری لازم را نداشتند.

وی اضافه کرد: درکنار همه این مشکلات برخی دستگاه های خدمات رسان نیز در این ایام نامهربانی را در حق این صنعت تمام کرده و با قطع خدمات بر مشکلات آن افزودند.

در حالی که در کشورهای دیگر کمک های بلاعوض به این صنعت شد ما نه تنها نتوانستیم کمک بلاعوض داشته باشیم بلکه وام های هم که پرداخت شد بعضاً نتوانست گره ای از کار این صنعت بازکند و حتی در مورد امهال اقساط تسهیلات بانک ها نیز برخی بانکها همکاری لازم را نداشتند.

فاطمی کمک به زنده ماندن صنعت گردشگری را تنها درخواست سازمان متبوعش از مسئولان ارشد استان دانست و ابراز داشت: امروز صنعت گردشگری ما در کما به سر می برد ما به دنبال ایجاد درآمد برای فعالان گردشگری نیستیم بلکه انتظار داریم به فعالیت حداقلی آن ها کمک شود تا این صنعت در این شرایط فقط زنده بماند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برنامه ریزی این سازمان در ایام نوروز ابراز داشت: چندین پیشنهاد در این زمینه ارائه کردیم که یکی از آن ها تعریف سامانه ای برای رزرو مراکز اقامتی مجاز است از آنجا که اکثر سفرها در کشور ما بدون برنامه ریزی بوده و گردشگران بدون قصد قبلی راهی سفر می شوند بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که چنین اتفاقی نیفتد.

پذیرای گردشگران بدون برنامه نخواهیم بود

وی مهمترین نگرانی خود را گردشگران بدون برنامه دانست و اظهار داشت: به مردم توصیه نمی کنیم در این شرایط به یزد سفر کنند اما اگر می خواهند به یزد سفر کنند از قبل، اسکان خود را در مراکز اقامتی رزرو کرده و برگه پذیرش مراکز را به همراه خود داشته باشند.چراکه پذیرای گردشگران بدون برنامه نخواهیم بود البته تاکنون تنها ۵درصد مراکز مجاز اقامتی ما رزرو شدند.

این مقام مسئول اذعان داشت: البته این طرح را اصفهان و شیراز هم اجرا خواهند کرد و تنها مسافرانی را پذیرش می کنند که اسکان خود را در مراکز اقامتی تعیین کرده باشند.

فاطمی با تاکید بر این نکته که تاسیسات مجاز گردشگری استان کاملا ایمن هستند ابراز داشت: در تاسیسات مجاز گردشگری ما حتی یک نفر نیز مبتلا به کرونا نداشتیم و در این زمینه ضمانت می دهیم.

متولی صنعت گردشگری در استان با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در حوزه گردشگری مجازی گفت: برای اولین بار در استان یک اقدام موثری در زمینه تولید محتوای فضای مجازی در این حوزه را با کمک علاقه‌مندان به صنعت گردشگری شروع کردیم که با استقبال خوبی نیز همراه شد.

فعالان گردشگری یزد سرمایه عظیم استان

فاطمی با اشاره به ظرفیت عظیم یزد در حوزه گردشگری ابراز داشت: حدود ۲هزار فعال بخش خصوصی و گردشگری در فضای مجازی فعالند که با استفاده از این پتانسیل کمیته ای با عنوان کمیته تولید محتوا متشکل از عکاسان، خبرنگاران و علاقه مندان تشکیل شد و کارهای خوبی نیز صورت گرفت که نتیجه آن از یکسو کسب بالاترین رتبه در خصوص تولید محتوای فضای مجازی در کشور بود و از سوی دیگر معرفی یزد به گردشگران و جلب توجه آنان به این استان بدون هزینه آنچنانی توسط سازمان بود و این اقدام ۱۰۰درصد موفق بوده است.

متولی گردشگری در استان مهمترین چالش دستگاه متبوعش را مقابله برخی جریانات با صنعت گردشگری برشمرد و ابراز داشت: سازمان میراث فرهنگی دارای گستردگی فعالیت در حوزه های مختلف اعم از عمرانی، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی است و باید در تمامی این حوزه ها مراقبت داشته باشد اما متاسفانه علی رغم همه این اقدامات و همراهی بسیار خوب فعالان این حوزه در خصوص مقابله با کرونا و هتل ها و واحد‌های گردشگری جزو اولین ها در کشور بوده که واحد‌های خود را تعطیل کرده و حتی در زمینه کمک های مختلف پیشرو بوده اند اما بعضاً عده ای به تقابل با این صنعت برخواسته اند.

گردشگری در دوران خشکسالی

فاطمی تصریح کرد: این موضوع از نگرانی های جدی ماست، امروز گردشگری مظلوم واقع شده و در دوران خشکسالی خود مورد بی مهری قرار گرفته و نه تنها کمکی به این صنعت نمی شود بلکه به آن می تازند و اشتباه یکی دو نفر را به همه مجموعه ها تعمیم می دهند و این عدم هماهنگی ها و بی توجهی ها نگران کننده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: دومین موضوع نگران کننده امنیت بافت تاریخی است امروز بافت تاریخی ما از منظر امنیت وضعیت مناسبی ندارد و باید متولیان امر در این زمینه فکری عاجل بردارند.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

278400

مطالب مرتبط