پرونده ویژه پرسون؛ بردگی نوین، قاچاق زنان / بخش چهارم

افزایش قاچاق زنان به کشورهای همسایه

یک متخصص علوم رفتاری گفت: اغلب دختران فریب‌خورده بین 18 تا 30 سال سن دارند. معمولا دختران با خودفریبی وعده های شیادان را باور کرده و سرنوشت خود را آنها سپرده و به باتلاق تن فروشی کشیده می‌شوند.
تصویر افزایش قاچاق زنان به کشورهای همسایه

به گزارش سایت خبری پرسون، احتمالا با شنیدن کلمه قاچاق، قاچاق مواد مخدر و اسلحه به ذهن خطور کند. اما موضوع قاچاق انسان نیز موضوع گسترده و جهانی است. قاچاق انسان به ویژه زنان و دختران با وجود تحولات جوامع همچنان ادامه دارد.

رواج این پدیده به میزانی بالا است که «سازمان غیر حکومتی ائتلاف جهانی علیه قاچاق زنان» تشکیل شده و به مبارزه با این موضوع می‌پردازد.

تعریف سازمان ملل متحد از قاچاق زنان به این صورت است:

«انتقال غیر قانونی و مخفیانه اشخاص در عرض مرزهای ملی، عمدتاً از سوی کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای اقتصاد در حال گذار، با هدف نهایی واداشتن زنان و دختران به وضعیت‌های بهره‌کشانه و ستمگرانه از لحاظ جنسی و اقتصادی، به منظور سود بکارگیرندگان، قاچاقچیان و سندیکاهای جنایتکار و نیز دیگر فعالیت‌های مرتبط با قاچاق، نظیر کار خانگی و اجباری، ازدواج دروغین، استخدام مخفیانه و فرزندخواندگی دروغین»

معمولا موضوعاتی از این قبیل در هاله ای از ابهام قرار دارند و به آن پرداخته نمی‌شود. اما در تازه ترین موضع گیری مسئولین، معصومه ابتکار، معاونت زنان رئیس جمهور گفته است:

«متاسفانه در منطقه، برخی کشورهای عربی در مسئله‌ی قاچاق زنان و دختران سهم بسزایی دارند و در سطح بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی با آنها هیچ برخوردی نمی‌شود، یکی از علت‌ها این است که پشتوانه مالی بسیار بالایی دارند و خیلی از افراد را به عنوان کارگرهای خانگی جذب می‌کنند.»

ابتکار با بیان این موضوع، از مجلس خواسته هر چه زودتر به لایحه مبارزه با قاچاق انسان بپردازد.

حال سوال این است که چرا با وجود افزایش آگاهی‌های عمومی از طریق رسانه‌ها و تغییر سبک زندگی خانواده‌ها، همچنان شاهد رونق این پدیده هستیم؟

مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی پرسون، در خصوص قاچاق زنان گفت: بهره کشی از زنان، آسیب جدیدی نبوده و به قدمت تاریخ سابقه دارد. در جوامع مختلف، به علت فقر اقتصادی و فرهنگی، خودفروشی در قالب تن فروشی رواج دارد.

وی ادامه داد: قاچاق زنان به کشورهای همسایه تقریبا 10 سال است که به طور چشم گیری اجرا شده است. برخی موسسات به بهانه اشتغال با چاب آگهی در جراید و یا فضای مجازی، زنان و دختران را از کشور خارج و به گردانندگان مراکز فساد می‌سپارند.

این متخصص علوم رفتاری افزود: به طعمه‌ها ابتدا وعده‌ی اشتغال و زندگی بهتر داده و سپس آنها را به باتلاق تن فروشی می‌کشانند.

ابهری با بیان این که اغلب دختران فریب خورده بین 18 تا 30 سال سن دارند؛ گفت: معمولا دختران با خودفریبی وعده های شیادان را باور و سرنوشت خود را به دست آنها می‌سپارند.

وی تصریح کرد: طعمه ها ابتدا در یک دوره کوتاه در کلاس زبان ثبت نام شده و سپس به کشورهای حاشیه خلیج فارس اعزام می‌شوند.

این استاد دانشگاه گفت: بی اطلاعی خانواده‌ها و طمع بعضی از آنها برای درآمدهای کلان، موجب موفقیت باندهای قاچاق می‌شود. بعد از 3 ماه تا 3 الی 5 سال، دختران با وعده‌های دروغ شیادان مواجه می‌شوند.

ابهری اضافه کرد: این دختران بعد از ابتلا به چندین بیماری در خیابان رها شده، در چنگ پلیس گرفتار و یا به اکراه در خانه‌های فساد اقامت می‌کنند.

این متخصص علوم رفتاری در پایان تاکید کرد: خانواده‌ها و زنان باید با این گونه سازمان‌ها برخورد کنند و آنها را به مراجع انتظامی و قضایی معرفی نمایند تا این سرنوشت سیاه برای سایر دختران رخ ندهد.

257805

مطالب مرتبط