سرماخوردگی با استراحت و تغذیه مناسب قابل درمان است

یک پزشک عمومی با اشاره به سرد شدن تدریجی هوا و بروز سرماخوردگی در میان مردم، گفت: در صورتی که فرد، علائم معمول سرماخوردگی را داشته باشد عموما نیازی به مصرف دارو خصوصا آنتی بیوتیک ها نیست و با استراحت و تغذیه مناسب این بیماری قابل درمان است.

به گزارش سایت خبری پرسون مرکزی، دکتر علی کاوه گفت: استراحت کردن، مصرف میوه، آب و مایعات گرم مانند شیر و سوپ در پیشگیری و درمان سرماخوردگی در فصل زمستان موثر است.
وی گفت: بیشترین زمان احتمال ابتلا به سرماخوردگی ماه های مهر تا اسفند است و این بیماری معمولاً هفت تا 10 روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد.
وی اظهار داشت: علائم این بیماری معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد.
این پزشک در ادامه گفت: ویروس‌های عامل این بیماری می‌توانند تا مدت زمانی طولانی در محیط زنده بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند.
ویم افزود: با توجه به ماندگاری ویروس سرماخوردگی و انتقال آن از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده؛ مبتلایان به این بیماری برای جلوگیری از شیوع آن در خانواده مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
وی تاکید کرد که اقداماتی از جمله شستن دست‌ها، لمس نکردن چشم‌ها، بینی یا دهان و دور ماندن و خودداری از دست دادن و روبوسی با افراد بیمار در پیشگیری از این بیماری مناسب است.
وی به شهروندان توصیه کرد در صورت ابتلا به بیماری و بروز علائم از استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنند و در صورت تشدید بیماری تحت نظر پزشک به درمان دارویی بپردازند.
وی تصریح کرد: با شروع فصل پاییز سوالات زیادی در خصوص لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا مطرح می شود و باید به خاطر داشت بیماری سرماخوردگی با آنفلوآنزا متفاوت بوده و سرما خوردگی واکسن ندارد.
وی افزود: با توجه به اینکه بیماری آنفلوآنزا به سرعت شیوع می یابد و توسط سویه های مختلفی که هر ساله تغییر می کنند ایجاد می شود به همین دلیل است که هر سال نیاز به تزریق واکسن جدید است.
او اضافه کرد: بسیاری از افراد جامعه نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند و توصیه می شود افراد سالخورده، کودکان 3 تا 12 سال، افرادی که بیماری ‎هایی نظیر سرطان، پرفشاری خون، دیابت، مشکلات ریوی و کبدی، نارسایی کلیوی و کم ‎خونی دارند و همه کسانی که به نوعی با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی سر وکار دارند بهتر است این واکسن را تزریق کنند

247314