شیخی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

با تقویت نظام مالیاتی در کشور فقیر نخواهیم داشت/ گسترش فقر نتیجه سوء مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم

یک اقتصاددان بیان کرد: اگر از فرار مالیاتی جلوگیری شود طبق آیه 59 سوره توبه می توانیم فقرا، کارکنان و همچنین بودجه سازمان مالیات را تأمین کرد.

عبدالمجید شیخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون گفت: اگر در کشور از فرار مالیاتی جلوگیری شود نیاز به نفت خام از میان می‌رود.

وی در رابطه با چگونگی افزایش مالیات بیان کرد: افزایش مالیات باید بر حسب ضریب مالیاتی پلکانی باشد. برای مثال برق برای مصرف کنندگان زیر الگوی مصرف رایگان شد. در واقع آبونمان برق به پیشنهاد رهبری پلکانی شد که اتفاق خوبی است.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که کدام گروه ها بیشترین فرار مالیاتی را دارند، گفت: عمده این گروه‌ها در فضای مجازی و خدماتی هستند. مانند پزشکان، فوتبالیست ها، واردکنندگان و صادرکنندگان و دلالانی که خدمات ارائه می‌دهند.

شیخی گفت: اگر از فرار مالیاتی جلوگیری شود طبق آیه 59 سوره توبه می توانیم فقرا، کارکنان و همچنین بودجه سازمان مالیات را تامین کرد.

وی در رابطه با ابزارهای تقویت نظام مالیاتی کشور بیان کرد: ابتدا باید یک سامانه یک پارچه گردش مالی و پولی برای جلوگیری از فرار مالیاتی طراحی شود تا با متصل شدن تمام بانک های اطلاعاتی به یکدیگر امکان رصد هر گونه تراکنشی وجود داشته باشد. سپس نصب خودپرداز و صندوق های فروش در فروشگاه ها و بنگاه های اقتصادی اجباری شود. ضمن این که پایه های مالیاتی باید گسترش یابد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اصلاح ضرایب مالیاتی گفت: مالیات باید پلکانی باشد. دو اصل اساسی در اخذ مالیات مهم است یکی این که کسی که سود بیشتری می برد مالیات بیشتری بپردازد و دیگری توجه به توانایی پرداخت.

شیخی بیان کرد: پزشکان، سلبریتی ها و فوتبالیست ها چرا مالیات نمی‌پردازند در حالی که کارمندان با حقوق 4 میلیونی این کار را انجام می دهند. اگر ابزارهای مالیاتی به درستی به کار گرفته شود دولت نیازی به فروش نفت ندارد و می‌تواند درآمد حاصل از فروش نفت را به توسعه و پیشرفت کشور و برای آیندگان اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: حجم اوراق فروخته شده توسط دولت 177 هزار میلیارد تومان است. در واقع دولت به هر ایرانی یک مقدار بدهی دارد. بدهی های دولت حق نسل فعلی و آینده را را ضایع می‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: باعث این مشکلات کشور و مردم دولت روحانی است. گسترش فقر نتیجه سوء مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم است.

246662