صالحی؛ متخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با پرسون:

معتادان به شیشه 3 برابر و افراد الکلی 12.2 برابر بیشتر از افراد عادی به کرونا مبتلا می شوند

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: کسانی که شیشه مصرف می کنند 3 برابر، افراد الکلی 12.2 برابر و افرادی که از داروهای خواب آور و آرامبخش و در کل داروهای گروه «بنزودیازپین» ها را مصرف می کنند 1.6 برابر بیشتر از دیگر افراد جامعه به کرونا مبتلا می شود.

کردستان ـ در طول سالی که گذشت همواره شایعه که هنوز برخی به آن به اشتباه اعتقاد دارند، عدم ابتلای معتادان به ویروس کووید 19 می باشد.

برای روشن شدن ابعاد این شایعه ساختگی توسط عده ای که به دنبال تطهیر خود در بحث اعتیاد هستند، گفتگویی با دکتر فاطمه صالحی؛ متخصص بیماری های عفونی داشته ایم.

دکتر فاطمه صالحی در گفت وگو با خبرنگار پرسون عنوان کرد: اولین چیزی که باید در ابتدای سخنان عرض کنم این است که ویروس کووید 19 یا همان کرونا افراد را گلچین نمی کند و هر کسی احتمال ابتلا به این بیماری را دارد، کما اینکه در یکسال گذشته برخی از افراد و حتی نزدیکان ما به این بیماری مبتلا شدند و جان خود را از دست دادند در حالی که نه تنها هیچ بیماری نداشتند بلکه از نظر بدنی نیز در سلامت کامل بودن و در مواردی حتی برخی از ورزشکاران مطرح به این بیماری ابتلا پیدا کردند.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: بالعکس آنچه که در جامعه به عنوان شایعه مطرح شده است و می گوید که افراد معتاد و حتی سیگاری بسیار کمتر به کرونا مبتلا می شوند باید گفت کسانی که شیشه مصرف می کنند 3 برابر، افراد الکلی 12.2 برابر و افرادی که از داروهای خواب آور و آرامبخش و در کل داروهای گروه «بنزودیازپین» ها را مصرف می کنند 1.6 برابر بیشتر از دیگر افراد جامعه به کرونا مبتلا می شود.

وی تصریح کرد: البته ناگفته نماند که افراد سیگاری و کسانی که مواد مخدر سنتی مصرف می کنند نیز در بحث ابتلا به کرونا مصونیت ندارند و به راحتی درگیر این وضعیت می شوند.

دکتر صالحی تاکید کرد: بنابراین باید گفت که مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل نه تنها شانس ابتلا به بیماری کرونا را کاهش نمی دهد، بلکه مصرف این مواد، احتمال ابتلا به کرونا را چندین برابر می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: افراد سیگاری یا معتاد هنگام مصرف مواد تدخینی دود وارد ریه آنها می شود و باعث کاهش ظرفیت عملکردی ریه می گردد در این زمان توان ریه در برابر بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای ویروسی کاهش می یابد و به همین دلیل شانس ابتلا به بیماریهای ویروسی نیز بیشتر می شود.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به کرونا در جمع های دوستانه و پاتوق هایی که در آن به صورت دست جمعی سیگار، مواد مخدر، قلیان و... مصرف می شود، چندین برابر بیشتر می گردد، ادامه داد: مصرف مواد و دخانیات در پاتوق ها و به صورت دسته جمعی شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؛ در واقع معتادانی که با دیگر معتادان به صورت مشترک مواد مخدر را مصرف می کنند و در محیط بسته ای قرار می گیرند، فاصله اجتماعی را نه تنها رعایت نمی کنند بلکه از وسایل مشترکی نیز برای مصرف مواد استفاده می کنند. آنها هنگام مصرف با دم و بازدمی که دارند شانس انتقال ویروس را افزایش می دهند.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه مصرف مواد و دخانیات شانس مثبت شدن آزمایش (pcr)بیماران مبتلا به ; کووید 19 را نیز کاهش می دهد؛ عنوان کرد: آزمایش pcr آزمایش تشخیصی ویروس کرونا است که از طریق نمونه برداری از حلق انجام می شود، در حالت عادی از ۱۰۰ نفری که کرونا مثبت هستند تست pcr شصت نفر از آنها مثبت می شود، یعنی جواب تست، ۴۰ نفر از آنها منفی کاذب است این درحالیست که مصرف مواد احتمال منفی بودن کاذب تست pcr را افزایش می دهد و این یعنی در تشخیص کرونا در بیماران مصرف کننده مواد مشکلات بیشتری وجود دارد.

این متخصص بیماری های عفونی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: باید این باور اشتباه را در جامعه اصلاح کنیم، زیرا چرخیدن این شایعه در جامعه باعث افزایش گرایش به سمت مصرف مواد دخانی و مخدر و الکل در جامعه به ویژه در بین نسل جوان می شود.

آیین مهر ـ استان کردستان

246540