به بهانه هفته منابع طبیعی بررسی شد؛

حلقه مفقوده کارشناسان محیط زیست در صنایع

یادداشت/به کار گیری کارشناسان محیط زیست حلقه مفقوده صنایع است که در قانون به ان تاکید شده اما در عمل کوتاهی می شود

سایت خبری پرسون- چندین سال هست که دانش آموختگان رشته محیط زیست مورد کم لطفی مسئولین قرار گرفتن و با توجه به تصمیمات اخیر و طبق قوانین مصوب شده هنوز بسیاری از متخصصین در این حوزه جذب هیچ ارگان و سازمانی نشده اند در حالی که طبق تبصره ۱_ماده۱۶ قانون هوای پاک تمامی مراکز و واحدهای متوسط پنجاه نفر به بالا موضوع این قانون برای انجام امور مربوط به نمونه‌برداری، اندازه‌گیری، پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا مکلف به ایجاد واحد سلامت، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) و به‌کارگیری متخصص محیط‌زیست می‌باشند.

در حالی که هنوز این اتفاق صورت نگرفته و در این مورد فقط افرادی که دانش اموخته HSE هستن جذب می شوند.
از سوی دیگر در سال های ۹۷-۹۶ کتاب انسان محیط زیست به پایه یازدهم افزوده شده و این واحد درسی در همه رشته‌ها تدریس می شود و هدف این کتاب، آموزش محیط زیست به دانش آموزان است تا بتواند نسلی آگاه و مدبر تربیت کند. در این کتاب به معرفی سرمایه‌های طبیعی پرداخته شده است و راهکارهای استفاده درست و حفظ طبیعت را آموزش می‌دهد. و بازهم متاسفانه در این مورد هم از متخصصین و دانش آموختگان در این حوزه استفاده نمی گردد و افراد غیر متخصص در این حوزه ورود کرده و به آموزش دانش آموزان می پردازند.

در حالی که توجه به نقش متخصصان محیط زیست علاوه بر اینکه سبب بهبود عملکرد مجموعه ها و هم افزایی متخصصان می شود می تواند در راستای کاهش آسیب هایی که به دلیل عدم آگاهی کافی مجموعه ها به مسائل محیط زیست وارد می شود نقش تعیین کننده ای را ایفا نماید که گاه در برخی موارد با رعایت نکاتی نه چندان سخت و پیچیده از بروز بحران های حل نشدنی جلوگیری به عمل می آید.

شیوا فولادی-کارشناس ارشد محیط زیست و فعال محیط زیستی

246292