سیدحمید حسینی در گفتگو با پرسون؛

پیش به سوی بازپس گیری بازار نفت / آمریکایی ها ناتوان در به صفر رساندن فروش نفت ایران

یکی از ضعف های اقتصادی ایران اتکا به درآمدهای نفتی است، این موضوع باعث شد تا امریکایی ها نقطه ضعف کشورمان را بدانند و با اعمال شدیدترین تحریم های نفتی به نوعی اقتصاد ایران را با مشکل مواجه کنند.
تصویر پیش به سوی بازپس گیری بازار نفت / آمریکایی ها ناتوان در به صفر رساندن فروش نفت ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، گرچه رهبر انقلاب همواره به دولتمردان تاکید کردند که خروج نفت از درآمد کشور صورت بگیرد، اما تاکنون هیچ یک از دولت ها نتوانستند اقتصاد کشور را جدا از نفت فروشی تعریف کنند و با اعمال تحریم های نفتی آمریکایی ها میزان درآمد کشورمان به شدت پایین آمد و از سوی دیگر مشتریانی که دور از چشم امریکایی ها خرید نفت از ایران را ادامه دادند با حضور ویروس کرونا و کاهش میزان مصرف جهانی خرید نفتشان را کاهش داده اند و همچنین به دنبال آن قیمت جهانی هر بشکه نفت کمتر از 30 دلار نرخ گذاری شد، به طوری که دیگر خبری از فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز نیست و به 300 هزار بشکه در روز رسید، به دنبال آن درآمد ارزی کشور به نفس تنگی افتاد.

البته امریکایی ها به دنبال این بودند که فروش نفت کشورمان را به صفر برسانند، اما مقامات دولتی در وزارت نفت معتقدند ایران همچنان نفت را به شکل مویرگی برای دور زدن تحریم های امریکایی ها به فروش می رساند و رقم 700 هزار بشکه در روز را برای فروش به بازار های جهانی عنوان می کنند و نقشه امریکایی ها برای به صفر رساندن فروش نفت ایران را توهم می دانند ، در این میان برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این نوع فروش فایده ای ندارد چرا که ایران مجبور است به مشتریانش با قیمت پایین تر از قیمت جهانی نفت عرضه کند و از سوی دیگر خریداران نفت توان انتقال پول به دلیل تحریم ها را ندارند و تنها به شکل مبادله کالا به کالا این خرید را انجام می دهند.

خبرنگار اقتصادی پرسون گفتگویی با سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران انجام داده تا از میزان فروش نفت ایران به بازار های جهانی در شرایط تحریم و کرونا باخبر شود.

حسینی گفت: تقاضا در بازار حرف اول را در تولید می زند، امریکایی ها در چند سال اخیر با راه اندازی تحریم های یک جانبه به کشورمان توانسته اند مشتریان نفت ایران را برای خودشان به دست آورند به طوری که طی چند سال اخیر آنها تولید نفت شان را در روز به مرز 8 میلیون بشکه رسانده اند، حتی در زمینه گازی نیز امریکایی ها از آن سوی دنیا گاز فشرده به ترکیه انتقال می دهند و به نوعی مشتری گازی ایران را نیز از آن خودشان کرده اند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه مسئولان دولتی عنوان کرده اند در حال حاضر با وجود تحریم های شدید امریکا توان صادرات 600 تا 700 بشکه نفت را دارند، آیا این میزان آمار به واقعیت نزدیک است؟ پاسخ داد: موضوع فروش نفت ایران که امریکایی ها به دنبال صفر رساندن بودند محال است، چرا که دنیا نیاز به انرژی دارد و ایران به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده انرژی فسیلی نقش مهمی دارد، شاید تحریم ها باعث شده تا مشتریان نفتی ایران در اروپا و شرق آسیا کم شود؛ اما دیگر کشورها همچنان به صورت مختلف دست از خرید نفت ایران برنداشته اند.

آمار مطرح شده از زبان مسئولان دولتی در زمینه فروش روزانه نفت ایران بین 600 تا 700 هزار بشکه امکان دارد با تمامی محصولات نفتی مد نظر باشد؛ برای نمونه ایران در تولید بنزین و گازوئیل دو سوخت بسیار مهم خودکفاست و بازار منطقه مانند افغانستان، پاکستان، عراق و... نیاز به سوخت ایران دارند و برای بدست آوردن این انرژی به تحریم های امریکایی ها پشت خواهند کرد.

وی ادامه داد: آمار مطرح شده از زبان مسئولان دولتی در زمینه فروش روزانه نفت ایران بین 600 تا 700 هزار بشکه امکان دارد با تمامی محصولات نفتی مد نظر باشد؛ برای نمونه ایران در تولید بنزین و گازوئیل دو سوخت بسیار مهم خودکفاست و بازار منطقه مانند افغانستان، پاکستان، عراق و... نیاز به سوخت ایران دارند و برای بدست آوردن این انرژی به تحریم های امریکایی ها پشت خواهند کرد.

حسینی یادآور شد: در حال حاضر ایران یکی از مهم ترین کشورهای تولید کننده گاز است که به ترکیه و عراق صادرات دارد و از سوی دیگر با همین انرژی فسیلی تولید برق دارد و صادرات برق به کشورهای همسایه را به اجرا در آورده است، بنابراین ایران پتانسیل بالایی برای صادرات محصولات نفتی دارد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: خوشبختانه با کشف واکسن کرونا شرایط به حالت عادی بازگشته است و نیاز بازار های جهانی به نفت بیشتر شده و این افزایش نیاز افزایش قیمت را به وجود آورده است، به طوری که قیمت هر بشکه نفت که در اوج کرونا 30 دلار بود و این روزها به بالا 50 دلار رسیده و این نشان دهنده افزایش درآمد از نفت خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چرا دولت ها توان جدا کردن نفت از بودجه را ندارند و این روزها کوچک ترین تحریم نفتی امریکایی ها به ایران موجب مشکلات اقتصادی می شود؟ گفت: به هر حال درآمد نفت برای دولت راحت تر از دیگر درآمدهاست و دولت ها تمایل دارند از این منبع آسوده به درآمد کشور برسند، اما در چند سال اخیر شدت تحریم های امریکایی ها به صنعت نفت موجب شد تمرکز دولتمردان به سمت درآمدزایی از طریق صادرات دیگر کالاها و همچنین صادرات کالاهای فرآوری شده نفتی برود.

حسینی به موضوع برجام نیز اشاره کرد، گفت: با روی کار آمدن جو بایدن در امریکا و در صورت برگشت امریکایی ها به توافق برجام طبیعتا مشتری های نفتی ایران باز خواهند گشت و در آمد کشور به مراتب بهتر خواهد شد؛ از سوی دیگر دولت جدید امریکا تمایل دارد تا تولید نفت را در داخل کشور خودش به دلیل مسائل زیست محیطی کاهش دهد و رو به انرژی های تجدید پذیر آورد؛ در صورتی که این اتفاق رخ دهد تولید نفت جهانی کاهش پیدا می کند و مشتریان به دنبال به دست آوردن نفت هستند که این فرصت خوبی برای ایران است که به بازار های جهانی مجددا برگردد.

گفتگو از: محمد خادمی

244762