سفیر سابق ایران در اردن در گفتگو با پرسون:

حذف انصارالله از لیست تروریستی/ بایدن به دنبال جبران خطای ترامپ

این‌که آمریکایی‌ها می‌خواهند انصارالله را از لیست تروریستی خارج ‌کنند واقعیتی است که آن‌ها بنا به خطای سیاسی که در دولت ترامپ اتفاق افتاد، به آن اعتراف کردند چرا که انصارالله به عنوان یک پایگاه وسیع مردمی و بخش مهمی از شاکله حاکمیتی یمن مطرح است و بدون این مشروعیت سیاسی وضعیت یمن راه حل مناسبی نخواهد داشت.

تصویر حذف انصارالله از لیست تروریستی/ بایدن به دنبال جبران خطای ترامپ

مجتبی فردوسی پور سفیر سابق ایران در اردن و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص جنگ یمن بیان داشت: دولت بایدن در اظهار نظرهای خود اعلام کرده است که از حامیان منطقه دفاع خواهد کرد اما این‌که انصارالله را از لیست تروریستی خارج می‌کنند واقعیتی است که آمریکایی‌ها بنا به خطای سیاسی که در دولت ترامپ اتفاق افتاد، به آن اعتراف کردند.

فردوسی پور در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که انصارالله به عنوان یک پایگاه وسیع مردمی و بخش مهمی از شاکله حاکمیتی یمن مطرح است، امروز آمریکایی‌ها به این مشروعیت سیاسی اذعان دارند چرا که بدون این مشروعیت سیاسی وضعیت یمن راه حل مناسبی نخواهد داشت.

وی افزود: این اعتراف آمریکایی‌ها مبنی بر این است که انصارالله جزئی از یمن، جزئی از ملت یمن و جزئی از حاکمیت آینده سیاسی یمن خواهند بود بنابراین با نادیده گرفتن آن‌ها مسئله یمن حل و فصل نخواهد شد و به همین می‌خواهند با حذف انصارالله از گروه تروریستی و دادن این امتیاز به انصارالله میز مذاکرات دو جانبه طرفین درگیر یعنی عربستان و یمن را تشکیل دهند.

آمریکایی‌ها می‌خواهند با حذف انصارالله از گروه تروریستی و دادن این امتیاز به انصارالله میز مذاکرات دو جانبه طرفین درگیر یعنی عربستان و یمن را تشکیل دهند.

سفیر سابق ایران در اردن در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشورهایی که به عربستان سلاح فروختند به دنبال مصالح و منافع ملی خود بودند. در حال حاضر نیز برخی از کشورهای اروپایی همچنان تعهدات خود را به فروش سلاح به عربستان سعودی انکار نکردند و این سیاست خود را ادامه می‌دهند.

فردوسی پور افزود: برخلاف جمهوری‌خواهان که خواهان تداوم جنگ و فروش تسلیحات و رونق کارخانجات تسلیحات هستند، دموکرات‌ها خواهان مذاکره هستند و پیگیری مسائل حقوق بشری جز مؤلفه‌های تشکیلات حزبی دموکرات‌ها است. لذا در حال حاضر دموکرات‌ها در حال کوک کردن ساز حقوق بشری در وضعیت بین الملل هستند خصوصاً علیه جنایتی که عربستان سعودی در رابطه با مسائل شهروندان خود مخصوصا مسئله خاشقچی انجام دادند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطر نشان کرد: گروه‌های حقوق بشری نیز نفس تازه کردند تا بتوانند به پشتوانه این سیاست ایالات متحده آمریکا مسائل منطقه‌ای را سامان دهند. به اعتقاد من اگرچه فروش تسلیحاتی سیاستی است که توسط دولت بایدن اتخاذ شده است اما احتمال این‌که ائتلاف بین المللی به این سیاست بپیوندد، بعید به نظر می‌رسد.

234497

مطالب مرتبط