دیپلمات و کاردار سابق ایران در گفتگو با پرسون؛

بن نایف گزینه احتمالی دموکرات‌ها در عربستان

مسلماً آمریکایی‌ها با بن سلمان که یک جوان نابخرد، ناپخته و بیگانه با عالم سیاست است کار نخواهند کرد. گزینه دموکرات‌ها از قدیم بن نایف بوده و طبق عرف دربار و خاندان سعودی بن نایف باید ولیعهد می‌شد اما بن سلمان با کمک ترامپ یک کودتا انجام داد و برای اولین بار شاهزاده‌های بسیار مهم و کلیدی از جمله بن نایف، احمد بن عبدل عزیز، رئیس گارد پادشاهی عربستان، ولید بن طلال سرمایه دار معروف عرب و همچنین عموی خود را دستگیر کرد و آن‌ها را برکنار کرد.
تصویر بن نایف گزینه احتمالی دموکرات‌ها در عربستان

احمد دستمالچیان دیپلمات و کاردار سابق ایران در عربستان در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص روابط ریاض و واشنگتن عنوان کرد: پس از این‌که بن سلمان ولعهد عربستان سعودی شد اختلافات داخلی و خاندانی بسیار شدید شد و بن سلمان مجبور شد عده زیادی از شاهزادگان دست اول را دستگیری کند. از این رو بحران قدرت در داخل دربار عربستان سعودی بالا است.

دستمالچیان ادامه داد: بن سلمان قصد داشت که با سرمایه گذاری روی ترامپ قدرتش حفظ شود اما امروز بازنده است. بنابراین باید منتظر عواقب وخیم این ریسک نابخردانه خود باشد.

وی اظهار داشت: طبیعی است که دموکرات‌ها به دلیل دهن کجی بن سلمان به آن‌ها با او دشمن خواهند بود و در حال حاضر نیز دو پرونده بسیار مهم را رو کرده‌اند. یکی پرونده قتل خاشقچی و دیگری عدم همکاری با عربستان در قضیه یمن و عدم فروش تسلیحات به عربستان.

دیپلمات سابق ایران در عربستان افزود: دشمنی دموکرات‌ها با بن سلمان سبب می‌شود که بن سلمان بیش از گذشته در فشار و تنگنا قرار بگیرد. بنابراین یا باید امتیازات گسترده‌ای به آمریکا بدهد و یا این‌که از قدرت کناره‌گیری کند و به نفع کاندید مورد نظر آمریکا کنار برود.

دستمالچیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: از آنجایی که بن سلمان یک جوان نابخرد، ناپخته و بیگانه با عالم سیاست بود با خودخواهی‌هایی که داشت نتوانست کارهایی را که شروع کرده به سرانجام برساند و در اغلب پرونده‌هایی که مفتوح کرد، شکست خورد.

وی تصریح کرد: بن سلمان در تجهیز تکفیری‌های داعش در سوریه و عراق، در حصر قطر و در حل مسئله یمن که گفت دو هفته‌ای حل می‌کنم، شکست خورد. او نتوانست حتی یک موفقیت سیاسی- نظامی به دست بیاورد و با کشتارهای وسیع و وحشیانه‌ای که انجام داد مجبور شد دست خود را در دست صهیونیست‌ها بگذارد و آن‌ها نیز بیش از همه دشمن مسلمین هستند و او را تنها خواهند گذاشت.

دیپلمات سابق ایران در عربستان گفت: در حال حاضر بن سلمان در عرصه سیاسی تنهاست و منتظر است که ارباب آمریکایی برای او تصمیم بگیرد که مسلماً آمریکایی‌ها با این انسان نابخرد و بی‌تجربه کار نخواهند کرد.

وی تشریح کرد: گزینه دموکرات‌ها از قدیم بن نایف بوده و طبق عرف دربار و خاندان سعودی بن نایف باید ولیعهد می‌شد اما بن سلمان با کمک ترامپ یک کودتا انجام داد و برای اولین بار شاهزاده‌های بسیار مهم و کلیدی از جمله بن نایف، احمد بن عبدل عزیز، رئیس گارد پادشاهی عربستان، ولید بن طلال سرمایه دار معروف عرب و همچنین عموی خود را دستگیر کرد و آن‌ها را برکنار کرد. این‌ها کسانی نبودند که به این سادگی بتوان به آن‌ها دست درازی کرد.

احمد دستمالچیان در پایان بیان کرد: امروز بن سلمان با یک جبهه متحد از داخل روبروست و از پشت نیز آمریکا حمایتش را از او برداشته است. بنابراین باید منتظر تحولاتی در عرصه سیاست و قدرت در عربستان بود.

245605