آشنایی با اصول و فنون روزنامه نگاری مدرن؛

خبر روح یک‌ جامعه پویا و زنده است

خبر روح یک‌ جامعه پویا و زنده است و خبری می تواند ماندگار باشد که دارای زیرساخت های روایی و داستانی باشد.
تصویر خبر روح یک‌ جامعه پویا و زنده است

سایت خبری پرسون- نوشتن یکی از قدرت ها و مهارت هایی است که هر کسی با کسب آن می تواند در زندگی امروز بسیاری از مشکلات را حل کند

مهارت نویسندگی نیز همچون ریخته گری، نجاری و ... می تواند علاوه بر کسب درآمد در حوزه های مختلف حائز اهمیت باشد با این تفاوت که کلمات بزرگترین موهبتی است که خداوند به همه ما عطا فرموده است.

در نتیجه اگر کسی قدرت استفاده از کلمات را داشته باشد می تواند بسیار قدرتمندتر و توانمندتر از افراد معمولی در زندگی خود عمل کند.

مهمترین نکته در نویسندگی تعاریف برخی عبارات مثل داستان، روایت، خبر و حتی خود کلمه و واژه است.

در تعریف کلمه و اینکه کلمه چیست؟ باید گفت که آخرین معجزه پیامبر خدا در قالب کلمه کتاب قرآن مجید متشکل از واژگان به دست ما انسان ها رسیده است. از نظر فیلسوفان بزرگ ‌کلمه بزرگترین موهبتی است که خداوند به همه ما عطا کرده است.

وقتی خداوند انسان ها را آفرید بی درنگ با پدر ما حضرت آدم علیه السلام صحبت کرد پس نتیجه می گیریم که کلمه قبل از خلقت حضرت آدم علیه السلام وجود داشته و در کتاب انجیل نیز آمده که آفرینش کلمه مقدم بر آفرینش انسان است.

در بیان کلی باید گفت خود ما آفریده کلمات هستیم چراکه کلمات هستند که تمدن ها را به وجود آورده اند اگر خوب دقت کنیم استفاده از واژگان و کلمات تنها برای بیان نظرات و دیدگاه های ما نیست، بلکه قدرتی بیشتر دارند.

در زمانی که انسان با واژه و کلمات آشنا شد وسیله و ابزار ارتباطی زبان بود و همین ابزار موجب انتقال بسیاری از رویدادها، رخدادها و حوادث به دیگران به صورت شفاهی شد.

وقتی انسان ها تلاش کردند آنچه را که می بینند به صورت منسجم و منظم بیان کنند، مفهومی به نام روایت به وجود آمد که همین روایت شالوده توسعه تمدن‌ها شد.

این روایت ها بودند که اکتشافات معنوی را سینه به سینه بیان کردند و حتی اکتشافات مادی را در دوره های تاریخی روایت کردند.

اگر روایت ها نبودند و بشر به این تکنیک ها دست نمی یافت امروز ما تمدن های بشری را نداشتیم. البته باید به این نکته توجه داشت که برخی از روایت ها شکل دهنده باورها و ارزش های ما هستند مانند شاهنامه فردوسی و آثار فاخر بزرگان که توانسته شکل دهنده تمدن ایرانی- اسلامی باشد.

برای شروع کسب قدرت نویسندگی و مهارت آن باید بتوانیم بهترین خاطرات را بنویسیم چراکه خاطره نویسی اگر براساس الگوی روایی باشد همین منجر به کسب تجربه و ایجاد علوم مختلف می شود.

انسان ها در دنیا زمانی محدود دارند اما اگر هر کس در زمان خود بتواند تجربه کسب کند و با همراه داشتن تجربیات گذشتگان می تواند این امانت را به نسل آینده انتقال دهد.

روایت گویی ها در گذر زمان منجر به ایجاد داستان نویسی شد و این داستان ها بود که عناصر را در قالب ارزش ها، باورها و سنت ها نهادینه از نسلی به نسل دیگر منتقل کرد و امروز با مطالعه آنهاست که می توانیم درک بهتری از زندگی داشته باشیم.

به عنوان مثال امروزه مطالعه کتاب گلستان سعدی ما را در مواجه با یک‌انسان دروغگو ، چگونگی استفاده از ثروت و خیلی چیزهای دیگر می تواند در چگونگی رفتار ها راهنمایی کند که همین حاصل تجربه گذشتگانی است که روایت ها را در قالب داستان نسل به نسل به ثبت رسانده اند.

پس اگر بپذیریم که خبر روح یک‌جامعه پویا و زنده است باید قبول کنیم که خبری می تواند قدرتمند و ماندگار باشد که با زیرساخت روایی و داستانی نوشته شود و این خبر هیچگاه تابع کهنگی نمی تواند باشد و همیشه قابل خواندن و استفاده کردن خواهد بود.

حال ما برای اینکه یک‌خبرنگار خوب باشیم باید براساس نیاز مردم و ذائقه آنها بتوانیم هر چیز را که می بینیم بیان کنیم و بنویسیم چراکه پویایی و سرزندگی جامعه می تواند توسط یک‌خبرنگار خوب با قدرت روایی و داستان نویسی حفظ شود.

مدرس: دکتر هادی زمانی-جامعه شناس،روزنامه نگار و متخصص علوم ارتباطات

245462