قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل:

ایجاد شبکه‌های بزرگ دانایی در منطقه، مهم‌ترین جنبه جهانی شدن است

سالار آملی گفت: مهم‌ترین جنبه‌های جهانی شدن، ایجاد شبکه‌های بزرگ دانایی در منطقه است.

تصویر ایجاد شبکه‌های بزرگ دانایی در منطقه، مهم‌ترین جنبه جهانی شدن است

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست مجازی هم‌اندیشی توسعه همکاری با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی امروز (یکشنبه، ۳ اسفند) برگزار شد.

در این نشست حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اظهار کرد: وجود سازمان‌هایی مانند سازمان ملل، اپیک، اکو و دی۸ ضرورت همگرایی را در منطقه نشان می‌دهد. نکته مهم در این جهانی شدن آن است که هر کشور بخشی از حاکمیت ملی خودش را واگذار می‌کند و گوشه‌ای از حاکمیت جهانی شدن را به دست می‌آورد؛ مانند عرصه ورزش که با حضور در مجامع بین‌المللی امکان استفاده از امکانات، شرکت در مسابقات جهانی، قاره‌ای و المپیک حاصل می‌شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: سازمان‌های بین‌المللی یا سازمان‌های بین‌الدولی توسط دولت‌ها شکل می‌گیرند و وزارتخانه‌ها و ریاست جمهوری در شکل‌گیری آن‌ها دخیل هستند. سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌های بین‌المللی و دانشگاهی هستند که دانشگاه در حوزه اختیارات خود می‌توانند به این سازمان‌ها بپیوندند.

او در خصوص تاثیرات جهانی شدن تصریح کرد: منزوی نبودن و مطرح شدن در حوزه‌های بین‌المللی، استفاده از تجربیات دیگران که بسیار کلیدی است، رساندن استاندارد کشور به معیار‌های استاندارد‌های جهانی و شرکت در هنجارسازی‌های بین‌المللی از تاثیرات و مزایای جهانی شدن است.

سالار آملی گفت: امیدوارم دانشگاه‌ها بستر‌های بین‌المللی شدن را مدنظر قرار دهند و حداقل در چهار الی پنج سازمان و اتحادیه عضو شوند و در این راستا هماهنگی‌های لازم را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه انجام دهند.

233986