پرسون گزارش می دهد؛

افزایش کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان

در هفته های اخیر کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کردستان روند افزایشی داشته است و اکنون 5 کانون این بیماری در سطح منطقه شناسایی شده است.

تصویر افزایش کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، کمتر از یک ماه از مشاهده اولین مورد از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دریاچه زریبار مریوان نمی گذرد که اخباری مبنی بر سرایت این بیماری به برخی از شهرستان های استان کردستان در رسانه ها منعکس می شود.

عامل نخستین این بیماری ویروسی بنا بر گفته متخصصان و کارشناسان دامپزشکی استان کردستان یک قطعه پرنده لک لک مهاجر بوده است.

بعد از مدت کوتاهی به علل نامعلوم و شاید هم عبور پرنده های وحشی آزادپرواز که مبتلا به این بیماری بوده اند، زمینه شیوع این بیماری در برخی از شهرستانهای کردستان همانند دیواندره، سقز، مریوان و... فراهم شود.

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می تواند خسارت های بسیاری به مرغداران، روستائیان و... وارد نماید و از سوی دیگر قدرت بالای سرایت این بیماری، طیور محلی و خانگی را در کمترین زمان ممکن از پای در می آورد، لذا جلوگیری از همه گیری از این بیماری حاد، به یکی از دغدغه های مسئولان استان به ویژه مسئولان دامپزشکی کردستان تبدیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در این باره به خبرنگار پرسون گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین آمایش ها 5 کانون این بیماری در سطح استان کردستان شناسایی شده است.

دکتر مجتبی ورمقانی افزود: از این 5 کانون، 4 مورد آن روستایی است و کانون دیگر مربوطه به پرندگان وحشی و مهاجر می باشد.

بنا بر گفته مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در حال حاضر روستاهای «جعفرآباد» و «عزیزآباد» از توابع دیواندره و ۲ روستای «بوبکتان» و «کندولان» سقز و نیز دریاچه «زریبار» مریوان در زمینه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی و عملیات معدوم سازی طیور بومی در آن آنجام شده است.

ورمقانی خسارت این بیماری در استان کردستان تا این لحظه را چهارصدمیلیون ریال عنوان کرد و افزود: خوشبختانه مرغداری های صنعتی استان تاکنون از این بیماری عاری بوده اند با این وجود خطر شیوع این بیماری در این تولیدی ها بسیار بالاست.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: راه های بسیاری برای مقابله با این بیماری وجود دارد که روستائیان و پرورش دهندگان مرغ می توانند با رعایت آن مانع از خسارت های سنگین شوند.

وی افزود: باید هرگونه مرگ و میر طیور خانگی سریعا به مراکز دامپزشکی اطلاع داده شود و از سوی دیگر باید ضمن قرنطیه شدید مرغداری ها از ارتباط گیری پرندگان وحشی با پرندگان خانگی به شدت پرهیز شود.

در حال حاضر بیش از 16 واحد مرغداری مرغ تخم گذار و مرغ مادر در سطح استان کردستان فعال است که شیوع این بیماری در این مراکز تولیدی می تواند صدمات بسیاری به دنبال داشته باشد.

آیین مهر ـ استان کردستان

233907