خطر انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق مرغ زنده به مصرف کنندگان

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به سکونت پرندگان مهاجر آسیایی در استان خطر بروز بیماری فوق حادپرندگان در کمین مصرف کنندگان مرغ زنده است.
تصویر خطر انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق مرغ زنده به مصرف کنندگان

به گزارش سایت خبری پرسون، مختار رجایی فر روز یکشنبه با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های واگیردار در پرندگان و مشترک با انسان بوده که بر اثر آن عفونت حاد تنفسی ایجاد می‌شود تاکید کرد: امکان انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق مرغ زنده به مصرف کنندگان وجود دارد.

وی با یادآوری نقش رسانه های ارتباط جمعی برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به این بیماری بیان کرد: نگهداری پرندگان در قفس توری که روستاییان به صورت سنتی پرورش می دهند یکی از راهکارهای پیشگیرانه است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد آموزش را از اولویت های ویژه دامپزشکی استان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد: این آموزش ها در مدارس و جوامع محلی نزدیک تالاب ها و منابع آبی نزدیک سکونت پرندگان مهاجر آسیایی به صورت مستمر در حال انجام است.

رجایی فر تصریح کرد: پیشگیری از دست زدن کودکان به طیور از دیگر مواردی است که به ویژه در مناطق روستایی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سوی ۱۲ گروه از کارشناسان دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این پایش ها، تاکنون هیچ نشانه ای از بیماری و تلفات پرندگان ناشی از این بیماری مشاهده نشده است.

رجایی فر عنوان کرد:عملیات پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آبزی و کنار آبزی در منابع آبی محل استقرار پرندگان مهاجر و مرغداری های بومی در حال انجام است با این حال جوامع محلی در صورت مشاهده تلفات غیرعادی طیور محلی مراتب را با سامانه ۱۵۱۲ به دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علایم عصبی شامل لرزش سر و گردن و پیچ گردن در طیور از جمله تظاهرات بالینی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان‌ است تاکید کرد که مرغداران در صورت مشاهده برای پیشگیری از شیوع به دامپزشکی گزارش دهند.

رودخانه های بشار ، مارون ، زهره ، تنگ سرخ ، سپیدار،کبکیان ، خرسان ، شاه بهرام و سدهای مارون ، کوثر ، شاه قاسم ، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر آسیایی هستند.

منبع: ایرنا

548174