رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر ایران:

روابط عمومی ها به سمت تغییرات نگرشی، گرایشی و کنشی بروند

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر ایران گفت: روابط عمومی ها برای ارتقا به سمت تغییرات نگرشی، گرایشی و کنشی بروند.
تصویر روابط عمومی ها به سمت تغییرات نگرشی، گرایشی و کنشی بروند

به گزارش سایت خبری پرسون، رویکرد روانشناسانه در روابط عمومی نوین مرز بین دانایی و نادانی است که بسیاری از بازاریاب های موفق سعی می کنند محصولات و خدمات خود را به نحو احسن یا بفروشند و یا ارائه کنند.

نکته حائز اهمیت در شاکله دانش روابط عمومی ارتباطات یعنی تعامل یک فرد با دیگری است که باید ابعاد روانشناسانه آن را در نظر گرفت.

برای آشنایی بیشتر با حوزه کار روابط عمومی ها گفت وگویی داریم با پژوهشگر برگزیده کشور که حاصل تجربیات چند ساله خود را بیان می کند. وی در طلیعه سخن تاکید دارد که مباحث نظرات شخصی و به دور از هر گونه بحث سیاسی صرفا مباحثی تخصصی و حرفه ای است.

محمد علی مقیسه رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر ایران در گفت وگو با سایت خبری پرسون در خصوص تقسیم بندی روابط عمومی ها گفت: روابط عمومی ها شامل طیف های مختلفی از تشریفاتی، تقلیدی، تغییراتی، تشخیصی و تاثیراتی یا تحول گرا هستند.

وی در خصوص آفت های موجود در روابط عمومی ها افزود: براساس تجربه ۴۰ ساله اولین آفت که گریبان گیر روابط عمومی هاست توهم دانایی است که در این آفت اتفاقات بسیار نامبارک که تءوری جهل نوین است اتفاق می افتد .

مقیسه با اشاره به اینکه دومین آفت شعار زدگی و شعارپروری و سپس تغییر گریزی است ادامه داد: از دیگر آفت های کار روابط عمومی ها در ادارات و سازمان های دولتی موضوع فناوری هراسی و خطاهای تکراری است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنرایران با بیان اینکه روابط عمومی رسانش پیام و هویت یک سازمان است اظهار کرد: قبل از ایجاد رسانش در روابط عمومی باید شناخت از وضع موجود سازمان اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه پس از داده شناسی و رسانش در روابط عمومی ها بحث اقناع و سپس سنجش عملکرد بر مبنای هدف انجام می شود خاطرنشان کرد: مستند سازی در این مرحله قرار می گیرد و متاسفانه در این مرحله روابط عمومی ها به شدت به سوی نابودی هستند به طوری که به سهو یا به اختیار پس از یک دوره کاری مدیر تجربیات کسب شده را با خود می برد.

مقیسه در زمینه آفت های مخرب روابط عمومی ها بیان کرد: توهم دانایی نخستین آفتی است که فرد تصور می کند همه چیز را می داند که همین منجر به اشتباه اطلاعاتی می شود و در یک مجموعه مدیر را دچار رکود علمی، حرفه ای و دوری از توسعه داده ها می کند.

این پژوهشگر برگزیده کشوری در خصوص توضیح آفت دیگر روابط عمومی ها یادآور شد: در مقوله شعار زدگی و شعار پروری این دو واژه مکمل هستند ولی با هم تفاوت دارند.

وی در خصوص آفت دیگر تغییر گریزی که می تواند هزینه های سازمان را بالا ببرد گفت: در ۴ دهه گذشته تغییر گریزی در ادارات و سازمان ها هزینه های بالایی را رقم زده است.

مقیسه در زمینه فناوری هراسی نیز ادامه داد: جهان به سمت فناوری در حال حرکت است و ما در یک چرخه اجتناب ناپذیر از سرعت فناوری هستیم که این سرعت می تواند یا ما را به پیش ببرد و یا به نابودی برساند.

وی اضافه کرد: نوع نگاه سرعت، دقت و شفافیت در فناوری منجر شده که از آن بترسیم و همین ما را به سمت تقابل نامطلوب رسانده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر ایران ادامه داد: ضعف دیگری که در روابط عمومی ها فراگیر است این است که باید برای سازمان به اثبات برسد که به وجود روابط عمومی ها نیاز دارد که جای بحث بیشتری را می طلبد.

مقیسه با تاکید بر اینکه در فناوری و نگاه به افق آینده فاصله زیادی داریم گفت: حوزه روابط عمومی ها باید برای ارتقا به سمت تغییرات نگرشی، گرایشی و کنشی بروند.

منیژه فرهانپور

233629

مطالب مرتبط