پرسون بررسی کرد؛

واکنش های بین المللی به کودتا در میانمار

ارتش برمه به عنوان یک نیروی قدرتمند در سیاست این کشور در 1 فوریه 2021  یعنی سه روز قبل با یک کودتا مجددا قدرت را در دست گرفت.

به گزارش پرسون، میانمار با نام پیشین برمه کشوری در جنوب شرقی آسیا است. این کشور با هند، بنگلادش، تایلند، خایج بنگال، لائوس و چین همسایه است. میانمار با جمعیتی 55 میلیونی و منابع بیشمار از کم توسعه یافته ترین اقتصادهای جهان است.

میانمار سال ها توسط یک حکومت نظامی اداره می شد. در سال 2012 یک حکومت نیمه نظامی جایگزین مدل سابق حکمرانی در این کشور شد. در انتخابات سال ۲۰۱۵ حزب آنگ سان سوچی اکثریت هر دو مجلس را به دست آورد و به یک رشته اصلاحات دموکراتیک در میانمار پرداخت. با این حال ، ارتش برمه به عنوان یک نیروی قدرتمند در سیاست باقی ماند و در 1 فوریه 2021 یعنی سه روز قبل با یک کودتا مجددا قدرت را در دست گرفت.

بازداشت آنگ سان سوچی

آنگ سان سوچی که ۷۵ سال سن دارد، دختر ژنرال آنگ سان، قهرمان استقلال میانمار است که در سال ۱۹۴۸ هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد. وی سالهای زیادی به دلیل مخالفت با حکومت نظامی در میانمار در حصر خانگی بود فعالیت های آنگ سان سوچی در زمینه دموکراسی وی را موفق به کسب جایزه صلح نوبل کرد. سال 2015 با پیروزی در انتخابات پارلمانی به عنوان رهبر این کشور شناخته شد. با وجود فعالیت های بشر دوستانه و دریافت جایزه صلح نوبل، رویکرد آنگ سان سوچی به سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا، انتقادهای بین المللی را علیه او به همراه داشته است.

موضع ارتش

ارتش میانمار با بازداشت آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب قدرت را در دست گرفت. ارتش مدعی است در انتخاباتی که در آبان ماه در میانمار صورت گرفته تقلب رخ داده و به مدت یک سال کشور در کنترل ارتش قرار می گیرد. ارتش میانمار اعلام کرده پس از رای گیری، اختیارات خود را به دولت جدید تفویض می‌کند.

واکنش های بین المللی به کودتا در میانمار

ایالات متحده آمریکا

بایدن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جامعه جهانی باید به صورت متحد به ارتش میانمار فشار وارد کند تا سریعا قدرت را تحویل دهند. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه خواستار فشار جامعه جهانی برای آزادی فعالان و مقامات بازداشتی، لغو محدودیت‌های ارتباطی و خودداری از خشونت علیه غیرنظامیان شد.

بایدن اضافه کرد که تسخیر قدرت توسط ارتش در میانمار، بازداشت سوچی و دیگر مقامات غیر نظامی و اعلام وضعیت اضطراری ملی یک حمله مستقیم به انتقال دموکراسی و حاکمیت قانون است.

انگلستان

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد لندن، کودتا در میانمار و بازداشت «غیرقانونی» انگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم در این کشور را محکوم می‌کند.

واکنش سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت کودتای ارتش که از اوایل روز دوشنبه رهبران اصلی سیاسی و جامعه مدنی را درگیر خود کرده است کاملا غیرقابل قبول است.

گوترش گفت: ما همه تلاش خود را برای بسیج همه بازیگران اصلی و جامعه بین المللی انجام خواهیم داد تا فشار کافی به میانمار وارد کنیم تا مطمئن شویم که این کودتا شکست بخورد. پس از یک دوره بزرگ انتقال ، معکوس کردن نتایج انتخابات و خواست مردم کاملاً غیرقابل قبول است.

چین

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به بازداشت رهبران میانمار از سوی ارتش این کشور گفت: چین امیدوار است که همه طرف ها در میانمار اختلافات خود را به درستی مدیریت و از ثبات سیاسی و اجتماعی حمایت کنند.

وانگ ون بین در کنفرانس خبری روزانه در پکن افزود: ما امیدواریم که همه طرف ها در میانمار اختلافات خود را در چارچوب قانون اساسی به درستی کنترل کنند و ثبات سیاسی و اجتماعی را حفظ کنند.

روسیه

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو به حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع در کشور میانمار، از طریق گفت‌وگوهای سیاسی و بر اساس قوانین موجود و حفظ ثبات اجتماعی و اقتصادی این کشور امیدوارند.

وضعیت ایرانیان مقیم در میانمار

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن توصیه به هموطنان برای خودداری از سفر به این کشور تا فراهم شدن شرایط مناسب بهداشتی و امنیتی، به سایر شهروندان ایرانی که احیانا در این کشور هستند اکیدا توصیه کرد در اسرع وقت وضعیت و درخواست های احتمالی خود را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند اطلاع دهند تا کمک لازم انجام شود.

231336