عابدی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

تلاش اردوغان برای پیروزی در انتخابات آینده

یک کارشناس مسایل ترکیه گفت: این صحبت‌های اخیر اردوغان احتمالا در پس تثبیت بیشتر موقعیت خود و حزب عدالت و توسعه در سال های آینده برای انتخابات بعدی می باشد.

رضا عابدی کارشناس مسایل ترکیه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص صحبت های اخیر اردوغان برای لزوم تغییر قانون اساسی ترکیه گفت: اردوغان بعد از کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ و تغییر قانون اساسی و تغییر سیستم حکومتی ترکیه به سمت یک پارچه کردن قدرت و به نوعی تضعیف ساختارهای دموکراتیک در ترکیه حرکت کرد و به دنبال تثبیت جایگاه خودش به عنوان رئیس جمهور و تصمیم گیرنده اول کشور بود.

عابدی بیان کرد: اردوغان به نوعی ساختار ترکیه را که قبل از این فرد از آن به عنوان یک نوع دموکراسی قابل قبول در غرب آسیا یاد می کردند به سمت ساختار حکومت اقتدار گرایی پیش برد که در رأس آن آقای اردوغان و کیش شخصیت ایشان قرار داشت و افراد به اندازه میزان نزدیکی و سرسپردگی و ارادت خود به اردوغان پاداش و جایگاه می گرفتند. این صحبت‌های اخیر اردوغان احتمالا در پس تثبیت بیشتر موقعیت خود و حزب عدالت و توسعه در سال های آینده برای انتخابات بعدی می باشد.

وی مطرح کرد: به نظر من ساختار کشور ترکیه را به سمت یکدست کردن بیشتر پیش می برد. همانطور که می دانید دولت ترکیه در ۴سال آینده با چالش های دیگری هم مواجه است. به ویژه با قدرت گرفتن بایدن در ایالات متحده آمریکا و دموکرات ها با توجه به اختلاف های متعددی که بین بایدن و اردوغان درحوزه های مختلف به ویژه جنبش ارمنی‌ها و ارمنستان دارند و چالش های متعددی مثل بحث سوریه همچنین بحث روابط ترکیه با روسیه یا مباحث حوزه شرق مدیترانه، بحث های کاری که ترکیه با یونان و مصر و رژیم صهیونیستی و قبرس دارد، رقابت و نقش آفرینی هایی که ترکیه در سوریه و لیبی دارد و بعد از آن بحث های۴۰۰F ،جنبش گولن و بحث های حقوق بشری و.... آنها همگی باعث می شود شاهد ادامه اختلافات میان ایالات متحده آمریکا و ترکیه باشیم.

این کارشناس مسایل ترکیه در ادامه افزود: احتمالا جنگ لفظی میان سران دوکشور خواهیم داشت و آمریکایی ها سعی می کنند فشارهایی را بر ترکیه متحمل کنند و امتیازهایی به دست بیاورند. به نظر میرسد بخشی از سیاست های اردوغان در مورد این که از این بحث ها به نوعی در خودش احساس مسئولیت ایجاد کند.

عابدی تصریح کرد: هرچه ساختار در کشور یکپارچه تر باشد باتوجه به اینکه رقبای اردوغان در واقع همان دوستان گذشته هستندکه الان به رقبا تبدیل شدند از جنبش گلن و.... که تا سال۲۰۱۰ با ایشان بود و افرادی مثل علی باباجان و احمد بارزاغلو که هر دو احزاب جدیدی را سامان دادند و از حزب عدال و توسعه فاصله گرفتند و ممکن است در آینده اردوغان را همراه آقای عبدالله گل در انتخابات های آینده به چالش بکشند.البته اردوغان مقوله ی اصلاحات قانون اساسی را به سمتی پیش می برد که فضا را برای ادامه حیات سیاسی خود و حزب عدالت و توسعه مساعد تر کند.

وی در پاسخ به سوال آیا مردم ترکیه به رفتار های اردوغان واکنشی ندارند؟ پاسخ داد: جامعه ترکیه جامعه ای دو قطبی است.همانطور که اکثر کشورها مثل آمریکا و روسیه و ایران شاهد جامعه قطبی شده می بینید ترکیه نیزهمین بحث را دارد و دارای شکاف های متعدد هویتی، قومیتی، نسلی و مذهبی در این کشور می باشد.

عابدی در پایان تأکید کرد: بخشی از جامعه ترکیه قطعا مخالف اردوغان و یکپارچه کردن ساختار های قدرت و حرکت ترکیه به سمت اقتدارگرایی هستند. همچنین بخشی از جامعه ترکیه مقداری گرایش های حقوق بشری و گرایش‌های دموکراسی خواهانه و گرایش لیبرال و غربی دارند و قطعا مخالف هستند. ولی بخشی از جامعه ام به حزب عدالت و توسعه نزدیک است به ویژه جریان سنت گرا؛ جریان محافظه کار در ترکیه شاید خیلی حساسیتی نشان ندهند حتی نسبت به تداوم این روند هم نگاه مثبتی داشته باشند.

231180