علاءالدین میرمحمدصادقی در گفتگو با پرسون؛

تبلیغات حلقه گمشده صادرات / بازاریابی کلید توسعه تجارت است

امریکایی ها با تحریم های ظالمانه به صنعت نفت مهم ترین درآمدزایی کشورمان را با مشکل مواجه کرده اند؛ از همین رو صادرات کالاهای غیر نفتی این روزها حرف اول درآمدزایی کشورمان به حساب می آید.

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای نظارتی در تجارت نشان می دهد که 42 میلیارد دلار در آمد صادراتی کالاهای غیر نفتی کشورمان در سال گذشته بوده است و آن طور که مسئولان وزارت صمت معتقدند صادرات کالاهای غیر نفتی در سال جاری با وجود تحریم ها و ویروس کرونا همچنان در مرز 43 میلیارد دلار حفظ خواهد شود تا درآمدزایی این روزهای کشور از این راه تامین شود.

برای اینکه ببینیم وضعیت این روزهای تجارت کشور به چه شکل است و مشکلات پیش روی صادرکنندگان کشورمان چیست به سراغ علاءالدین میرمحمدصادقی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و از تجار قدیمی کشورمان رفته ایم.
او دراین باره گفت: شرایط گوناگونی برای توسعه صادرات وجود دارد، که اگر این شرایط مهیا شود و صادرات رونق بگیرد به دنبال آن تولید افزایش پیدا می کند و ریشه بیکاری از بین می رود و از سوی دیگر ارز آوری برای کشور فراهم می شود.

این عضو قدیمی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: خوشبختانه دولت این روزها توجه ویژه ای به موضوع صادرات کالاهای غیر نفتی دارد و همان طور که رهبر انقلاب نیز امسال را سال جهش تولید نامگذاری کردند مردم و صنعتگران نیز تمایل به سرعت بخشیدن به تولید داخل دارند و از سوی دیگر ارزان و با کیفیت بودن کالاهای تولید داخل موجب توسعه صادرات خواهد شد.

صادقی افزود: تجار باید تلاش بیشتر انجام دهند و با نامه نگاری و فکس کردن کار صادرات را دنبال نکنند، بلکه باید بازاریابی کنند و به کشورهای دیگر سفر کنند و با بازار های دنیا آشنا شوند و با تجار دیگر کشورها جلسه برگزار کنند، که متاسفانه در چند دهه اخیر تجارت ما به شکل غیر حضوری برگزار می شد که باید در این زمینه تجار تجدید نظر کنند.

وی تصریح کرد: بنده براین باور هستم که بازاریابی حلقه گمشده این روزهای صادرات است؛ البته در اینجا دولت نیز مسئولیت هایی را دارد و باید تجار را حمایت معنوی و مالی کند، مثلا در گذشته بلیط هواپیمای تجار را دولت بخشی از هزینه آن را پرداخت می کرد چرا که دولت می دانست این تجار هستند که در اقتصاد کشور نقش مهم و بسزایی دارند، یا اینکه وقتی صادر کننده کالایی را در آن سوی مرز به فروش می رساند و ارز را برای کشور می آورد دولت باید ارزی که صادرکننده برای کشور فراهم کرده است را با مبلغی بیشتر خریداری کند تا صادر کننده تشویق شود.
مشکلات حمل و نقل باید برطرف شود
او یکی دیگر از شرایطی که باید مهیا شود تا رونق صادرات صورت بگیرد را مربوط به توسعه حمل و نقل دانست گفت: دولت در این زمینه کمک حال تجار باید باشد، در گذشته دولت از تجار برای کالاهای صادراتی که با حمل و نقل ریلی جابه جا می شد تا نرخ 80 درصد کرایه را پایین تر دریافت می کرد و به اعتقاد بنده اگر دولت واقعا نیاز به ارز دارد باید یک گام بردارد تا صادرکنندگان نیز تلاش برای ارزآوری را بیشتر کنند.

این روزها برای توسعه اقتصاد کشور بایدعلاوه بر صادرات محصولاتی که در کشورمان شناخته شده است به سایر رشته ها از جمله گردشگری و فعالیت های دانش بنیان نیز توجه ویژه کنیم تا همانند بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ترکیه در آمدزایی خوبی از صنعت گردشگری کسب کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: اطلاع رسانی و آگهی های تبلیغاتی این روزها حرف نخست را در صادرات می زند و باید رادیو و تلویزیون وقت بیشتری در حوزه تولید و صادرات قرار دهد و کالاهای وارداتی را تبلیغات نکند و حتی باید در برخی از موارد بدون در نظر گرفتن هزینه ای از تولید کننده داخلی تبلیغات را برای کالاهای داخلی انجام دهند تا رونق خرید کالا داخلی صورت بگیرد، این کار باعث اشتیاق بیشتر تولیدکننده داخلی و صادرکننده می شود.

او که کارآفرین نمونه کشوری را در کارنامه فعالیت اقصادی اش دارد، افزود: این روزها برای توسعه اقتصاد کشور بایدعلاوه بر صادرات محصولاتی که در کشورمان شناخته شده است به سایر رشته ها از جمله گردشگری و فعالیت های دانش بنیان نیز توجه ویژه کنیم تا همانند بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ترکیه در آمدزایی خوبی از صنعت گردشگری کسب کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: کارکرد صادرات در موضوعاتی مانند رونق تولید و ایجاد اشتغال، مبارزه با بیکاری و آسیب های اجتماعی، برقرای عدالت اجتماعی، تامین ارزهای مورد نیاز کشور و نیز صدور فرهنگ ایرانی و اسلامی به کشور های همسایه، منطقه و نیز اقصی نقاط دنیا تجلی پیدا می کند.

گفتگو از: محمد خادمی

230372