مرور قانون اصلاح صدور چک:

اقدامات صورت گرفته در خصوص قانون جدید چک

پیرو تصمیمات کارگروه چک، موارد ذیل جهت اجرا به شبکه بانکی طی بخشنامه 28/12/1398 به مدیریت کل اعتبارات بانک ابلاغ گردید.

به گزارش سایت خبری پرسون، مطابق با ماده 4 قانون صدور چک، هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده 3 پرداخت نگردد، بانک مکلف است بنا به درخواست دارنده چک فورا غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت نموده و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه ای که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادر کننده در آن ذکر شده باشد، علت و یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضاء و مهر و به متقاضی تسلیم نماید. به گواهینامه فاقد کدرهگیری و فاقد مهر شخص حقوقی در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی شود:

در این خصوص می بایست محدودیت 10 روزه موجود در سامانه های داخلی آن بانک لغو شده و به محض صدور گواهی نامه عدم پرداخت، اطلاعات چک برگشتی به سامانه چکهای برگشتی بانک مرکزی ارسال شود.

محدودیت پیشین مبنی بر ارسال اطلاعات چک هایی که صرفا به دلیل کسر یا فقدان موجودی برگشت می شوند، لغو شده و علاوه بر علت فوق، اطلاعات کلیه گواهی نامه های عدم پرداخت صادره می بایست در سامانه این بانک ثبت شود.

"شناسه چک برگشتی"که در سامانه چک های برگشتی بانک مرکزی تولید می شوند، همان کد رهگیری بوده و بانک واگذرنده می بایست تمهیدات لازم را برای درج شناسه یاده شده بر روی گواهینامه عدم پرداخت صادره تحت عنوان "کد رهگیری" اتخاذ نماید. بانک موظف است حداکثر ظرف 6 ماه نسبت به درج کد رهگیری بر روی گواهی نامه عدم پرداخت، به صورت سیستمی اقدام نماید.

230333