نایب رییس سابق کمیته ملی المپیک؛

حرف های خوشایند زدن برای بانوان فایده ای ندارد / در زمینه ورزش بانوان، عملکرد دولت فعلی همانند دولت های قبلی است

دولت یازدهم و دوازدهم معتقد است که گامهای بزرگی برای برداشتن موانع پیش پای زنان در حوزه ورزش برداشته است.

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه ورزش، افزایش سرانه ورزشی برای بانوان و رفع‌ تبعیض‌های جنستی در ورزش قهرمانی مربوط به زنان است، موضوعی که با کسب مدال المپیک و جهانی زنان در مجامع بین المللی از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان با افتخار از آن یاد می‌شود.

اتفاقا چندی پیش بود که معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات دولت در ورزش بانوان گفته بود: «همواره دو محور عدالت جنسیتی ورزش و سلامت را در ورزش زنان دنبال می‌کنیم و و اقدامات خوبی در ۴١ سال گذشته برای ورزش زنان صورت گرفته است».

اما صحبت های «معصومه ابتکار» در حوزه ورزش، ما را به این فکرمی اندازد که بفهمیم که اقدامات دولت برای ورزش بانوان، تا چه اندازه نزدیک به واقعیت‌های موجود کشور است و چقدر آقایان مسوول در حوزه وزارت ورزش و جوانان به عدالت‌ جنسیتی در ورزش اعتقاد دارند.

با مروری بر عملکرد این وزارتخانه درمی یابیم که درهشت سال گذشته تعداد ورزشکاران زن و فضاهای ورزشی برای نیمی از جمعیت جامعه، رشد داشته و در حال حاضر بیش از ۴۰ رشته ورزشی در حوزه زنان وجود داشته است، اما برای رسیدن به شرایط مساوی زنان و مردان و امکان برخورداری امکانات و حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی، هنوز راه طولانی در پیش است و بسیاری از ورزشکاران زن هنوز قادر نیستند در برخی از مسابقات و رشته‌های ورزشی حضور داشته باشند. برخی از ورزشکاران زن در این بین معتقدند که «فقط وقتی مدالی برای کشورمان می‌آوریم، نام ما و ورزش زنان برای یک هفته در تریبون‌ها مطرح می‌شود و سپس به فراموشی سپرده می‌شویم، تا مدال بعدی». اما حسن روحانی، رئیس جمهور گفته بود: «سالیان دراز قهرمانی فقط برای مردان بود و عرصه برای ورزش زنان آماده نبوده است اما امروز مدال آوران ورزش کشور هم مردان هستند و هم زنان».

*عدالت در ورزش، کلی‌گویی است

در گفتگو با رئیس سابق کمیته ملی المپیک ، «سید مصطفی هاشمی طبا»؛ وی حرف‌های برخی افراد در خصوص عدالت ورزشی را کلی‌گویی و مبهم ‌دانسته است و به خبرنگار «سایت خبری پرسون» گفت: کمیته‌های جهان ورزش، آنچه بعضی افراد«عدالت در ورزش» می نامند، «تساوی» می‌گوید، یعنی امکانات یا امتیازهایی که برای مردان کشور وجود دارد، باید برای زنان نیز در دسترس باشد، اما در مجامع بین المللی ورزشی برای زنان و مردان، موضوعی به‌نام «عدالت» نداریم.
سید مصطفی هاشمی طبا، می‌افزاید: معنی عدالت را در صحبت های برخی از مسئولان سیاسی، متوجه نمی‌شوم. مثلا عدالت به این معناست که ما در ورزش شنا یا کشتی برای زنان امکاناتی را فراهم نماییم تا بتوانند در حضور تماشاگران مسابقه دهند؟ در ورزش یک بحث مبهم و دقیقی نیست و اگر بحث تساوی حقوق زن و مرد در ورزش در میان است، باید بیش از گذشته امکانات لازم را برای ورزش کردن زنان در مقایسه با مردان در اختیارشان قرار دهیم و اتفاق بسیار خوبی است. اما اگر بگوییم که خانم‌ها مانند مردان به ورزش‌های قهرمانی در کشور بپردازند، نه این موضوع غلط است، چون طبق واقعیت‌های موجود و اسلامی، زنان نمی‌توانند همرده مردان در تعدادی از ورزش‌ها مانند شنا، کشتی و… فعالیت مستمر داشته باشند. از دید من کپی‌کاری از کشورهای خارجی، قطعا در تایید کار و سیاست‌های گفتاری نیست.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه دولت آقای روحانی و وزارت ورزش در حدود هشت سال اخیر برای جامعه آماری زنان، امکانات و فرصت‌های ورزشی را فراهم کرده‌اند، می‌‌گوید:« به نظر من این دولت‌ یکی از افتخارات خود را در افزایش سرانه ورزشی برای بانوان می‌داند، اما عملکردش مانند دولت‌های قبل است و تفاوت چندانی ندارد. هر چند در طی این سال‌ها امکاناتی برای نیمی از قشر جامعه در نظر گرفته شده، اما کفایت نمی‌کند و باید بیش از این امکانات در اختیار بانوان قرار بگیرد. این اتفاق بسیار خوب و مبارکی است که امکانات بیشتر از لحاظ کمی و کیفی را در اختیار بانوان قرار دهیم، اما فاصله حرف تا عمل زیاد است و فقط حرف‌های خوشایند زدن برای زنان فایده‌ای ندارد. باید امکانات خوبی در اختیار خانم‌ها گذاشته شود و اینگونه نیست که هر ورزشی که آقایان می‌کنند، به همان شکل نیز خانم‌ها ورزش کنند. باید وزارت ورزش برای بانوان حداکثر امکانات را قرار دهد، اما برای مسابقات و ورزش قهرمانی موضوع متفاوت است و نمی‌توان گفت که مساوات باید وجود داشته باشد، چون زنان نمی‌توانند مانند مردان در خیلی از ورزش‌های قهرمانی حضور پیدا کنند.»

‌اگر مسئولان ورزش کشور و معاون رئیس جمهور در تلاش است که تبعیض جنسیتی را در ورزش کشور ریشه‌کن نماید، پس می‌داند که این امر تا چه اندازه در میان برخی از مسئولین وجود دارد، اما هر رفع تبعیضی در جامعه به عنوان یک عنصر اجتماعی و فرهنگی، در ابتدا نیازمند تغییر رویکرد و فرهنگ سازی است

*رفع تبعیض نیازمند فرهنگ سازی است
در این بین نایب سرپرست نائب رییس امور بانوان فدراسیون فوتبال نیز بر این باور است که نمی‌توان عدالت جنسیتی را یک‌ شبه در جامعه ورزشی کشور ایجاد کرد و باید در ابتدا بر روی مباحث فرهنگی کار شود. «لیلا صوفی‌زاده» در گفتگو با «سایت خبری پرسون» گفت: ‌اگر مسئولان ورزش کشور و معاون رئیس جمهور در تلاش است که تبعیض جنسیتی را در ورزش کشور ریشه‌کن نماید، پس می‌داند که این امر تا چه اندازه در میان برخی از مسئولین وجود دارد، اما هر رفع تبعیضی در جامعه به عنوان یک عنصر اجتماعی و فرهنگی، در ابتدا نیازمند تغییر رویکرد و فرهنگ سازی است. به عنوان مثال تا چند سال پیش حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال یا برخی از رشته‌های ورزشی، یک تابو و امری محال بود، اما بعد از ۴۰ سال، همه شاهد هستیم که زنان کشور در مجامع بین المللی خوش می‌درخشند و حتی به استادیوم می‌روند و این موضوع آهسته آهسته با تغییر نگرش و فرهنگ سازی صورت گرفت.

229950