پس‌لرزه‌های سیلی عنابستانی

سیلی زدن علی اصغر عنابستانی نماینده مجلس به ماجرای پر حاشیه‌ای بدل شده است که امروز هم پس لرزه های آن ادامه داشت. پلیس راهور اعلام کرده که شواهد کافی درباره سیلی زدن این نماینده به سرباز وجود دارد، باید دید که مجلس با این نماینده خود چگونه برخورد خواهد کرد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، صبح امروز سردار حمیدی با بیان اینکه «کار سرباز ما کاملا درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که بدون مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد» گفته مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملا کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضایی دراین‌باره چه تصمیمی خواهد گرفت.

روز گذشته پلیس اعلام کرده بود که شکایتی در این باره تنظیم شده است. امروز نیز سردار اشتری فرمانده ناجا گفت: «اگر موضوع به صورتی که گفته شده است، باشد ما از مامور وظیفه شناس ناجا حمایت خواهیم کرد.»

حامد اکبری سرباز راهوری است که در دروازه دولت - خیابان انقلاب مانع ورود خودرو علی اصغر عنابستانی به لاین ویژه تردد اتوبوس های تندرو می شود. این اقدام با واکنش نماینده و راننده او همراه بوده و به گفته اکبری عنابستانی به صورت او سیلی می زند.

اکبری در ویدئو منتشر شده می گوید شاهد دارد و دوربین های پلیس نیز صحنه را ضبط کرده اند.

این در حالی است که عنابستانی به شدت برخورد فیزیکی با سرباز را رد می کند. او در گفت و گویی اعلام کرد "تا شب مشغول جمع و جور کردن کارها هستیم و ناجا هم کارهایش را انجام می‌دهد ما هم تا شب بیانیه‌ای صادر می‌کنیم که کل ماجرا در آن توضیح داده شده است."

او روز گذشته نیز اعلام کرده بود که سرباز راهور "توهین" کرده است.

در همین راستا روز گذشته و امروز نمایندگان زیادی در این باره اظهار نظر کرده اند. مجلس قول بررسی ماجرا را داده است.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس در این باره در توئیتی نوشت: "در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‎اولین مدافع حقوق آنهاست."

رییس مجلس افزود: "در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی وبرخورد قانونی خواهد کرد."

نمایندگان زیادی اقدام عنابستانی را محکوم کرده اند اما امروز مصطفی میرسلیم در توئیتی این ماجرا را "مشکوک" ارزیابی کرد. او نوشت: "جریان عنابستانی مشکوک به نظر می رسد. هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان باید با دقت رسیدگی کند، مبادا در ورای این جریان افرادی می خواهند مجلس را بدنام کنند."

علی اصغر عنابستانی نماینده اصولگرای سبزوار در دولت محمود احمدی نژاد فرماندار سبزوار و استان‌دار چهارمحال‌وبختیاری بوده است.

این نماینده از منتقدان جدی حسن روحانی و معتقد به استیضاح او است. او در یکی از جلسات مجلس در دفاع از استیضاح روحانی گفته بود: "مردم در تأمین مایحتاج خویش درمانده‌اند و زیرخط فقر دست‌وپا می‌زنند؛ رئیس‌جمهور در بند حفظ خط ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده‌ای."

اتفاق رخ داده باعث واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی شده است. شمار زیادی با استفاده از هشتگ "حامد اکبری" او را نماد ایستادگی درباره قانون‌شکنی خوانده‌اند و خواستار "استعفای" عنابستانی و رسیدگی به "تخلف" او شده‌اند.

در ویدئو منتشر شده فقط سیلی نماینده به صورت سرباز نیست که خبر ساز شده است. کلیت رفتار این نماینده مجلس با مردم غیر قابل قبول ارزیابی شده است. روزنامه جوان وابسته سپاه پاسداران در شرح ویدئو نوشته است: «نماینده موردنظر شیشه دودی دناپلاسش را پایین نمی‌کشد، از ترس مردم لابد. چند دقیقه قبل آنقدر جسارت و تبختر و تکبر داشته که به مجری قانون معترض شده که چرا نمی‌گذارد به‌رغم نداشتن مجوز، از خط ویژه برود، اما حالا ترسیده و سرانجام راننده‌اش به لاین کناری می‌پیچد و راهش را می‌گیرد که برود.»

جوان ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه با "تخلف این نماینده مجلس برخورد شود و مراتب هم به اطلاع مردم برسد تا هم جلوی تخلف اهالی قدرت ایستادگی شود و هم مردم بدانند قانون با کسی تعارف ندارد." افشاگری کوچکی هم انجام داد و افزود: «عنابستانی در سایت شخصی، خود را وکیل دادگستری معرفی کرده، اما گویا این عنوان خلاف واقع است و پروانه وکالت او باطل شده است».

روزنامه های دیگر نیز به این ماجرا پرداخته اند کیهان نوشته است: «در شرایطی که انتظار می‌رود نمایندگان مردم در خانه ملت، خودشان آینه تمام‌نمای اخلاق و ادب باشند رفتار خارج از شأن نماینده مردم دور از انتظار بود و با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد.»

این اولین بار نیست که برخورد نمایندگان مجلس با کارمندان یا خبرنگاران خبرساز می‌شود. این اتفاق بارها جنجالی شده اما یا پیگیری حقوقی نشده یا نتایج آن رسانه‌ای نشده است.

آذرماه دو سال پیش باسط درازهی، نماینده وقت سراوان با کارمند اداره گمرک درگیری لفظی پیدا کرد که فیلم آن جنجالی شد.

شهریور ماه ۱۳۹۵ نادر قاضی‌پور، نماینده وقت ارومیه در مجلس خبرنگار روزنامه ایران را کتک زد.

چندی پیش نیز در بابل یک قاضی سربازی را به خاطر اینکه او را نشناخته و در خواست دریافت کارت شناسایی کرده به شدت کتک زد که جنجال به پا شد اما ماجرا به وساطت فیصله پیدا کرد.

229750