حضور کوچک‌ها با سورپرایز؛

هر آنچه باید درباره فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا بدانید

فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با تغییرات فراوان و با حضور تیم‌های کوچک از کشورهای ناشناخته شده ای برگزار خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، چهلمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا(جام باشگاه‌های آسیا) و نوزدهمین دوره با نام انحصاری لیگ قهرمانان آسیا قرار است از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به صورت متمرکز آغاز شود. در این گزارش به صورت ویژه راجع به سازوکار این مسابقات و همچنین قرعه‌کشی این رقابت‌ها که چهار روز دیگر(چهارشنبه هشتم بهمن ماه) در کوالالامپور مالزی به انجام می‌رسد؛ صحبت خواهد شد.

این مسابقات برای اولین بار قرار است به جای ۳۲ تیم با حضور ۴۰ تیم برگزار شود. پنج گروهِ چهار تیمی در غرب و پنج گروهِ چهار تیمی در شرق که در نهایت تیم‌های اول به دور دوم می‌رسند و ۶ تیم از ۱۰ تیم دوم نیز به مرحله بعدی راه پیدا می‌کنند تا دور یک هشتم نهایی تکمیل شود. بازهم قرار است مانند ادوار قبلی، تیم‌های غرب و شرق به صورت جداگانه تا فینال مسابقاتشان را برگزار کنند.

قهرمان این دوره از مسابقات مجوز حضور در سال بعد را کسب می‌کند. اگر آن تیم نتواند در مسابقات داخلی‌اش مجوز بگیرد؛ باید از محله پلی‌آف کارش را شروع کند. همچنین قهرمان این دوره می‌تواند در جام باشگاه‌های جهان سال ۲۰۲۱ در ژاپن هم شرکت کند. اگر قهرمان از ژاپن بود؛ تیم دوم نیز می‌تواند چنین اجازه‌ای را پیدا کند.

در حال حاضر ۹ کشور غربی و به طور دقیق ۲۴ تیم در این منطقه حضور دارند. ۱۶ تیم مجوز حضور پیدا کرده‌اند و هشت تیم دیگر باید در پلی‌آف به مصاف هم بروند و چهار تیم نهایتا به دور گروهی اضافه می‌شود. در منطقه شرق نیز ۱۶ تیم مجوز حضور پیدا کرده‌اند و ۱۰ تیم دیگر باید برای کسب چهار سهمیه باقیمانده تلاش کنند.

اما تیم‌های صعود کرده منطقه غرب کدام تیم‌ها هستند:

قطر: الدحیل، السد، الریان

عربستان: الهلال، النصر، الاهلی

ایران: پرسپولیس، تراکتور، استقلال

امارات: الشارجه، شباب الاهلی

عراق: الشرطه

ازبکستان: پاختاکور

اردن: الوحدات

هند: گوآ

تاجیکستان: استقلال

تیم‌های غربی حاضر در پلی‌آف:

الغرافه قطر، الوحده عربستان، فولاد ایران، الوحده و العین امارات، الزوراء و الکواالجاویا عراق، اِی‌جی‌اِم‌کا ازبکستان

تیم‌های صعود کننده منطقه شرق:

چین: جیانگسو، گوانگژو، شاندونگ تایشان

ژاپن: کاوازاکی فرونتاله، گامبا اوزاکا، ناگویا گرامپوس

کره جنوبی: اولسان هیوندای، جونبوک هیوندای موتورز

تایلمد: پورت، بی‌جی پاتوم‌یونایتد

استرالیا: اف‌سی‌ سیدنی

فیلیپین: یونایتد سیتی

ویتنام: ویتل

مالزی: جوهور دارالتعظیم

اندونزی: تامپینس روورز

هنگ‌کنگ: کیتچی

تیم‌های شرقی حاضر در پلی‌آف:

بیجینگ گوان چین، سرزو اوزاکا ژاپن، پوهانگ استیلرز و دائگو کره جنوبی، چیانگرای یونایتد و راتچابوری میتر فول تایلند، ملبورن سیتی و برزبن رور استرالیا، کایا ایلویلو فیلیپین، شان یونایتد میانمار

نکات احتمالی قرعه‌کشی:

هنوز به صورت دقیق و مشخص راجع به قرعه‌کشی و سیدبندی‌ها صحبت نشده است اما گمانه‌زنی یکی از رسانه‌های عربی بدین ترتیب بوده است:

۲ تیم از یک کشور در یک گروه قرار نخواهند گرفت.

مرحله یک هشتم نهایی نیازی به قرعه‌کشی ندارد و تیم‌ها می‌دانند که باید با چه رقبایی پیکار داشته باشند. در ادوار گذشته این اتفاق به صورت ضربدری رخ می‌داد اما حالا با ۴۰ تیمی شدن مسابقات و عدم صعود همه تیم‌های دوم باید دید کنفدراسیون فوتبال آسیا چه سازوکاری را مشخص می‌کند.

احتمال هم‌گروه شدن چند تیم قدرتمند در یک گروه وجود دارد و مانند دوره‌های قبل باید منتظر این اتفاق باشیم و حسابی سورپرایز شویم.

زمان شروع و برنامه‌ریزی مسابقات:

همانطور که پیش‌تر اعلام شد مرحله پلی‌آف هفت آپریل(۱۸فروردین ۱۴۰۰) در منطقه شرق و غرب آغاز می‌شود. مرحله دوم پلی‌آف شرق در تاریخ ۱۴ آپریل(۲۵ فروردین) برگزار می‌شود. در همان روز مرحله گروهی در غرب استارت می‌خورد و تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰(۳۰ آپریل) ادامه خواهد داشت. بازی‌های دور گروهی منطقه شرق هم از ۲۱ آپریل تا هفت می (۱ تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.

دور یک هشتم نهایی در منطقه غرب: ۱۳ و ۱۴ سپتامبر(۲۲ و ۲۳ شهریور)

دور یک هشتم نهایی در منطقه شرق: ۱۴ و ۱۵ سپتامبر(۲۳ و ۲۴ شهریور)

دور یک چهارم نهایی در منطقه غرب: ۲۷ و ۲۸ سپتامبر(پنجم و ششم مهر)

دور یک چهارم نهایی در منطقه شرق: ۲۸ و ۲۹ سپتامبر(ششم و هفتم مهر)

دور نیمه‌نهایی در منطقه غرب: ۱۹ و ۲۶ اکتبر(۲۷ مهر و ۴ آبان)

دور نیمه نهایی در منطقه شرق: ۲۰ و ۲۷ اکتبر(۲۸ مهر و ۵ آبان)

فینال: ۲۱ و ۲۷ نوامبر(۳۰ آبان و ۶ آذر)

مسابقات مرحله گروهی مانند سال قبل در یک کشور برگزار نمی‌شود و قرار است هر گروه میزبان خاص خود را داشته باشد. اما در مرحله حذفی ممکن است تیم‌ها دوباره به صورت مجتمع کار خود را پیگیری کنند. تا اینکه مرحله نیمه‌نهایی و فینال از راه برسد. در اینجا هم تغییر مهمی صورت گرفته و مسابقات به صورت رفت و برگشتی برگزار می‌شود و تیم‌ها حق میزبانی خواهند داشت.

با این وجود هنوز هیچ چیز به صورت قطعی مشخص نشده و جزییات بیشتر در مراسم قرعه‌کشی روز چهارشنبه معین خواهد شد. باید دید کنفدراسیون فوتبال آسیا بازهم مانند سالیان گذشته بازی‌ها را با اشتباهات استراتژیک زیاد برگزار می‌کند یا شاهد پیشرفت‌هایی خواهیم بود. نباید از ویروس کرونا هم غافل شویم که ممکن است همه برنامه‌ها را به هم بریزد و بازی‌ها را دستخوش تغییرات زیادی بکند.

منبع: ایرنا

229618

مطالب مرتبط