باز هم تصمیم عجیب در داوری لیگ برتر؛

آیا زمان استفاده از VAR در فوتبال ایران فرا نرسیده است؟

مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور در حالی به هفته های میانی خود نزدیک می شود که برخی اتفاقات عجیب در داوری جای خالی VAR در این عرصه را بیش از گذشته نمایان ساخته است.

به گزارش سایت خبری پرسون، خبر عجیب بود و غیر قابل باور و البته برای فوتبال ایران که از این قبیل اتفاقات به خود کم ندیده است، قابل هضم. در دیدار تیم های مس رفسنجان و سپاهان اصفهان از سری مسابقات هفته هشتم لیگ برتر فوتبال کشور، اتفاقی رخ داد که گرچه برای فوتبال ما خیلی عجیب نیست اما خلا حضور کمک داور ویدئویی را بیش از پیش در معتبرترین رقابت های فوتبالی کشورمان نشان داد.

در دقیقه 30 این دیدار، مس رفسنجان موفق به گشودن دروازه تیم اصفهانی شد و درحالیکه بازیکنان سپاهان توپ را در میانه میدان کاشته بودند تا به سرعت مسابقه را برای جبران گل های خورده ادامه دهند، داور وسط پس از مشورت با داور چهارم و کمک داور دوم و پس از دو دقیقه و نیم، از تصمیم خود صرف نظر و گل مس را مردود اعلام کرد.

این اتفاق درحالی رخ داد که بازیکنان و کادر فنی مس رفسنجان به شدت به تصمیم داور اعتراض داشتند و معتقد بودند داور مسابقه امکان تغییر در تصمیمش را ندارد و حتی اگر اشتباه هم بوده باشد، همانطور که باقی اشتباهات در تمام مسابقات لیگ برتر تغییر نمی‌کنند، این تصمیم هم نباید عوض شود؛ چرا که در فوتبال ما چیزی به نام کمک داور ویدیویی یا به اصلاح همان VAR وجود ندارد. اما در نهایت گل رفسنجانی ها مردود اعلام شد و این تصمیم به قدری برای مجموعه بازیکنان و کادرفنی این تیم غیرقابل پذیرش بود که حتی برای دقایقی تصمیم به ترک کردن زمین گرفتند و سپس با وساطت ناظر دیدار و برخی از مسئولین حاضر تصمیم به برگزاری ادامه مسابقه گرفتند. در نهایت نیز این سپاهانی بودند که توانستند به برتری در این دیدار جنجالی دست یابند و این درحالی بود که مس می توانست با برتری در این دیدار به رده های بالای جدول مسابقات صعود کند.

اگرچه پیش از این دیدار در ورزشگاه فولاد شهر و بازی ذوب آهن نیز مشابه این اتفاق رخ داده بود و داور پس از تماشای صحنه از طریق تلفن همراه، تصمیمش را تغییر داده بود. تصمیمات و اتفاق عجیبی که شاید تنها در فوتبال ما دیده می شود و جالب تر آنکه مربی مس رفسنجان که فعلا طبق اعلام کمیته انضباطی از حضور در تمام مسابقات ورزشی محروم شده است، اعلام کرد از روی سکوهای ورزشگاه صداهایی به گوش می رسید که گل تیم ما مردود بوده است و گویا داور مسابقه این مساله را هم در گرفتن تصمیم جنجالی اش اتخاد نموده است.


بیشتر بخوانید؛

VAR ؛ واژه ای نامتعارف در این روزهای فوتبال جهان

فوتبال ایران و هزاران راه نرفته در مسیر توسعه و پیشرفت


حال باید گفت درست همین چندروز پیش بود که فوتبال کشورمان ضربه مهلکی را از VAR خورد و اولسان هیوندای کره جنوبی به لطف همین مساله و گرفتن دو پنالتی که از دید داور مسابقه پنهان مانده بود، توانست نماینده کشورمان را شکست دهد تا حسرت قهرمانی فوتبال ایران در قاره کهن به دل هواداران این ورزش جذاب و مهیج باقی بماند.

اما باید بپذیریم که پیشرفت تکنولوژی در تمامی عرصه ها علی الخصوص ورزش تاثیر خود را گذاشته و لیگ های معتبر فوتبالی دنیا با حضور کمک داور ویدئویی درحال برگزاری است. پس ما اگر معتقدیم که مهمی با نام لیگ برتر در فوتبالمان وجود دارد، دیگر نباید شاهد چنین صحنه های عجیب و غریبی مثل آنچه دیروز و در کرمان رخ داد باشیم. اما متاسفانه هر چند روز یکبار خبری در همین رابطه و در عرصه داوری به گوشمان می رسد که باعث می شود جای خالی VAR در سطح اول فوتبال این کشور به شدت احساس شود.

اگرچه استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی نیازمند هزینه، زیرساخت و دانش خاصی است و اکثر ورزشگاه های ما استاندارهای لازم و کافی جهت استفاده از VAR را ندارند. اما قطع به یقین و در آینده نه چندان دور که اکثر ورزشگاه های جهان به این تکنولوژی دست یابند، آن زمان است که ما باید حسرت استفاده از آن را در سطح اول فوتبال کشورمان بخوریم و از سوی دیگر نیز به دور از انتظار نیست که مجامع بین المللی همچون فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده از VAR را در ورزشگاه ها به یک قانون تبدیل کنند و آن زمان است که حتی ممکن است فوتبال ما از میزبانی مسابقات مهم بین المللی همچون لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی به دلیل عدم حضور کمک داور ویدئویی محروم شود.

لذا باید گفت وزارت ورزش و جوانان و نیز مسئولین فدراسیون فوتبال باید هرچه زودتر چاره ای برای این مساله مهم بیاندیشند تا ضمن تقویت پایه و اساس فوتبال کشورمان کمتر شاهد اتفاقات جنجالی داوری در لیگ برتر باشیم و بپذیریم که استفاده از VAR یک قانون است که در آینده نه چندان دور دنیای جذاب و دوست داشتنی فوتبال را متحول خواهد ساخت.

225506

مطالب مرتبط