پرسون دلایل عدم موفقیت ایران در مستطیل سبز را بررسی می کند؛

فوتبال ایران و هزاران راه نرفته در مسیر توسعه و پیشرفت

چندین و چند سال از آخرین موفقیت فوتبال ایران در سطح آسیا می گذرد و با شکست مجدد پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا، زنگ خطر در راستای بررسی دلایل عدم موفقیت فوتبال کشورمان در آسیا به صدا در آمده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، درحالیکه همگان منتظر بودند پرسپولیس ایران با برتری مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی در فینال لیگ قهرمانان آسیا به ناکامی چندین و چند ساله فوتبال کشورمان در آسیا پایان دهد، اما این اتفاق رخ نداد و پرسپولیس با شکست مقابل حریف کره ای برای دومین بار به مقام نایب قهرمانی در این مسابقات دست یافت.

اگر عواملی همچون VAR و هند پنالتی مدافع جوان سرخ پوشان را کنار بگذاریم، با نگاهی معقولانه و بررسی دقیق تر متوجه می شویم که فوتبال ورزش اما و اگرها نیست. اگر مهدی شیری جوان چنین خطای عجیبی را انجام نمی داد و اگر کمک داور ویدئویی به کمک تیم کره ای نمی آمد و هزار اما و اگر دیگر که می توانست رخ ندهد تا طلسم قهرمانی فوتبال ایران در آسیا شکسته شود.

فوتبال ما بارها با چنین اما و اگرهایی در تاریخ خود مواجه شده است و مسئولین ما هر بار به سادگی از کنار آن ها عبور کرده اند. بدون آنکه به چرایی رخ دادن چنین اتفاقاتی بپردازند و در واقع به دنبال یافتن راه حل مناسب باشند تا پاک کردن صورت مساله . نمونه بارز این مساله، دیدار تیم ملی کشورمان در نیمه نهایی جام ملت های آسیا مقابل ژاپن می باشد که سامورایی ها توانستند به زیرکی و ساده ترین شکل ممکن تیم ملی قدرتمند ما را شکست دهند و پس از آن تا مدت ها اهالی فوتبال در فکر شکست عجیب ملی پوشان کشورمان مقابل ژاپن بودند. فارغ از اینکه ژاپن مدت هاست به قدرت اول فوتبال آسیا چه در رده ملی و چه باشگاهی تبدیل شده است و ما همچنان در پی آمار و ارقام اعلامی از سوی فیفا بوده ایم.

در واقع می توان به جرات می توان گفت فوتبال ما حدود چهار دهه است که به موفقیت خاصی در سطح بین المللی دست نیافته است و شاید مهم ترین اتفاق در طی این سال ها صعود بی دغدغه و آرام تیم ملی فوتبال کشورمان به دو دوره جام جهانی و یا برتری مقابل تیم های ملی مراکش و آمریکا بوده است که آن هم به لطف همت و غیرت بازیکنانی نظیر علی دایی و سردار آزمون و هم نسل های آن ها و همچنین حضور سرمربیان خارجی و کاربلد همچون کارلوس کی روش در سطح اول فوتبال کشورمان به دست آمده است.


بیشتر بخوانید؛

امثال طارمی و آزمون در کشورمان کم نیستند

در ورزش پایه سرمایه گذاری کنیم تا در مسابقات معتبر جهانی بدرخشیم

علی دایی اسطوره فوتبال ایران/ الگوی من در دنیای فوتبال مهدی مهدوی کیاست

VAR ؛ واژه ای نامتعارف در این روزهای فوتبال جهان


بازی با آمار و ارقام و دلخوش بودن به اینکه تیم ملی فوتبال ما همواره جزو تیم های رده بالای آسیا می باشد، چیزی به جز گول زدن خودمان نیست. این در حالی است که کشورهایی همچون قطر و عربستان مشغول توسعه و ساخت زیر بناهای فوتبال کشورشان هستند و لذا امروزه شاهد ساخت ورزشگاه های مجلل و پیشرفته در این کشورها و حضور بازیکنان و سرمربیان درجه یک دنیای فوتبال همچون ژاوی هرناندز در تیم های باشگاهی شان هستیم که طبیعتا حضور چنین ستاره هایی به پیشرفت فوتبالشان کمک خواهد کرد.

کشورهای دیگری نظیر چین و کره جنوبی نیز برنامه ریزی طولانی و درازمدت در راستای توسعه و پیشرفت فوتبال کشورشان داشته اند و برای همین است که امروزه شاهد حضور اسطوره های فوتبال همچون فابیو کاناوارو در فوتبال آن ها هستیم و متاسفانه شرایط در فوتبال ما به گونه ای رقم خورده است که مربیان نه چندان مطرح و درجه چندم جهان نیز میل به حضور در کشورمان ندارند و یا اگر هم بخواهند در فوتبال ما حضور یابند، مبالغ هنگفتی را جهت حضور کوتاه مدت در این عرصه پیشنهاد می دهند که اصلا معقولانه و قابل پذیرش نیست.

درست است که در همین دیدار اخیر نماینده کشورمان تمام اهالی فوتبال در انتظار قهرمانی پرسپولیس ایران علیرغم تمام کارشکنی های کنفدراسیون فوتبال آسیا بودند. اما باید قبول کنیم که عدم پیگیری و رفتار حرفه ای از جانب مسئولین فوتبال ما سبب چنین برخوردهایی از جانب AFC می شود. نکته مهمی که سرمربی سرخ پوشان نیز پس از بازگشت این تیم به تهران به شدت از آن گله مند بود و خواستار رسیدگی به چنین اتفاقاتی در سطح اول فوتبال ما شد. این بدان معناست که ما باید بپذیریم که مسئولیت تمام اتفاقات رخ داده در طی سال های اخیر و نیز عدم قهرمانی در عرصه های مختلف خودمان هستیم و این مساله ربطی به سایرین ندارد و به روایت عامیانه تر با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود.

مهدی مهدوی کیا، بازیکن پیشکسوت و اسطوره ای فوتبال کشورمان نیز صحبت های جالبی پیرامون همین مساله در ویژه‌ برنامه آنتن برای فینال آسیا به صورت زیر مطرح کرد: «از سال ۹۸ تا ۲۰۰۳ حدود ۱۳-۱۴ بازیکن ایرانی در بوندس لیگای یک یا ۲ بازی می‌کردند اما الان که سال ۲۰۲۰ است حتی یک بازیکن ایرانی در بوندس لیگا نداریم. آخرین بازیکن ایرانی بوندس لیگا علی کریمی بود که در شالکه بازی کرد. من و وحید هاشمیان سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دیگر آخرین نسل بودیم. اما الان در فوتبال آلمان در هر تیم یکی دو بازیکن کره‌ای و ژاپنی داریم که فیکس بازی می‌کنند و بازیکنان موثری هستند.»

در پایان باید گفت فوتبال ایران با استعدادهای فراوانی که در خود دارد، نیازمند مدیریت به روز و حمایت همه جانبه از سوی دولت و سازمان های مختلف است تا ما بتوانیم هزاران راه نرفته در این عرصه را با درایت و بررسی کامل طی کنیم تا بتوانیم در آینده نه چندان دور شاهد موفقیت در عرصه جهانی و شکسته شدن طلسم چندین و چند ساله در آسیا باشیم. در غیر این صورت کشورهای همسایه و شرق دور مسیر توسعه و پیشرفت را روز به روز طی خواهند کرد و ما روزی همین جایگاه موقتی مان در رده بندی فیفا را هم از دست خواهیم داد.

نویسنده: محمدرضا طارمی

225188

مطالب مرتبط