بررسی میدانی «پرسون» از مشکلات بیماران کرونایی؛

هزینه های نجومی درمان کرونا جان بیماران را به لب رساند!

نگاهی به هزینه های تمام شده برای درمان بیماران مبتلا به کرونا حکایت از آن دارد که این بیماری برای اغلب مبتلایانش گران تمام می شود؛ بیمارانی که در اوج نگرانی و ترس بخاطر ابتلا به ویروس کرونا همچنان باید نگران هزینه های سنگینی باشند که متحمل خواهند شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، حدود یازده ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و در این مدت بیش از یک میلیون و 108 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند و بالای 53 هزار نفر از هموطنانمان هم بر اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست داده اند.

فارغ از حجم بالای مبتلایان به بیماری کرونا در کشور، بحث هزینه های نجومی درمان این بیماری هم مطرح است، بررسی های سایت خبری پرسوننشان می دهد که هزینه درمان کرونا، دامنه قیمتی وسیعی را در بر میگیرد. جدا ازکسانیکه در خانه اقدام به خود مراقبتی می کنند و حداقل باید چیزی حدود 500 هزار تومان برای خرید دارو و دیگر اقلام مورد نیاز هزینه کنند، بیمارانی نیز هستند که راهی بیمارستان های دولتی و یا خصوصی می شوند و بعضاً تا چند ده میلیون متحمل هزینه می شوند.

هزینه درمان بیماران کرونایی بسته به شدت بیماری، نوع بیمارستان(خصوصی یا دولتی)، خدمات دریافتی و … کم و زیاد می شود اما به طور کلی کرونا از آن دست بیماری هایی است که هزینه بر است و حتی درمان خانگی آن هم برای برخی بیماران گران است.

هزینه درمان بیماران کرونایی بسته به شدت بیماری، نوع بیمارستان(خصوصی یا دولتی)، خدمات دریافتی و … کم و زیاد می شود اما به طور کلی کرونا از آن دست بیماری هایی است که هزینه بر است و حتی درمان خانگی آن هم برای برخی بیماران گران است.

نخستین هزینه مربوط به بیماری کرونا شامل، پرداخت مبلغ مربوط به ویزیت تشخیصی از طرف یک پزشک عمومی است که از 15 هزار تومان شروع و به 70 هزار تومان هم می رسد، پس از آن انجام تست کروناست که قیمت آن بین 30 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان است.

در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، ممکن است پزشک انجام سی تی اسکن ریه را هم تجویز کند که رقم آن بین در مراکز دولتی 90 و در مراکز خصوصی 600 هزار تومان است، پس از طی این مراحل ممکن است بیمار نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته باشد و پزشک قرنطینه خانگی و مصرف دارو را برای او تجویز کند که هزینه این داروها هم برای هر فرد بسته به شدت بیماری و عوامل دیگر، متفاوت است اما به طور کلی بیماری کرونا برای بیمارانی که قرنطینه خانگی می شوند تا یک میلیون تومان هزینه می تراشد.

اما اگر بیمار نیاز به بستری داشته باشد، به گفته مسوولان حوزه بهداشت کشور هزینه درمان در بیمارستان دولتی بین 5 تا 30 میلیون تومان تخمین زده می شود، در بیمارستان خصوصی هم این رقم از حداقل 35 میلیون تومان شروع می شود و با اینکه نمی توان رقمی برای حداکثر هزینه ها اعلام کرد اما براساس برخی گزارش ها این عدد به 250 میلیون تومان هم رسیده است.

البته عمق فاجعه مربوط به هزینه های هنگفت درمان کرونا زمانی به چشم می آید که آن را با حداقل حقوق دریافتی کارگران که حدود 2 میلیون تومان در ماه است، مقایسه کنیم، درواقع پرداخت هزینه های مربوط به درمان کرونا کمرشکن است آن هم برای خانواده های بی بضاعتی که چندین عضو از خانواده درگیر این بیماری می شوند.


بیشتر بخوانید:

از حرف تا عمل در مبارزه با گرانفروشی

اختصاص بنزین تشویقی ایام کرونا صحت ندارد


*نبود نظارت بر هزینه های دارویی

اگرچه در بیمارستان‌های دولتی به طور معمول از بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه و دارنده دفترچه باید تنها ۱۰ درصد هزینه‌های درمانی دریافت می‌شود و ۹۰ درصد بقیه آن بر عهده بیمه است، اما یکی از بیماران کرونایی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده است به «سایت خبری پرسون» می گوید: کل هزینه درمان من حدود 23 میلیون تومان شد که حدود یک سوم آن را از جیب خودم پرداخت کردم.

او می گوید: به مدت 20 روز در یکی از بیمارستان های دولتی تهران بستری بودم و هزینه بیمارستان به علاوه داروها، رقمی نزدیک به 23 میلیون تومان شد؛ 5 میلیون تومان را بیمه تکمیلی، 9 میلیون تومان را تامین اجتماعی و مابقی را خودم پرداخت کردم. به گفته این بیمار، هزینه یکی از آمپول ها که خانواده اش از بازار آزاد تهیه کرده اند حدود 5 میلیون تومان شده است. او اضافه می کند: همین آمپولی که خانواده من به سختی و پس از چند روز دوندگی توانست با 5 میلیون تومان خریداری کند، خانواده یکی از هم اتاقی های من برای خرید آن 40 میلیون تومان هزینه کرد.

بیمار دیگری نیز که مدت 8 روز در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران بستری بود در این باره به «سایت خبری پرسون»، گفت: مجموع هزینه های من در این بیمارستان 4 میلیون تومان شد که نقداً از من دریافت کردند.

قرار بر این بود که 2 میلیون آن را بیمه تأمین اجتماعی تقبل کند و 2 میلیون دیگر را بیمه تکمیلی ولی حسابداری بیمارستان گفت اگر می خواهی از بیمه تکمیلی استفاده کنی دیگر امکان استفاده از بیمه تأمین اجتماعی را نداری و نقداً همه 4 میلیون تومان را از دریافت کردند. حالا هم مشخص نیست بیمه تکمیلی بنده چه زمان و چه میزان از هزینه را پرداخت خواهد کرد.

این بیمار کرونایی که اکنون در حال سپری کردن دوران نقاهت در خانه است، افزود: کم و بیش مطلع شدم که اگر می خواستم در بیمارستان خصوصی بستری شوم هزینه های درمانم تا 5 برابر هم امکان داشت، افزایش پیدا کند. ضمن اینکه در تأمین دارو هم شنیده ام بیمارانی که در بیمارستان های خصوصی بستری می شوند، با مشکلات فراوانی رو به رو هستند.

اظهارات این بیماران نشان می دهد که علاوه بر هزینه های هنگفت و کمرشکن مربوط به درمان کرونا به ویژه برای بیمارانی که در بیمارستان بستری می شوند، نبود نظارت بر پخش و توزیع داروها هم ، موجب سردرگمی خانواده های بیماران شده است که این موضوع باید به طور جدی از سوی مسوولان حوزه داروی وزارت بهداشت رسیدگی شود.

228702